Tack för att du tagit dig tid! Verkligen jättesnällt!
Är det räknat med osb och gips på insidan som jag har byggt?
Hur många grader har jag inne i väggen enligt ekvationen?
Jag antar att det är främst under vinterhalvåret då det är stora temperaturskillnader inne och ute som problem kan uppstå?
Jag bor i mellansverige och har ju ibland -20 veckor i streck, dock kanske undantagsfall av fukt torkar upp så fort temperaturen ute stiger och rf sänks i innerväggen i takt med att temperaturen stiger i väggen?

När blir det skadligt och börjar mögla då?
Vid ca rf 80 flera månader i streck eller hur fungerar det?

Ja har räknat med osb o gips. I luftspalten är det någon grad varmare än (Tinne+Tute)/2 grader. 1,25 grad vid -20 och 20.
Man säger att 75% börjar riskerna. Men vid låga temperaturer kan det vara 100% utan mögling.

Det är inte en perfekt konstruktion och vill man vara helt säker rekommenderar jag att ta in en konsult. Jag personligen hade stängt igen. Haft kvar isoleringen och satt på osb o gips.

Kanon!
Då satsar jag nog på det! Har tänkt sätta 2 inspektionsluckor och köpa en digital hygrometer med flera givare sätta en givare på varsin pinne och skjuta i sidled in i väggen så att man kan hålla lite koll på temp och RF inne i källarväggen på ett enkelt sätt.

Men då hoppar jag över isolering helt under mark och isolerar endast dom 40cm högst upp som ligger ovan mark och kör stålreglar och någon form av våtrumsskiva i hela badrummet längst in i källaren, dock känns det ändå som att jag kommer att ha en varmare och fuktsäkrare källarvägg där än ovan mark :)

En helt fuktsäker och stadig vägg som håller att kakla och hänga skåp och bastuaggregat på, finns det? :)

Osb håller för det mesta med cc450 om du är orolig är det bara att köra dubbla osb.

Då bygger jag ju in organiskt material i väggen ändå bakom kakel, våtrumsskiva och eventuellt tätskikt, jag tänkte att man skulle försöka göra hela badrummet på "rätt sätt" iaf då det kostar betydligt mkt mer att riva ut det om det börjar lukta.
Men någonting i väggen för att hänga skåp och bastuaggregat lär jag ju behöva? Och frågan är hur pass stabil väggen blir med 45 stålregel cc 45 och enbart våtrumsskiva på? Jag hade oavsätt tänkt sätta en plåtvinkel mot yttervägg för att få det hela mkt stabilare.
Men vågar man kakla direkt på denna konstruktion?!

Skulle va intressant att höra hur du gjorde? Kaklade du samt tätskiktade ytterväggen? Hur byggde du in hydromätaren?

Såhär gjorde jag.
45 plåtregel i plåtutlägg cc45, fäste vinklar på reglarna mot yttervägg för att få extra stadga, fermacellskiva,
Tätskikt på hela golvet samt på väggarna i våtzonerna & 1m utanför dessa.
Detta i samråd med plattsättare.
Normalt lägger man inte tätskikt på hela golvet i källare sa plattsättaren men i mitt fall när det var nydränerat och isolerat utvändigt, och nyisolerad platta med golvvärme så tyckte han att man gott kunder göra det.

Inga alls problem med badrummet än så länge iaf! Ungarna badar 4-5ggr i veckan och då blir det BLÖTT!

Jag byggde aldrig in någon hygrometer, har tänkt tanken men som det är nu så känns det som att jag kan lita på konstruktionen
Jag hade tänkt feinsåga upp en inspektionslucka i efterhand på 200x200 och fälla in.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.