68 181 läst ·
497 svar
68k läst
497 svar
Regler kring gångservitut! Behöver snabb hjälp!
TS vill väl inte försvåra eller hindra grannen alls, vad jag förstått... Eller har jag missuppfattat?P pmd skrev:Det "upplevs" så mycket nuförtiden. Grannen har ett servitut. TS har inte gjort något som hindrar grannen att nyttja det servitutet. Grannen har varit besvärlig och krånglat angående helt andra saker än servitutet. TS plan att flytta häcken gynnar grannen, men ändå blir grannen sur över det.
Jag tror att TS upplever grannen som en problematiskt granne. Om du läser hela tråden så kommet du att finna att TS har pratat med grannen men utan speciellt gott resultat.
Du skrev många ord här, men du har ändå inte svarat på min fråga i #422 om på vilket sätt som TS vill inskränka grannens tillvaro.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Vill förhindra och försvåra vill hon nog inte, men det är ju möjligt att det tänkta bilparkerandet exempelvis försvårar i praktiken.
Så länge du har så bra kontroll på hunden att den inte kan jaga vilt så kan du ha den lös. Annars inte.Maskintok skrev:
Du får förstås också ha hunden lös om du har den i en inhägnad.
Vi kanske kan diskutera dina problem med inkräktare i en egen tråd? De är inte så relevanta för TS frågor.
Va int ja som tog upp det.P pmd skrev:
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
det var ju du som nämnde att du hade 55kg Rottweiler och att du säger åt folk att passa sig för hunden.Maskintok skrev:
den får inte löpa lös i marker där det finns vilt under sommarhalvåret.
dit kan man inte räkna en gårdsplan varpå hunden får vara lös där hur mycket du vill.
I skogen är det en annan sak även om man råkar äga den skogen.
men ansvaret för om hunden skrämmer eller biter någon gäller överallt.
Att upplysa någon om att ”går du i närheten av min fastighet blir du nog hundbiten” är mycket sannolikt ett okaga hot, blir någon sedan biten så blir det grov misshandel…
blir någon biten utan att du varnat/hotat blir det vållande till kroppskada.
Förutom att vara väldigt dyrt är det obra om det finns jaktvapen som man vill behålla.
Är stängsel där folk kan ta sig in och skyltat.D daniel1973 skrev:det var ju du som nämnde att du hade 55kg Rottweiler och att du säger åt folk att passa sig för hunden.
den får inte löpa lös i marker där det finns vilt under sommarhalvåret.
dit kan man inte räkna en gårdsplan varpå hunden får vara lös där hur mycket du vill.
I skogen är det en annan sak även om man råkar äga den skogen.
men ansvaret för om hunden skrämmer eller biter någon gäller överallt.
Att upplysa någon om att ”går du i närheten av min fastighet blir du nog hundbiten” är mycket sannolikt ett okaga hot, blir någon sedan biten så blir det grov misshandel…
blir någon biten utan att du varnat/hotat blir det vållande till kroppskada.
Förutom att vara väldigt dyrt är det obra om det finns jaktvapen som man vill behålla.
beträder man mark med skylt om privat område med vakthund och nysådda vallar är man helt enkelt slut i huvudet om man beträder.
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
spelar ingen roll om du skyltat eller satt upp staket.Maskintok skrev:
om någon klättrar in i hundgården och blir biten KAN gå utan straffansvar för hundägaren.
att sätta upp skylt med ”privat område” bör du nog kolla med länsstyrelse/kommun först.
näpp tänker jag inte för det är åkermark.D daniel1973 skrev:
Där skall man inte beträda.
hunden biter ingen, det hade isåfall redan skett.