P
D daniel1973 skrev:
fortfarande olagligt att kvarhålla någon på dom grunderna.

för att du ska få göra det krävs fängelse i straffskalan.
Tagande av olovlig väg ger som mest böter.

tvivlar på att du är så kompis med polisen att dom gör sig skyldiga till tjänstefel genom att inte upprätta en anmälan mot dig för olaga frihetsberövande.
Ur brottsbalken.
12 kap . 4 § Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annan mark som kan skadas av detta, döms för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst sex månader.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
som dina inlägg här då. (y)
Men bra, då kanske man ska springa runt över din gräsmatta då..
Det är väldigt få människor som vill ha löst pack på fastigheten..
Hur definierar du ” löst pack”? Vilka människor är det?

P
D Dr Jumping Jack skrev:
Hur definierar du ” löst pack”? Vilka människor är det?
Det du(y).
semesterfolk.
bland annat.

Jag hade löst det på två sätt.

1. grävt bort häcken och kört upp. Hade grannen klagat så hade jag sagt att det var min häck och jag gör vad jag vill med den. Min väg du kan fortfarande använda ditt servitut.

2. köpt lämpligt ogräsmedel (finns bra från tyskland) spruta ut, häcken dör. Ni kan åter köra.

P
D dthompa skrev:
Jag hade löst det på två sätt.

1. grävt bort häcken och kört upp. Hade grannen klagat så hade jag sagt att det var min häck och jag gör vad jag vill med den. Min väg du kan fortfarande använda ditt servitut.

2. köpt lämpligt ogräsmedel (finns bra från tyskland) spruta ut, häcken dör. Ni kan åter köra.
fast varför bespruta en häck som man planterat och köpt själv... är inte det lite onödigt?..

S
Maskintok skrev:
min hund bits inte, har aldrig gjort.
oavsett så vore totalt förbud på att vistas på annans mark utan tillstånd en bra sak.
Jag frågar alltid andra markägare innan jag är på deras marker.
Ingen manskapsbod om det inte kan stå på kundens mark. men även då med tillstånd..

S
D daniel1973 skrev:
det var ju du som nämnde att du hade 55kg Rottweiler och att du säger åt folk att passa sig för hunden.

den får inte löpa lös i marker där det finns vilt under sommarhalvåret.
dit kan man inte räkna en gårdsplan varpå hunden får vara lös där hur mycket du vill.
I skogen är det en annan sak även om man råkar äga den skogen.

men ansvaret för om hunden skrämmer eller biter någon gäller överallt.
Att upplysa någon om att ”går du i närheten av min fastighet blir du nog hundbiten” är mycket sannolikt ett okaga hot, blir någon sedan biten så blir det grov misshandel…

blir någon biten utan att du varnat/hotat blir det vållande till kroppskada.
Förutom att vara väldigt dyrt är det obra om det finns jaktvapen som man vill behålla.

Maskintok skrev:
fast varför bespruta en häck som man planterat och köpt själv... är inte det lite onödigt?..
jo det är klart det är, men eftersom TS inte vågar flytta sin häck så är det en snabbt sätt att bli av med. Det är väl TS väg och häck så då kan dom göra som dom vill med häcken.

Maskintok skrev:
jaså..
Det var värst.. det sa man om när jag berättade om åtalet och dödsolyckan också.. flesta håller käften när utredningen åker fram med bilderna..

Det var du som citerade mitt inlägg.. Så där var det du som ville påtala något. tydligen vet du bättre än polis och advokat..
Detta är inget nytt här och har hållit på under många år...ifjol tog tålamodet slut och nu får alla stanna på plats tills polisman anländer.
Inga konstigheter och inga problem för mig alls.. det är dock campingen som börjat förlora kunder och de har fått tillsägelse av polis att börja informera sina gäster om vad de får och inte får göra..

Blev dyrt när de fick betala för att så om en vall ett år..
Det parti som sätter stopp för allemansrätten och andra dumheter har min röst direkt.
Den fastighet man äger skall vara skyddad från andra, vill de ha någonstans att fjolla runt på så får de köpa mark själva.

Är så skönt att man fått bort den snällhet efter far som orsakat det mesta, man ska inte vara snäll emot folk som inte är från trakten, det lönar sig aldrig..
Det låter som att du skulle trivas bättre i det nyliberala USA?

P
D dthompa skrev:
jo det är klart det är, men eftersom TS inte vågar flytta sin häck så är det en snabbt sätt att bli av med. Det är väl TS väg och häck så då kan dom göra som dom vill med häcken.
jaha du tänkte så, tack för klargörandet.
funderade om du missade vems häcken var.
Synd att TS lagt en massa tid och pengar på den där häcken... Hade varit bättre att lagt pengarna på servitutet...

Maskintok skrev:
näpp.
Vill man inte läsa, tryck på ignorera.
Annars är det för mig samma sak med yttrandefrihet som med allemansrätten..
En rätt att nyttja som inte välkomnas jämnt.
Yttrandefrihet är en sak mellan dig och staten, inte mellan dig och ägare till privata webbplatser.

P
D dthompa skrev:
jo det är klart det är, men eftersom TS inte vågar flytta sin häck så är det en snabbt sätt att bli av med.
Vågar inte TS göra det? Var står det?
Det är väl TS väg och häck så då kan dom göra som dom vill med häcken.
Ja, t.ex. att flytta häcken till ett bättre ställe eftersom häcken har kostat mycket pengar.
Se inlägg #423.

Risken är väl att vi inte får veta mer om det här eftersom tråden har handlat alldeles för mycket om en hel del ovidkommande saker de senaste sidorna.

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Vågar inte TS göra det? Var står det?

Ja, t.ex. att flytta häcken till ett bättre ställe eftersom häcken har kostat mycket pengar.
Se inlägg #423.

Risken är väl att vi inte får veta mer om det här eftersom tråden har handlat alldeles för mycket om en hel del ovidkommande saker de senaste sidorna.
Är väl bara att citera TS så ser vederbörande att någon vill något, eller så skriver man pm..

Tänkte göra en liten uppdatering.

Nu är häcken flyttad! Känns så himla skönt! Blev så öppet och härligt och väldigt mycket finare.

Så trots grannens orimliga krav och otrevliga bemötande så valde vi att flytta den ändå. Hon fick en bred öppning in till sig själv så hon har verkligen inget att klaga på. Men det kommer garanterat uppstå klag på ett eller annat sätt. Det är vi beredda på. Lite spännande är det ändå och se vad hon ska irritera sig på härnäst. Vi kommer iaf fortsätta att vara den trevliga familjen bredvid henne :rofl:

• Gilla
Karl.s och 10 till
  • Laddar…
Äntligen en svenne som inte viker sig! Bra jobbat! Pussa grannen från mig.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.