Hej!
Jag har köpt en fastighet med tillträde september. Fastigheten är uppförd 2023 och det finns ett interimistiskt slutbesked som gör gällande att nedervåningen får nyttjas som bostad, och sedan ett antal punkter som behöver åtgärdas för att kunna ge ett slutgiltigt slutbesked. Som jag tolkar det hela är detta kopplat till de bygglov som har ansökts om.

Beslutet bifogat.

Frågor:
1) Jag har ingen intention att montera eldstad och jag tänker carport istället för garage. Behöver jag då höra av mig och begära att detta ändras/tas bort och sedan ansöka igen?
2) Det som inte är klart på övervåningen är att vissa ytskikt ej är klart (målning/golv), badrum i byggt och radiatorer ej inkopplade. Vad händer om jag bor på övervåningen trots att slutbesked inte finns?
3) Något annat jag bör tänka på?

Tack på förhand.
 
  • Ett dokument som visar krav och kontroller för att få slutbesked för ett bostadshus, inklusive energimätning och radonmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Filipw88 Filipw88 skrev:
Hej!
Jag har köpt en fastighet med tillträde september. Fastigheten är uppförd 2023 och det finns ett interimistiskt slutbesked som gör gällande att nedervåningen får nyttjas som bostad, och sedan ett antal punkter som behöver åtgärdas för att kunna ge ett slutgiltigt slutbesked. Som jag tolkar det hela är detta kopplat till de bygglov som har ansökts om.

Beslutet bifogat.

Frågor:
1) Jag har ingen intention att montera eldstad och jag tänker carport istället för garage. Behöver jag då höra av mig och begära att detta ändras/tas bort och sedan ansöka igen?
I grunden är regelverket så att du ska följa det bygglov som har getts vilket också är det startbesked som byggherren har fått. D v s har man sökt bygglov för garage och eldstad och man har fått startbesked för det så är det också det som ska ges slutbesked för. I teorin finns inget utrymme för att delvis genomföra åtgärder i bygglov t ex inte montera eldstaden eller avvika från bygglovet t ex bygga en carport istället för ett garage.

Men sen kommer verkligheten in och kommunernas byggnadsnämnder måste hantera fall som dina. Är tjänstemännen riktigt strikta så behöver du söka nytt bygglov och startbesked för de nya planerade åtgärderna. Men jag har fått uppfattningen att det löses ännu smidigare än så ute på kommungolvet i många fall när bara delar av ett bygglov faktiskt genomförs.

Så det korta svaret är att du måste förhandla med handläggaren på kommunen vad som är möjligt och inte och vilka nya bygglov du måste söka.

Filipw88 Filipw88 skrev:
2) Det som inte är klart på övervåningen är att vissa ytskikt ej är klart (målning/golv), badrum i byggt och radiatorer ej inkopplade. Vad händer om jag bor på övervåningen trots att slutbesked inte finns?
Du får inte göra det och sanktionen för överträdelse är en sorts böter som heter byggsanktionsavgift.

Filipw88 Filipw88 skrev:
3) Något annat jag bör tänka på?
Håll kommunens medarbetare glada och samarbetsvilliga. Du är lite i händerna på att de hanterar detta smidigt och pragmatiskt. Förklara att du har köpt fastigheten och vill lösa detta på bästa sätt.
 
  • Gilla
Filipw88 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
1. Det är inte alls säkert att du får och du behöver ansöka om nytt bygglov tror jag
2. Jag vet inte, men se 3
3. Här har någon blivit ordentligt irriterad, kommunbjörnen är väckt, så du kan räkna med att det blir mycket problem med kontakten där. Provocera inte mer i onödan...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grunden är regelverket så att du ska följa det bygglov som har getts vilket också är det startbesked som byggherren har fått. D v s har man sökt bygglov för garage och eldstad och man har fått startbesked för det så är det också det som ska ges slutbesked för. I teorin finns inget utrymme för att delvis genomföra åtgärder i bygglov t ex inte montera eldstaden eller avvika från bygglovet t ex bygga en carport istället för ett garage.

Men sen kommer verkligheten in och kommunernas byggnadsnämnder måste hantera fall som dina. Är tjänstemännen riktigt strikta så behöver du söka nytt bygglov och startbesked för de nya planerade åtgärderna. Men jag har fått uppfattningen att det löses ännu smidigare än så ute på kommungolvet i många fall när bara delar av ett bygglov faktiskt genomförs.

Så det korta svaret är att du måste förhandla med handläggaren på kommunen vad som är möjligt och inte och vilka nya bygglov du måste söka.


Du får inte göra det och sanktionen för överträdelse är en sorts böter som heter byggsanktionsavgift.



Håll kommunens medarbetare glada och samarbetsvilliga. Du är lite i händerna på att de hanterar detta smidigt och pragmatiskt. Förklara att du har köpt fastigheten och vill lösa detta på bästa sätt.
Hej Claes!

Stort tack för svar.

Det står att ovan åtgärder behöver åtgärdas innan utgången av 2025. Av både praktiska och ekonomiska skäl är detta inte möjligt. Vad händer om samtliga saker inte är åtgärdade innan utgången av 2025?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
1. Det är inte alls säkert att du får och du behöver ansöka om nytt bygglov tror jag
2. Jag vet inte, men se 3
3. Här har någon blivit ordentligt irriterad, kommunbjörnen är väckt, så du kan räkna med att det blir mycket problem med kontakten där. Provocera inte mer i onödan...
Hej!

