Byggahus.se

Regler kring gångservitut! Behöver snabb hjälp!

1. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 836 inlägg

useless

Lök.
    Fast det brukar ju alltid vara någon som framhärdar med sina känslomässiga istället för sakliga argument i 50+ inlägg och gör tråden oläsbar.

2. P
    Medlem · 1 902 inlägg

pmd

Medlem
    Inskränka på vilket sätt? Strider det mot servitutet? Ändrar det grannens möjlighet att begagna sig av den rättighet servitutet ger?
    Med TS tentativa plan att flytta häcken blir det lättare att låta grannen använda uppfarten för fordonstrafik, och TS har även meddelat i tråden att grannen kommer att få göra det när det handlar om t.ex. tunga varuleveranser.

3. S
    Medlem · 72 inlägg

Sassa4

Medlem
    Ja det är såklart en bra och god idé! Men vi har lagt väldigt mycket pengar på att sätta häcken där. Den är nysatt sen förra året. Så därför vill vi såklart inte ta bort den. Och vi behöver en häck som ändå stoppar barnen från att hela tiden springa över till grannen :)

I vintras skötte vi snöskottning på våran sida och grannen skötte det på sin sida.

4. P
    Medlem · 1 902 inlägg

pmd

Medlem
    Nästa vinter kommer ni att skotta hela vägbredden, antar jag. Annars blir det för bökigt.
    Det borde ju grannen tycka om.

5. S
    Medlem · 72 inlägg

Sassa4

Medlem
    Ja vi kommer självklart skotta hela vägen och sköta det. Hmm både ja och nej på om grannen kommer gilla det. Antingen kommer hon tycka det är skönt att slippa att skotta själv eller så kommer hon tycka att vi skottar för dåligt.

Hon var ute och skottade sin sida vid minsta lilla snö i vintras. Fanns knappt en endaste snöflinga på hennes gång. Medans vi skottade mer sällan, när det självklart behövdes. Och la lite grus om det var halt. Så kan hända att hon inte kommer gilla vårat skotta de. Men men, den som lever får se! :D

• Laddar…
  6. P
    Medlem · 1 902 inlägg

pmd

Medlem
    Eftersom servitutet inte säger något om underhåll av promenadstråket som grannen har rätt att använda, så kan hon inte kräva att ni skottar på något speciellt vis, eller att ni snöröjer alls.

7. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 018 inlägg

Workingclasshero

Medlem
    Gräv upp hela vägen och låt det vara tills grannen lärt sig att gå en annan väg, sen gör ni vägen och planterar häcken igen.

8. S
    Medlem · 72 inlägg

Sassa4

Medlem
    Det har du rätt i! Intressant poäng!

9. Mats Engquist
    Medlem · 143 inlägg
    Antingen förstår man eller så väljer man att missförstå. Nu verkar det ha runnit mer vatten genom Fyrisälven än vad TS riktigt berättar om men att det är just så är väl uppenbart?
    Först finns en "gemensam" väg som grannen har rätt att använda för att gå mellan A och B. Av någon anledning sätter TS upp en häck mitt på vägen. Man kan undra varför men det kanske har besvarats. Det kan naturligtvis också vara så att grannen missbrukat sin rätt och att det vi ser är nästa steg i en konflikt som pågått ett tag. Grannen gillar inte detta. Formellt kan grannen naturligtvis inget göra men man är i sin fulla rätt att bli fundersam över åtgärder som grannar gör och man behöver inte gilla dem.
    Nu vill TS flytta häcken vilket TS med all sannolikhet har rätt att göra. Att grannens trädgårdsplan då påverkas spelar formellt ganska liten roll. Dock blir ju slutresultatet att grannen kommer att uppleva det som att hen går på TS sida av trädgårdarna vilket naturligtvis inte är så kul.
    Sedan kan man tjata hur mycket som helst om att konstruktionen är felaktig och att grannen borde lösa sina problem själv men nu finns det ett servitut och det är ju självklart att grannen blir besvärad av att TS så tydligt markerar att "DU GÅR PÅ MIN VÄG" mot grannens uttryckliga önskan.
    Det finns så oerhört mycket mer än juridik och sakfrågor som påverkar en grannrelation och en upplevelse.
    Själv brukar jag prata med mina grannar innan jag gör saker som kan påverka dem och om de inte gillar det jag planerar så brukar jag välja en annan lösning.
    Att ha hyggliga relationer med mina grannar är oerhört mycket viktigare än att "få rätt" i varenda liten fråga som kan uppstå - grannar emellan.

10. Mats Engquist
    Medlem · 143 inlägg
    Ja...
    Den som inte kan kommer eventuellt inte att notera denna konsensus...
    Hur mycket bättre skulle det inte bli om bara de som faktiskt visste - svarade...?

Jag har sett flera exempel i flera forum på att TS litar på det första råd hen får och att saker inte riktigt blir som man hoppas...

11. M
    Verktygstokig · 2 029 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Är grannen så besvärad av detta som TS har eller vill göra, så är det ju bara att strunta i servitutet och göra något vettigare än att gå på annans mark att göra..
    Annars så anpassar man sig..

12. D
    Medlem · 1 182 inlägg
    Inget konstigt med att grannen protesterar mot en försämring. Gå inte in i diskussion. Meddela din granne att du ångrat dig och tänker återställa vägen så att det blir som innan (har du ju redan gjort). Flytta häcken. Nu. Om du går in i diskussion så ger du intrycket av att det är förhandlingsbart

13. Mats Engquist
    Medlem · 143 inlägg
    Naturligtvis - eftersom de är viktiga...

14. R
    Medlem · Västernorrland · 1 546 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Om hon vill ha den nivån på sin skottning så är det ju inget som hindrar henne att vara petnoga med att hålla ett rent gångstråk på en del av vägen.

Du får väl bara fokusera på vad som är ditt ansvar och inte ifall hon klagar.
    Så länge hon inte skottar på ett sätt som blir inkompatibelt med att ni kan köra på vägen (typ lassar snön till annan del av vägen istället för utanför den?)

Redigerat 5 maj 13:05
  15. D
    Medlem · västra götaland · 44 inlägg

daniel1973

Medlem
    det är varken egenmäktigt förfarande eller olaga intrång att gå nära en bostad inom hemfridzonen som faktiskt är ganska liten. Betydligt mindre än 25m lite beroende på planlösningen på din trädgårdstomt (inte att förväxla med fastighet).
    Finns det en väg så är det fullt tillåtet att gå och cykla på den.
    Du har all rätt i världen att på eget beslut förbjuda fordonstrafik, allt du behöver göra är att sätta upp ett vägmärke vid infart.
    Efter ansökan och givet tillstånd från kommunen kan du till och med förbjuda ridning.

Däremot han din hund utgöra ett problem enligt lagen om tillsyn över hundar och katter.
    En ”varning för hunden” skylt stärker bara det.

Skulle du påpeka för någon att hunden är farlig och dom riskerar att bli bitna så kan det mycket väl bli frågan om ett olaga hot.

Bil/skoterkörning i terrängen bör du naturligtvis inte behöva tåla utan här är Polisen en bra instans att vända sig till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.