Nu visade sig i slutet september att det luktade skarpt i källaren, i ett område där det blev kvar en två meter utreglad innervägg. I ett hörn i verkstan. Vi ordnade upp allt dylikt för ca 20 år sedan i resten av källaren men detta lilla segment glömdes bort.

Det jag gjort är att ha satt in en tillfällig frånluftsfläkt i utrymmet i en tidigare tilluftskanal, samt satt in en effektiv avfuktare. Nu avvaktar jag support från min VVS-are att koppla bort det vattenburna element som sitter på aktuell vägg, detta sker inom någon dag.

Därefter kommer själva saneriningsarbetet. Vi har självklart fixat bra halvmasker med P3-filter, bra skyddsglasögon och även skyddsdräkter av "engångstyp" men de lär duga bra under saneringsprojektet.

Min fråga är: vad är det för preparat som är effektivast för att ta bort / döda av det mögel som jag kommer att hitta bakom den utreglade innerväggen? Mest som en temporär åtgärd för att få en dräglig arbetsmiljö under det fortsatta arbetet, och att minska belastningen av mögeltoxiner till resten av huset.

Det jag hittat och skaffat är JAPE Mögel-fri, men osäker på hur effektivt detta är. Det som kommer att göras när vi väl rivit ned till den putsade ytterväggen är att avlägsna den icke-genomsläppliga färg jag räknar med finns där, ev riva av putsen och putsa upp med typ lagningsbruk, måla med silikatfärg.

Alla relevanta inpass och idéer är mycket välkomna!

Vad ska du med medlet till?
Antar att du ska riva bort allt som är angripet.
Med medlet kanske du dödar möglet men inte lukten ifall du planerar behålla konstruktionen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det jag vill att bekämpningsmedlet ska göra är att döda av det mögel jag påträffar på murverket/putsen. Självklart kommer alla träreglar, isolering etc att rensas bort ur utrymmet i svarta plastsäckar och fraktas bort så försiktigt som möjligt för att inte sprida sporer och toxiner i onödan.

När detta mögel som jag av tidigare erfarenhet vet finns på källarmurens puts och i den färg som användes, så vill jag att denna dödas av och oskadliggörs på effektivt sätt. Inte minst för att minska belastingen av sporer och mögeltoxiner för mig själv som arbetar i utrymmet; P3 halvmask, glasögon, skyddsdräkt räcker inte hela vägen.

Jag brände av väggarna med en flambrännare och gasol innan jag reglade upp med stål och satte cembrit-skivor.
Jag hade iofs inget mögel bakom den gamla furupanelen på de cuprinolbehandlade reglarna. Men det kändes ändå bra att döda så mycket som möjligt.

/Höghus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.