Jag förstår inte alls din punkt 3. Vad menar du?
 
Farstatjej90
Jag vet inte varför du citerar mig men vänder dig till Claes?
Du får i och för sig mycket bättre svar där.
Jag gissar att gör du inte som dom säger får du inte bo i huset varken nere eller uppe mer.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte varför du citerar mig men vänder dig till Claes?
Du får i och för sig mycket bättre svar där.
Jag gissar att gör du inte som dom säger får du inte bo i huset varken nere eller uppe mer.
Miss av mig att du råkade komma med :)
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Filipw88 Filipw88 skrev:
Hej!

Jag förstår inte alls din punkt 3. Vad menar du?
Kommunen tycker detta är jobbigt, struligt, att du/den som bygger inte respekterar ingångna avtal, att du skapar merarbete, att du känner dig berättigad till massa saker som andra som sköter sig inte får, alla andra fixar det här men du av något skäl behöver särskild behandling och så vidare. Förstår du? Detta är vad jag tror rör sig i huvudet på den som skrivit detta.

Detta betyder att varje grej du gör nu kommer mötas av paragrafrytteri och fientlig inställning.
 
Claes Sörmland
Filipw88 Filipw88 skrev:
Det står att ovan åtgärder behöver åtgärdas innan utgången av 2025. Av både praktiska och ekonomiska skäl är detta inte möjligt. Vad händer om samtliga saker inte är åtgärdade innan utgången av 2025?
Det betyder att ditt interimistiska slutbesked kommer att löpa ut. Men i praktiken händer inte så mycket, du får fortfarande använda nedervåningen och fortsatt har du användningsförbud av övervåningen. Boverket sammanfattar:

Text om interimistiskt slutbesked och användningsförbud enligt svensk bygglagstiftning.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutbesked/
 
  • Gilla
Filipw88 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kommunen tycker detta är jobbigt, struligt, att du/den som bygger inte respekterar ingångna avtal, att du skapar merarbete, att du känner dig berättigad till massa saker som andra som sköter sig inte får, alla andra fixar det här men du av något skäl behöver särskild behandling och så vidare. Förstår du? Detta är vad jag tror rör sig i huvudet på den som skrivit detta.

Detta betyder att varje grej du gör nu kommer mötas av paragrafrytteri och fientlig inställning.
Tack för din input. Det känns som att du och Claes har väldigt annorlunda syn på hur "fientliga" KA är. Förhoppningsvis är det mer åt Claes håll. Jag får maila kommunen och fråga.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det betyder att ditt interimistiska slutbesked kommer att löpa ut. Men i praktiken händer inte så mycket, du får fortfarande använda nedervåningen och fortsatt har du användningsförbud av övervåningen. Boverket sammanfattar:

[bild]

[länk]
Tack!

Jag antar då att övervåningen behöver färdigställas för att då nyttja den, men den kan väl inte påverkas av om det t.ex. finns ett garage eller en eldstad. Således borde jag kunna göra klart övervåningen för att kunna bo där och sedan kolla på resterande punkter?
 
Claes Sörmland
Filipw88 Filipw88 skrev:
Tack för din input. Det känns som att du och Claes har väldigt annorlunda syn på hur "fientliga" KA är. Förhoppningsvis är det mer åt Claes håll. Jag får maila kommunen och fråga.
Man kan aldrig veta hur en enskild handläggare agerar, det är ett lotteri. Följer handläggaren PBL strikt så är det nog nytt bygglov som gäller för dig för att passa dina nya planer. Men handläggare jobbar med människor och verkligheten hela dagarna. Jag tror med ökad erfarenhet så får de flesta en mjukare syn på PBL och men vet hur man rundar lagen i kanterna för att komma vidare utan att ständigt hamna i konflikt med byggherrerna. Sen finns det ju de som får sin livslust och gnista av sådana konflikter också.
 
  • Gilla
Filipw88
  • Laddar…
Filipw88 Filipw88 skrev:
Således borde jag kunna göra klart övervåningen för att kunna bo där och sedan kolla på resterande punkter?
Njaa, det blir ju då antingen ett nytt iterimsbeslut i väntan på de sista punkterna, eller om du till dess lyckas få en ändring så att man bara stryker bort garaget och kaminen. Men det var ju fler kontroller med radon, och energimätning osv. I värsta fall är värmesystemet dimensionerat för att behöva kaminen om du skall lyckas få godkända värden på energianvändning.

Du kommer att behöva blanda in den kontrollansvarige (oftast en byggnadsingenjör ) för att slutföra rapporterna som kommunen vill ha in.
 
  • Gilla
Filipw88
  • Laddar…
Farstatjej90
Filipw88 Filipw88 skrev:
Tack för din input. Det känns som att du och Claes har väldigt annorlunda syn på hur "fientliga" KA är. Förhoppningsvis är det mer åt Claes håll. Jag får maila kommunen och fråga.
Återkom gärna och berätta om du upplevde kommunen vänliga eller fientliga!
 
  • Gilla
Filipw88
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.