1 758 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Regla ut innervägg
Med risk att detta tagits upp tidigare men hittar inget när jag söker. Och detta är på lite nybörjarnivå jag vet
men har en hel del funderingar som jag hoppas få svar på....
Jag ska regla upp ett badrum där väggarna just nu är timmerväggar. Jag tänkte regla 60cc (eller 30cc) med 21x70 för att spara lite utrymme då rummet är smalt till en början.
1. Hur ska jag gå till väga i själva arbetsmomentet? Jag har förstått att det skulle bli lättare om man skruvade ihop reglarna på golvet och sen reste upp det hela, men platsen för det finns inte riktigt.
2. Om jag börjar i ett hörn med en regel som jag får i lod med ett byggpass och sen använder jag den regeln för att gå till nästa eller finns det nåt smartare sätt (jag har tillgång till laserpass boch pll 360)?
3. Finns det nåt smart att använda som distanser än att såga till egna kilar?
4. Ska jag skruva reglarna, använda spikplugg eller nåt annat?
Jag ska regla upp ett badrum där väggarna just nu är timmerväggar. Jag tänkte regla 60cc (eller 30cc) med 21x70 för att spara lite utrymme då rummet är smalt till en början.
1. Hur ska jag gå till väga i själva arbetsmomentet? Jag har förstått att det skulle bli lättare om man skruvade ihop reglarna på golvet och sen reste upp det hela, men platsen för det finns inte riktigt.
2. Om jag börjar i ett hörn med en regel som jag får i lod med ett byggpass och sen använder jag den regeln för att gå till nästa eller finns det nåt smartare sätt (jag har tillgång till laserpass boch pll 360)?
3. Finns det nåt smart att använda som distanser än att såga till egna kilar?
4. Ska jag skruva reglarna, använda spikplugg eller nåt annat?
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det finns ju plastkilar. Är nog lite enklare att använda.seven01 skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Plastkil-194743/
Skruva reglarna in i timmerväggen.
Men du börjar väl med ett par horisontella reglar längs golv och tak?
Har inte riktigt koll på det men antar att det vore logiskt för att ha något att dra skivorna i både längst upp och ner. Hur är det lättast att göra att få dom reglarna riktade då tro? Är osäker på hela arbetamomentet från början till slut för att veta att väggarna blir raka och fina...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden