DCL är ju tydligen den nya standarden. Ett vanligt sladd-anslutet uttag, en dcl-hona är ju gigantisk. Dessutom säljs de endast vad jag kan se, i fysisk butik av Bauhaus för runt 120:-... Kan hittas billigare online men då kommer frakt...
Är det någon som hittat alternativ till Schneider eller har de monopol på marknaden?
Är det någon som hittat alternativ till Schneider eller har de monopol på marknaden?
Medlem
· Göteborg
· 36 inlägg
Kostar 52:- på Hornbach. Ser ut att vara samma uttag
https://www.hornbach.se/shop/Lamput...ag-vit-1820206/10027669/artikel-detaljer.html
EDIT: Ser nu att det är beställningsvara.
https://www.hornbach.se/shop/Lamput...ag-vit-1820206/10027669/artikel-detaljer.html
EDIT: Ser nu att det är beställningsvara.
Redigerat:
Verkar som DCL är en typisk "kommité-produkt"?
Såvitt jag kan förstå så är det ont om lamputtag i övriga Europa så för dessa länder så kanske det blir ett lyft med en standard, men för Sveriges del så finns det ingen vinning med de nya uttagen då vi sedan länge har bra lamputtag. Jag hade hellre sett att våra svenska uttag hade spridits sig i Europa... men nu är ju Sverige ingen stormakt längre 
Jag tycker det är dåligt att man inte tog tillfället i akt och skapade en kontakt med fler möjligheter såsom krontändning och vad det nu finns för belysningsstyrning nuförtiden.
Jag tycker det är dåligt att man inte tog tillfället i akt och skapade en kontakt med fler möjligheter såsom krontändning och vad det nu finns för belysningsstyrning nuförtiden.
W Wheelabrator skrev:Såvitt jag kan förstå så är det ont om lamputtag i övriga Europa så för dessa länder så kanske det blir ett lyft med en standard, men för Sveriges del så finns det ingen vinning med de nya uttagen då vi sedan länge har bra lamputtag. Jag hade hellre sett att våra svenska uttag hade spridits sig i Europa... men nu är ju Sverige ingen stormakt längre
Jag tycker det är dåligt att man inte tog tillfället i akt och skapade en kontakt med fler möjligheter såsom krontändning och vad det nu finns för belysningsstyrning nuförtiden.
Det ironiska var att min första (hittills enda) lampa jag nu skruvar på en DCL propp på inte funkade. Trodde uttaget var felkopplat men sen såg jag att ett av de mesiga, tunna stiften hade böjt sig! Usel standard!
tacka vet jag de gamla, kompakta stabila uttagen som dessutom ser ut som våra vägguttag
Största fördelen med de gigantiska DCL sladd-honorna är väl att det kanske äntligen blir slut på oskicket att sätta en lös sladd-hona hängande direkt i FK:n vid renovering i äldre hus med rörutlopp och lös krok istället för takdosa. Visst, man har gjort så i hundra år, och oftast har det väl gått bra, men nej, dubbel isolering och dragavlastning är inte bara för skojs skull.
Finns ju som väl är utanpåliggande takdosor för DCL som inte ser alltför tokiga ut.
Men för den som vill förlänga en lampsladd för fönsterlampor i stora fönster o.d. är det ju rätt värdelöst att det inte finns snygga sladd-honor. Som gjort för att folk ska ge sig på kreativa lösningar med sockerbitar och eltejp istället. Det blir ingen säkerhetsvinst.
Finns ju som väl är utanpåliggande takdosor för DCL som inte ser alltför tokiga ut.
Men för den som vill förlänga en lampsladd för fönsterlampor i stora fönster o.d. är det ju rätt värdelöst att det inte finns snygga sladd-honor. Som gjort för att folk ska ge sig på kreativa lösningar med sockerbitar och eltejp istället. Det blir ingen säkerhetsvinst.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Det skulle vart lite vit slang där...
Jag tror vi mest kommer se att våra gamla uttag försvinner och att det blir mer sockerbitar i taken.PNO skrev:
Största fördelen med de gigantiska DCL sladd-honorna är väl att det kanske äntligen blir slut på oskicket att sätta en lös sladd-hona hängande direkt i FK:n vid renovering i äldre hus med rörutlopp och lös krok istället för takdosa. Visst, man har gjort så i hundra år, och oftast har det väl gått bra, men nej, dubbel isolering och dragavlastning är inte bara för skojs skull.
Finns ju som väl är utanpåliggande takdosor för DCL som inte ser alltför tokiga ut.
Men för den som vill förlänga en lampsladd för fönsterlampor i stora fönster o.d. är det ju rätt värdelöst att det inte finns snygga sladd-honor. Som gjort för att folk ska ge sig på kreativa lösningar med sockerbitar och eltejp istället. Det blir ingen säkerhetsvinst.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Jag skulle behöva byta några gamla uttag här hemma till jordade. Får nog skynda på det innan våra uttag är borta helt.
DCL-uttagen ser ju helt groteska ut.
DCL-uttagen ser ju helt groteska ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


