A Arnodt skrev:
Från överspänningsskydden dras en grov ca 10 mm2 kopparkabel(gröngul) till jordningspunkt, den ska leda bort överspänningsströmmar till jord.
Tack! Verkar vettigt Jordas på AC eller DC-sidan?
 
K
Växelriktaren (growatt) ska ha typ 2 skydd på både ac och dc enligt databladet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Växelriktaren (growatt) ska ha typ 2 skydd på både ac och dc enligt databladet.
Ett enkelt då på DC antar jag. Har externa DC skydd så kan sätta iaf 2st, en på resp mppt.
 
karlmb,
Du har väl bara en jordningsplint på inkommande serviskabel från elnätsbolaget.(i elmätarskåpets mätartavla)
Men den jordningsplinten kan sitta långt bort från de monterade DC-överspänningsskydden, och då kan man välja att koppla DC-överspänningsskyddens jordkabel till jord på AC-kabelns jord, som förmodligen sitter nära de monterade DC-överspänningsskydden.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
karlmb,
Du har väl bara en jordningsplint på inkommande serviskabel från elnätsbolaget.(i elmätarskåpets mätartavla)
Men den jordningsplinten kan sitta långt bort från de monterade DC-överspänningsskydden, och då kan man välja att koppla DC-överspänningsskyddens jordkabel till jord på AC-kabelns jord, som förmodligen sitter nära de monterade DC-överspänningsskydden.
Har inkommande till huset strax intill VR så jag jordar väl i samma plint på VR.
 
Nästa fråga..
Har hört att man från brandskyddsmyndigheter vill ha en säkerhetsbrytare uppe (på taket) som man kan bryta resp slinga med i händelse av brand inne i huset.
Ska den sitta precis vid sista panelen eller hellre nere på fasaden kanske så den går lättare att komma åt? I mitt fall kommer kablarna att gå ned på utsidan av 2 vån för att sedan gå in i en kallvind och vidare ner en våning till inomhus.
 
K
K karlmb skrev:
Nästa fråga..
Har hört att man från brandskyddsmyndigheter vill ha en säkerhetsbrytare uppe (på taket) som man kan bryta resp slinga med i händelse av brand inne i huset.
Ska den sitta precis vid sista panelen eller hellre nere på fasaden kanske så den går lättare att komma åt? I mitt fall kommer kablarna att gå ned på utsidan av 2 vån för att sedan gå in i en kallvind och vidare ner en våning till inomhus.
Nej, det brukar räcka med den DC-brytare som sitter i växelriktaren. Men olika brandkårer har ju lite olika syn på saken kanske. Men ofta är det förbindelsen mellan solceller och elnät man vill kunna slå av.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Nej, det brukar räcka med den DC-brytare som sitter i växelriktaren. Men olika brandkårer har ju lite olika syn på saken kanske. Men ofta är det förbindelsen mellan solceller och elnät man vill kunna slå av.
Men om VR sitter inomhus och de inte vet/ kommer åt den? Typ att de alltid ska kunna kika med ficklampan på utsidan och kunna hitta en (två) brytare?
 
