3 734 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Regla om, spånskiva och gips
Medlem
· Västra Götalands Län
· 17 inlägg
Hej!
Ämnar snart regla om golvet då mellanbjälklaget är ojämnt vilket medför ojämn golv. Dessutom hör man stegljuden från ovanvåningen väldigt väl.
Idag består mellanbjälklaget av 45x220 cc600 som skall vara krysskolvat samt 95mm mineralull.
Räcker det ett spika/skruva råplan på 45x120 på en sida av befintligt bjälklag eller skall det göras på var sida om befintligt bjälklag? Eller skall jag gå upp i dimension?
Samt sedan efter det lägga 22mm spånskiva (byta ut den gamla) samt 13mm golvgips och sedan ekparkett? Antar att golvgipset är lite "stegdämpande"?
Ämnar snart regla om golvet då mellanbjälklaget är ojämnt vilket medför ojämn golv. Dessutom hör man stegljuden från ovanvåningen väldigt väl.
Idag består mellanbjälklaget av 45x220 cc600 som skall vara krysskolvat samt 95mm mineralull.
Räcker det ett spika/skruva råplan på 45x120 på en sida av befintligt bjälklag eller skall det göras på var sida om befintligt bjälklag? Eller skall jag gå upp i dimension?
Samt sedan efter det lägga 22mm spånskiva (byta ut den gamla) samt 13mm golvgips och sedan ekparkett? Antar att golvgipset är lite "stegdämpande"?
45x120 känns för mig ganska överdimensionerat. Men hur mycket skilljer de från högsta till lägsta punkt... Jag brukar ofta spika på en 28X95 eller liknande. HAr du tänkt att limma gipsen på spångolvet???
Medlem
· Västra Götalands Län
· 17 inlägg
skiljer i en riktning: 15mm på 6meter och andra riktningen 5-8mm på 5 meter (buktar på mitten).
Sätter du 28x95 på en sida av bjälken bara?
Skall gipset skruvas fast på spånskivan?
Kanske sala med masonite istället?
Sätter du 28x95 på en sida av bjälken bara?
Skall gipset skruvas fast på spånskivan?
Kanske sala med masonite istället?
Jag hade satt skruvat fast en regel på den första och sista regeln så dom är helt i vatten. Sen skruva en regel åt gången med hjälp av ett snöre spänt över rummet skruvat dit resterande. Glöm inte att limma dit reglarna på bjälkarna. Japp sätter bara regeln på ena sidan. Det bästa är att lägga primer på spånet och sen limma med fix. Men går säkert att skruva oxå
Klicka här för att svara