Hej!
Jag har påbörjat badrumsrenoveringen i källaren och kan inte bestämma om jag ska regla upp väggarna eller putsa. Ytskikt ska bli kakel oavsett.
Hus från 1946 med oisolerat golv.
Tidigare satt det träreglar mot golv och vägg med spånskiva och plastmatta. Reglarna mot golvet var svarta och ruttna, men cirka 10cm upp var både reglar och spånskiva ”som nya” det satt även isolering direkt mot yttervägg och den kändes torr och fin rakt igenom. Renoverat 1987 enligt texten på väggarna.
Två ytterväggar och en innervägg.
Huset är dränerat och det finns inga tecken på fuktproblem i yttervägg. Väggarna är hyfsat raka men har mycket bulor överallt.
Det som gör att jag funderar på att regla:
- jag slipper ta bort befintlig puts och färg
- jag hatar att arbeta med betong och puts
- Jag slipper lära mig att putsa samt behöver inte oroa mig för putsval och att det kommer släppa om jag inte ”gör rätt”
- möjlighet att isolera så värmen stannar bättre i rummet
- jag kommer lättare kunna få en spikrak och jämn yta som jag sedan kaklar på
- jag kan enkelt dra el till väggutag och badrumsskåp i väggen
- det kommer förmodligen gå betydligt fortare för mig
Nackdelarna är att rummet blir något mindre (cirka 3x3m just nu) samt att väggarna inte kommer att ”andas” lika bra, samt att eventuellt framtida fuktproblem kanske döljs. Men med tanke på hur 80-tals trät såg ut är jag inte jätteorolig.
Min tanke om jag reglar är att köra syllband under plåtreglar och sedan våtrumsgips (eller annan lämplig skiva?).
Jag är som ni märker sugen på att regla men behöver bestämma mig nu då jag dragit om avloppet och behöver bestämma avstånd till vägg
Lägger upp en bild på hur det ser ut just nu.
Så vad tycker ni?
Jag har påbörjat badrumsrenoveringen i källaren och kan inte bestämma om jag ska regla upp väggarna eller putsa. Ytskikt ska bli kakel oavsett.
Hus från 1946 med oisolerat golv.
Tidigare satt det träreglar mot golv och vägg med spånskiva och plastmatta. Reglarna mot golvet var svarta och ruttna, men cirka 10cm upp var både reglar och spånskiva ”som nya” det satt även isolering direkt mot yttervägg och den kändes torr och fin rakt igenom. Renoverat 1987 enligt texten på väggarna.
Två ytterväggar och en innervägg.
Huset är dränerat och det finns inga tecken på fuktproblem i yttervägg. Väggarna är hyfsat raka men har mycket bulor överallt.
Det som gör att jag funderar på att regla:
- jag slipper ta bort befintlig puts och färg
- jag hatar att arbeta med betong och puts
- Jag slipper lära mig att putsa samt behöver inte oroa mig för putsval och att det kommer släppa om jag inte ”gör rätt”
- möjlighet att isolera så värmen stannar bättre i rummet
- jag kommer lättare kunna få en spikrak och jämn yta som jag sedan kaklar på
- jag kan enkelt dra el till väggutag och badrumsskåp i väggen
- det kommer förmodligen gå betydligt fortare för mig
Nackdelarna är att rummet blir något mindre (cirka 3x3m just nu) samt att väggarna inte kommer att ”andas” lika bra, samt att eventuellt framtida fuktproblem kanske döljs. Men med tanke på hur 80-tals trät såg ut är jag inte jätteorolig.
Min tanke om jag reglar är att köra syllband under plåtreglar och sedan våtrumsgips (eller annan lämplig skiva?).
Jag är som ni märker sugen på att regla men behöver bestämma mig nu då jag dragit om avloppet och behöver bestämma avstånd till vägg
Lägger upp en bild på hur det ser ut just nu.
Så vad tycker ni?
Redigerat:
Fråga är om det behövs isolering i väggen för att rummet skall bli trevligt/billigt. Du kan sätta stålreglar, glasfiberull och vattentålig board och gips. Du har tydligen fukt nedifrån och den kommer inte att försvinna utan måste vädras bort. Du kan skydda väggen nedtill genom att sätta ett par decimeter syllpapp under din golvnära stålregel. Syllpappen får gå upp lite på väggen bakom och innanför skivan framför syllen.
För att få ett trivsamt golv är golvvärme trevligt, mot ett oisolerat golv är det dock mycket dyrt. Den tråkiga lösningen, som jag gjorde, var att bila upp golvet och isolera det, sedan golvvärme och klinker.
Vill du absolut ha träreglar kan man sätta platonmatta (stordubbad tjock plast) på hela väggen och tak och golv. Var dock noggrann med att ingen kan skickar fukten till något trä. Lättare sagt än gjort. Kan lätt leda till fuktig betonglukt vid blöta årstiden.
För att få ett trivsamt golv är golvvärme trevligt, mot ett oisolerat golv är det dock mycket dyrt. Den tråkiga lösningen, som jag gjorde, var att bila upp golvet och isolera det, sedan golvvärme och klinker.
Vill du absolut ha träreglar kan man sätta platonmatta (stordubbad tjock plast) på hela väggen och tak och golv. Var dock noggrann med att ingen kan skickar fukten till något trä. Lättare sagt än gjort. Kan lätt leda till fuktig betonglukt vid blöta årstiden.
Förmodligen klarar det sig utan isolering. Rummet bredvid är helt utan och är varmt och skönt med elementet.B brumbjorn skrev:Fråga är om det behövs isolering i väggen för att rummet skall bli trevligt/billigt. Du kan sätta stålreglar, glasfiberull och vattentålig board och gips. Du har tydligen fukt nedifrån och den kommer inte att försvinna utan måste vädras bort. Du kan skydda väggen nedtill genom att sätta ett par decimeter syllpapp under din golvnära stålregel. Syllpappen får gå upp lite på väggen bakom och innanför skivan framför syllen.
För att få ett trivsamt golv är golvvärme trevligt, mot ett oisolerat golv är det dock mycket dyrt. Den tråkiga lösningen, som jag gjorde, var att bila upp golvet och isolera det, sedan golvvärme och klinker.
Vill du absolut ha träreglar kan man sätta platonmatta (stordubbad tjock plast) på hela väggen och tak och golv. Var dock noggrann med att ingen kan skickar fukten till något trä. Lättare sagt än gjort. Kan lätt leda till fuktig betonglukt vid blöta årstiden.
Golvvärme blir det inte då det är för mycket jobb att ta bort plattan. Tyckte det var jobbigt nog att byta avloppet
Jag tänkte mig Norgips Humidboard på stålregel och flytspacka mot den. Vet inte om det är lämpligt? Borde jag använda någon annan skiva? Sen behöver jag nog ändå plywood där kommid, väggskåp etc ska sitta
Alternativet är som sagt att putsa då men då ska man antingen ta bort massa befintlig puts och sen chansa stt den nya putsen fäster bra. Sen ska man tydligen inte kakla på C-bruk som jag sntar är det som gäller
Klicka här för att svara