Hmm, här från 2015 https://www.elsakerhetsverket.se/gl...akerhetskrav-rorande-solcellsanlaggningar.pdf
står:
8.3 Räddningstjänst och MSBEtt annat informationsbehov som behöver belysas är den information somräddningstjänsten behöver ha tillgång till i samband med brand eller andra typer avinsatser i närheten av eller direkt på en anläggning för solelproduktion. Skälet tilldetta är det faktum att det är väldigt svårt att ”stänga av” en solcellsanläggning.Det beror på att så fort en solcellsmodul belyses så alstras en spänning på dessanslutande uttag.
Det innebär att solpanelerna i en anläggning, trots att den ärbortkopplad frän växelspänningsnätet och bortkopplad från växelriktaren pålikspänningssidan, kan ha upp till 1000 V på dess uttag. 1000 V likspänning utgören definitiv fara för både hälsa, liv och egendom. Det enda helt säkra sättet att”koppla från” en solcellsanläggning är att helt täcka alla moduler med någotmaterial så att inget ljus kan nå ytan på modulen, t.ex. genom en eller förmodligenflera mörka presenningar.
Räddningstjänstens behov av information vid tillfällen för insatser är anläggningsspecifik, d.v.s. de behöver t ex veta var panelerna finns, var anslutande kanalisationär belägen, var växelriktarna är placerade m.m. Behovet är alltså en välspecificerad dokumentation av anläggningen i form av relationshandlingar av olikaslag, t.ex. ritningar, översiktsscheman, bilder och annat som beskriver denspecifika anläggningen.Detta behov beskrivs i Myndigheten för samhällskydd och beredskaps (MSB)kartläggning ”Kartläggning av risker för räddningstjänst i samband med brand ibyggnader med solcellsanläggningar”.
Vid kontakter med Räddningstjänsten iStockholm framkommer tydliga önskemål om att dels kunna koppla frånanläggningen på växelspänningssidan med en tydligt skyltad arbetsbrytare. Ettannat önskemål är att solcellsanläggningen på likspänningssidan är försedd medliknande väl märkta arbetsbrytare intill solcellsmodulerna. De bör också vara såmånga till antalet att farlig likspänning från modulerna kan begränsas till mindrefarliga nivåer, t.ex. runt 50 V
50V...många brytare bliire...

Men här verkar verkligheten kommit fram till att det är en dålig ide att ha brytare på tak:
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...anlaggningar/installera-solceller-vad-galler/

Risk för elbrand och elchock​

Takplacerade DC-brytare har i Australien varit den vanligaste orsaken till brand i solcellsanläggningar senaste åren. Orsaken till detta har delvis varit tillverkningsfel, men också brist på motionering, direkt solpåstrålning och vatteninträngning. Även i Sverige har DC-brytare generellt kommit att bli den vanligaste orsaken till att en solcellsanläggning orsakar brand, och vatteninträngning är inte ovanligt. Används externa DC-brytare bör dessa därför placeras väderskyddat utan risk för vatteninträngning. Tillverkarens anvisningar kan även ställa fler krav på installationen, så som tryckutjämningsmembran och avskärmning från direkt solpåstrålning.
Jag antar att mkt få installerar DC-brytare på taken numera, kostar ju och märkning o grejer...
 
OK, nästa... EMC.. Jag drar nu 4 st DC kablar igenom huset. Hört talas om ferriter, är det ngt att ha? Tvinna de två 6mm2-paren? Är sånt överkurs?
 
K
K karlmb skrev:
Men om VR sitter inomhus och de inte vet/ kommer åt den? Typ att de alltid ska kunna kika med ficklampan på utsidan och kunna hitta en (två) brytare?
Det ska vara skylt på dörren in till där växelriktaren sitter. Så har jag hört att det är
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Blir lite tvinnat, var ju inte så svårt.
Nästa fråga, Antar att i många fall så anländer inte behörig elektriker förrän efter några dagar/veckor, är det OK att låta panelerna sitta uppe, ej inkopplade under tiden? (Inte en tråd dragen alltså)
Ska man täcka dem med presenningar kanske om man befarar solljus...?
 
Bump! Ingen som har lite svar?
 
K
K karlmb skrev:
Blir lite tvinnat, var ju inte så svårt.
Nästa fråga, Antar att i många fall så anländer inte behörig elektriker förrän efter några dagar/veckor, är det OK att låta panelerna sitta uppe, ej inkopplade under tiden? (Inte en tråd dragen alltså)
Ska man täcka dem med presenningar kanske om man befarar solljus...?
Har aldrig hört att man behöver göra så.
 
K knightjocke skrev:
Har aldrig hört att man behöver göra så.
Det står i manualen till panelerna att man ska vara försiktig vid hanteringen om det är soligt. Men antar att det avser då just om man är vid anslutningarna och pillar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.