1 365 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Regler för våtrumsmatta ?
Vi har ett hus byggt 1998 som vi sålt, besiktningsmannen hade synpunkter på att våtrumsmatta i badrum + tvättstuga ej var uppvikt mot rör i golv.
Köparna vill nu ev. ha ersättning för detta "fel".
Vi blev väldigt förvånade över detta "fel" då huset är så pass nytt.
Vad jag kan se så är det tätat runt rören och det borde väl vara huvudsaken att det är tätt ? Eller måste mattan vara uppvikt runt rören ? Hur ser det ut hos er andra som har våtrumsmatta ?
Borde inte besiktningsmannen som gjorde 2-årsbesiktningen haft synpunkter om nåt var fel ?
Tacksam för svar !
Köparna vill nu ev. ha ersättning för detta "fel".
Vi blev väldigt förvånade över detta "fel" då huset är så pass nytt.
Vad jag kan se så är det tätat runt rören och det borde väl vara huvudsaken att det är tätt ? Eller måste mattan vara uppvikt runt rören ? Hur ser det ut hos er andra som har våtrumsmatta ?
Borde inte besiktningsmannen som gjorde 2-årsbesiktningen haft synpunkter om nåt var fel ?
Tacksam för svar !
Jag skulle kunna tänka mig att en icke uppvikt matta klassas som "ej fackmannamässigt utfört", dvs fel... Dock är det ju inte ett dolt fel - man ser att mattan inte är uppvikt, eller hur? Köparna kan GLÖMMA att få pengar för det. De hade alla möjligheter att konstatera felet innan köpet. (Besiktningsmannen borde absolut ha noterat detta.)
Hej igen !
Efter att ägnat förmiddagen åt att kolla med Boverket och huslev. vad som gäller för våtrumsmattor har vi kommit fram till att vi ej har ett "fel" i vårt hus ! Det finns inga regler som säger att det måste finnas matta upp runt rören utan regeln är att det ska vara tätt där rören går upp genom mattan.
I vårt hus är det tätat bl.a. med krympplast ( tror det hette så...) och det är helt enligt reglerna.
Så nu har jag meddelat mäklaren att vi ej har för avsikt att ersätta våra köpare p.g.a den lösning som finns i vårt badrum/tvättstuga då den är enligt reglerna.
Efter att ägnat förmiddagen åt att kolla med Boverket och huslev. vad som gäller för våtrumsmattor har vi kommit fram till att vi ej har ett "fel" i vårt hus ! Det finns inga regler som säger att det måste finnas matta upp runt rören utan regeln är att det ska vara tätt där rören går upp genom mattan.
I vårt hus är det tätat bl.a. med krympplast ( tror det hette så...) och det är helt enligt reglerna.
Så nu har jag meddelat mäklaren att vi ej har för avsikt att ersätta våra köpare p.g.a den lösning som finns i vårt badrum/tvättstuga då den är enligt reglerna.
Klicka här för att svara