1 311 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Regla golv på cementklack?
Har ett gammalt hus (ej boningshus) som står på en gjuten cement grund.
Cementen går upp ca 30 cm som husgrund, så innefrån sett, väggarna består idag av enbart plankor, ingen isolering- har jag då nedtill 30 cm betong och en klack på ca 9 cm djup.
Så kom en granne förbi och tyckte att det enklaste vore att lägga reglar på klacken!
Vi får in en bra mängd isolering under i såna fall.
Men- har aldrig lagt golv tidigare, därav min fråga.
Huset är 12 m långt och 4.5 m brett. Hur stagar jag mellan klackarna? De blir då 4.5 m
långa- är det bara att göra stöd neråt med samma virke?
Och i sådanafall- lägger jag platon el. dylikt under de bitar som står mot cementen?
Cementen går upp ca 30 cm som husgrund, så innefrån sett, väggarna består idag av enbart plankor, ingen isolering- har jag då nedtill 30 cm betong och en klack på ca 9 cm djup.
Så kom en granne förbi och tyckte att det enklaste vore att lägga reglar på klacken!
Vi får in en bra mängd isolering under i såna fall.
Men- har aldrig lagt golv tidigare, därav min fråga.
Huset är 12 m långt och 4.5 m brett. Hur stagar jag mellan klackarna? De blir då 4.5 m
långa- är det bara att göra stöd neråt med samma virke?
Och i sådanafall- lägger jag platon el. dylikt under de bitar som står mot cementen?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Gjut plintar mot golvet eller bygg upp med Lecablock som stöd för en bärlina i mitten. Detta blir ju en typ av torpargrund/krypgrund med med ett cementgolv under om jag fattat det hela rätt. I denna grund måste ventilation ordnas, se alla trådar på krypgrund här på forummet så ger det dig tips om fortsättningen.
Klicka här för att svara