Bästa svaret

Det beror på kabeln.

Är den enkelisolerad så ska den ligga i slang.
Behöver den skyddas mot UV-strålning så behövs slang.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Det beror på kabeln.

Är den enkelisolerad så ska den ligga i slang.
Behöver den skyddas mot UV-strålning så behövs slang.
OK, verkar som de flesta kablar på marknaden är både dubbelisolerade o UV-säkra utan att det kostar så mkt extra så jag satsar väl på det.
Då kommer vi till nästa fråga, 4 eller 6 mm2. Fattar att det beror på hur mkt ström som kommer att gå i kabeln.
Men, detta beror ju på några olika faktorer som jag säkert kan ta fram men en sak undrar jag, vad är argumenten för att köra seriekoppling resp parallellkoppling? Jag inser att en enda seriekopplad slinga ger högst spänning och därmed lägst ström, och billigast kabel.
Men ändå kopplas en del anläggningar paralellt. Vad är fördelarna med det?
Mindre problem vid partielll skugga så att enstaka paneler stänger ner helt?
Nackdel då att totala spänningen kan gå under miniminivån och VR stänger istället?
En nackdel med seriekoppling jag hört talas om är att en stor slinga "som en ögla" av paneler, bildar en antenn som kan sända ut högfrekvent brus som kan störa omgivningen (från invertern i VR), är detta ett problem från förr och inte med dagens VR, eller är det något man ska ta hänsyn till?
Har läst att man ska lägga + o - intill varandra så mkt som möjligt av denna anledning också.
Om man väljer parallellt, är det typ alla paneler parallellt eller kombinerar man med några i serie som sedan kopplas parallellt med andra?

Det finns en max-spänning som växelriktaren klarar. Så man måste optimera mot flera parametrar när man projekterar slingorna.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
K karlmb skrev:
eller kombinerar man med några i serie som sedan kopplas parallellt med andra?
Slingorna beror på geometrin och riktning också. Om jag bara antar att du har 2 rader med 8 paneler i varje så kan varje rad seriekopplas men de 2 rader kopplas sedan parallellt mot växelriktaren.

Om man har dåligt med Mppt anslutningar så kan man tom parallelkoppla norr och söder men man ska hålla sig till enklast möjligt om man är lite nybörjare.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Slingorna beror på geometrin och riktning också. Om jag bara antar att du har 2 rader med 8 paneler i varje så kan varje rad seriekopplas men de 2 rader kopplas sedan parallellt mot växelriktaren.

Om man har dåligt med Mppt anslutningar så kan man tom parallelkoppla norr och söder men man ska hålla sig till enklast möjligt om man är lite nybörjare.
Tack då kan jag nog få ihop det. Jag har 2 Mppt ingångar och 12 resp 9 paneler mot sydost resp nordväst. Som jag förstår det då så kopplar man så att man ligger med lite marginal mot maxspänning på resp mppt. Detta för att hålla nere strömmen och förlusterna. Några andra skäl än för att få ner spänningen finns inte för att koppla parallellt ?

K karlmb skrev:
Några andra skäl än för att få ner spänningen finns inte för att koppla parallellt ?
Minimera genomföringar i tak och dylikt kanske.

Men om jag fattade det rätt så blir det 12 i serie mot en mppt och 9st x2 parallellt mot den andra. Man skulle ju kunna köra slingan med 1x12 i 2x6 istället. Men då ska den ju ge mer energi av någon anledning.

M merbanan skrev:
Minimera genomföringar i tak och dylikt kanske.
Ok men oavsett parallellkoppling eller serie så drar man väl helt enkelt ner ett par kablar sammanhållet för varje mppt?

