Finns det några bestämmelser som reglerar hur elledningar och vp-rör eller flexslang får förläggas i närheten av vattenledningar? Några särskilda krav som måste uppfyllas etc?

Nej.

Enligt standarden KJ41 ska el och FV/GAS/VA ligga med 60 cm mellan vid parallell förläggning, men är det korsningar du tänker på räcker det med 5 cm. Sen brukar ju vattenledningar ligga frostfritt medan kablar ligger lite högre.

Jag tänkte mest på inomhusledningar. Har stött på en trumma i taket där det går två vattenrör parallellt med två VP-rör. Elrören sitter överst precis under taket och sedan sitter vattenrören under det. Max 1 cm mellan de olika rören. Det är alltså inte korrekt? Är det något jag bör kontakta elektriker eller rörmokare för att få åtgärdat? Ingen har antagligen öppnad den här trumman sen den byggdes på 70-talet.

C
För att det ska hända nåt ska det först bli en såpass stor skada i vattenröret att det blir en stråle, och den måste spruta uppåt mot elrören. Dessutom måste det på samma ställe lyckas bli en skada på elröret. Samtidigt, och utan att du märker det. Sen måste vattnet leta sig till ett ställe där båda trådarna i röret är skalade samtidigt.

Jag tror du kan låta det vara.

Mikael_L
Slugge skrev:
Enligt standarden KJ41 ska el och FV/GAS/VA ligga med 60 cm mellan vid parallell förläggning, men är det korsningar du tänker på räcker det med 5 cm. Sen brukar ju vattenledningar ligga frostfritt medan kablar ligger lite högre.
Maxwells_Demon skrev:
Jag tänkte mest på inomhusledningar. Har stött på en trumma i taket där det går två vattenrör parallellt med två VP-rör. Elrören sitter överst precis under taket och sedan sitter vattenrören under det. Max 1 cm mellan de olika rören. Det är alltså inte korrekt?
Jag tror Slugge anger regler för markförläggning.

Inomhus får dom ligga hur nära som helst. Det finns inget som reglerar ett ev. avstånd, men kan man sära på dom utan att det medför problem skadar det ju inte. Rör ska inte läcka vatten gör dom det upptäcks det rätt snabbt och elledningar ska tåla att bli vattenbegjutna det ska vara skada i minst två lager innan det kan uppstå nån fara. Så det krävs minst tre fel på samma gång på samma ställe rätt osannolikt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.