DCL är ju tydligen den nya standarden. Ett vanligt sladd-anslutet uttag, en dcl-hona är ju gigantisk. Dessutom säljs de endast vad jag kan se, i fysisk butik av Bauhaus för runt 120:-... Kan hittas billigare online men då kommer frakt...

Är det någon som hittat alternativ till Schneider eller har de monopol på marknaden?
 
  • Hand håller en förpackning med en vit DCL-kontakt i en butik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Tycker mig se att du själv hittat alternativet där under :rofl:

Skämt åsido så är det nog bara att inse att DCL tyvärr inte är ett praktiskt alternativ där det inte finns en (modern) takdosa.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Verkar som DCL är en typisk "kommité-produkt"?
 
  • Gilla
IrmaIsfot och 4 till
  • Laddar…
Såvitt jag kan förstå så är det ont om lamputtag i övriga Europa så för dessa länder så kanske det blir ett lyft med en standard, men för Sveriges del så finns det ingen vinning med de nya uttagen då vi sedan länge har bra lamputtag. Jag hade hellre sett att våra svenska uttag hade spridits sig i Europa... men nu är ju Sverige ingen stormakt längre :cool:

Jag tycker det är dåligt att man inte tog tillfället i akt och skapade en kontakt med fler möjligheter såsom krontändning och vad det nu finns för belysningsstyrning nuförtiden.
 
  • Gilla
Arvid larsson2 och 3 till
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
Såvitt jag kan förstå så är det ont om lamputtag i övriga Europa så för dessa länder så kanske det blir ett lyft med en standard, men för Sveriges del så finns det ingen vinning med de nya uttagen då vi sedan länge har bra lamputtag. Jag hade hellre sett att våra svenska uttag hade spridits sig i Europa... men nu är ju Sverige ingen stormakt längre :cool:

Jag tycker det är dåligt att man inte tog tillfället i akt och skapade en kontakt med fler möjligheter såsom krontändning och vad det nu finns för belysningsstyrning nuförtiden.

Det ironiska var att min första (hittills enda) lampa jag nu skruvar på en DCL propp på inte funkade. Trodde uttaget var felkopplat men sen såg jag att ett av de mesiga, tunna stiften hade böjt sig! Usel standard!

tacka vet jag de gamla, kompakta stabila uttagen som dessutom ser ut som våra vägguttag :p
 
Största fördelen med de gigantiska DCL sladd-honorna är väl att det kanske äntligen blir slut på oskicket att sätta en lös sladd-hona hängande direkt i FK:n vid renovering i äldre hus med rörutlopp och lös krok istället för takdosa. Visst, man har gjort så i hundra år, och oftast har det väl gått bra, men nej, dubbel isolering och dragavlastning är inte bara för skojs skull.

Finns ju som väl är utanpåliggande takdosor för DCL som inte ser alltför tokiga ut.

Men för den som vill förlänga en lampsladd för fönsterlampor i stora fönster o.d. är det ju rätt värdelöst att det inte finns snygga sladd-honor. Som gjort för att folk ska ge sig på kreativa lösningar med sockerbitar och eltejp istället. Det blir ingen säkerhetsvinst.
 
Äh vadå, det är väl charmigt :cool:
Oslutat eluttag där gröna kablar sticker ut från väggen ovanför en elementskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det skulle vart lite vit slang där...
 
C
PNO PNO skrev:
nej, dubbel isolering och dragavlastning är inte bara för skojs skull.
På vilket sätt blir det bättre av att det hänger en jätteDCLklump i FK:n?
 
Förhoppningsvis vill ingen ha en jätteklump i taket och sätter upp ett utanpåliggande uttag istället. De gamla sladd-uttagen var ju rätt så diskreta så det är väl därför man fortsatt att göra så.
 
Mikael_L
PNO PNO skrev:
Största fördelen med de gigantiska DCL sladd-honorna är väl att det kanske äntligen blir slut på oskicket att sätta en lös sladd-hona hängande direkt i FK:n vid renovering i äldre hus med rörutlopp och lös krok istället för takdosa. Visst, man har gjort så i hundra år, och oftast har det väl gått bra, men nej, dubbel isolering och dragavlastning är inte bara för skojs skull.

Finns ju som väl är utanpåliggande takdosor för DCL som inte ser alltför tokiga ut.

Men för den som vill förlänga en lampsladd för fönsterlampor i stora fönster o.d. är det ju rätt värdelöst att det inte finns snygga sladd-honor. Som gjort för att folk ska ge sig på kreativa lösningar med sockerbitar och eltejp istället. Det blir ingen säkerhetsvinst.
Jag tror vi mest kommer se att våra gamla uttag försvinner och att det blir mer sockerbitar i taken. :mad: :(
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle behöva byta några gamla uttag här hemma till jordade. Får nog skynda på det innan våra uttag är borta helt.
DCL-uttagen ser ju helt groteska ut.
 
C
PNO PNO skrev:
Förhoppningsvis vill ingen ha en jätteklump i taket och sätter upp ett utanpåliggande uttag istället. De gamla sladd-uttagen var ju rätt så diskreta så det är väl därför man fortsatt att göra så.
Ah, du menar så :rofl:
Jag är nog mer inne på @Mikael_L s linje :confused:
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.