M merbanan skrev:
Men om jag fattade det rätt så blir det 12 i serie mot en mppt och 9st x2 parallellt mot den andra. Man skulle ju kunna köra slingan med 1x12 i 2x6 istället. Men då ska den ju ge mer energi av någon anledning.
Hmm, jag menade att jag har 12 paneler åt sydost och 9 mot nordväst.
Om inte spänningen totalt på resp slinga blir för hög så kopplas väl vatje slinga helt enkelt i serie då för att maximera produktion eftersom VR inte startar förrän spänningen på slingan kommit över en viss nivå?
Men hade jag haft 20 paneler för en mppt, då kunde man börja överväga nån parallell koppling eventuellt, för att hålla nere maxspänningen?
Eller skulle 6x2 vara en fördel jfrt med 1x12 i mitt fall, om ena halvan av det taket oftare är i skugga än den andra halvan? (Givet att 6 paneler ger tillräcklig spänning för att starta VR)

K
K karlmb skrev:
Ok men oavsett parallellkoppling eller serie så drar man väl helt enkelt ner ett par kablar sammanhållet för varje mppt?

Hmm, jag menade att jag har 12 paneler åt sydost och 9 mot nordväst.
Om inte spänningen totalt på resp slinga blir för hög så kopplas väl vatje slinga helt enkelt i serie då för att maximera produktion eftersom VR inte startar förrän spänningen på slingan kommit över en viss nivå?
Men hade jag haft 20 paneler för en mppt, då kunde man börja överväga nån parallell koppling eventuellt, för att hålla nere maxspänningen?
Eller skulle 6x2 vara en fördel jfrt med 1x12 i mitt fall, om ena halvan av det taket oftare är i skugga än den andra halvan? (Givet att 6 paneler ger tillräcklig spänning för att starta VR)
Nej, 6paneler är på gränsen i en slinga generellt sett. Så kör 12. En mppt ska vara i samma väderstreck med samma skuggförhållande

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
karlmb,
Tilltänkt växelriktare och modell anges ej, ej heller vilken solcellspanel som avses monteras. Det finns ju en herran massa olika solcellspaneler, vissa har kanske 28 V tomgångsspänning andra har 50 Volt.

Använd solarkablar och välj 6 mm2. Solarkabel 4 mm2 kostar nästan lika mycket som solarkabel 6 mm2.
Solarkablar har dubbelmantel och är UV-stabiliserade.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Använd solarkablar och välj 6 mm2. Solarkabel 4 mm2 kostar nästan lika mycket som solarkabel 6 mm2.
Yes, det har jag upptäckt!
Återkommer med paneler o VR!

Jag tror att 9 och 12 med dina paneler (utan att veta vad du har) passar bättre för din växelriktare än 9 och 2x6. Rena spekulationer men med 9 paneler tror jag du hamnar på +300V vilket jag gissar är mer optimalt arbetsområde för växelriktaren du har.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
karlmb,
Tilltänkt växelriktare och modell anges ej, ej heller vilken solcellspanel som avses monteras. Det finns ju en herran massa olika solcellspaneler, vissa har kanske 28 V tomgångsspänning andra har 50 Volt.

Paneler är Luxen LNVB-410M 9 st mot nordväst + 12 mot sydost
VR är Growatt MID 12KTL3-XH
Har även APX 15 kWh batteri.

K karlmb skrev:
Paneler är Luxen LNVB-410M 9 st mot nordväst + 12 mot sydost
VR är Growatt MID 12KTL3-XH
Har även APX 15 kWh batteri.

Så här har jag projekterat, takyta1 är mot nordväst, 2 mittemot på andra sidan sadeltaket.: Taklayout för ett sadeltak med två ytor, takyta 1 och takyta 2, markerade som "Komplett" och innehållande grå och röda sektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K knightjocke skrev:
Nej, 6paneler är på gränsen i en slinga generellt sett. Så kör 12. En mppt ska vara i samma väderstreck med samma skuggförhållande
Jag har 21 paneler i en mppt och det fungerar mycket bra.
När jag köpte min anläggning planerade installatören för 4 mm2 kablar men jag ville ha 6 mm2. Då minskar ju strömförlusterna och vill inte att delar av solenergin förvandlas till förlustvärme i kabeln.
Om det lönade sig ids jag inte räkna ut för där ingår många okända variabler.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.