Står inför start av ett drömprojekt, och har väl i princip 1000 frågor om diverse.
Men ett problem som jag behöver lösa först- jag har fått olika svar av sakkunniga, och vet inte riktigt hur jag ska attackera.
Mitt blivande fritidshus har idag 4 plankväggar och ett tak, allt är oisolerat, ska dock fixas snarast!
Huset står på ett cementblock, direkt på mark. Ska till att lägga massivt trägolv, och har fått råd av några att börja med åldersbeständig plast mot cementen, regla, isolera och sen lägga trägolvet. Senare får jag rådet att INTE plasta mot cementen, utan lägga papp och sen regel, isolering och trägolv.
Cementen är ju markbunden och därmed fuktig, och nu står jag helt förvirrad!
Rädd att låsa in fukten, men samtidigt vill jag ju stoppa den från att krypa upp i trägolvet.
Hoppas att någon har bra förslag på resonemang!!

Behöver du isoleringen för att "isolera" så skulle jag lägga platonmatta, sedan spika ihop ett regelverk med isolering mellan, som jag sedan lade det massiva trägolvet på.
Ingen plast ingen papp, plasten gör det till en fuktbomb och pappen suger fukt och släpper igenom det till det massiva golvet.
Ventilerade socklar är en självklarhet i dessa lägen, fuktig luft måste kunna vandra igenom plattan ut i ventilationen ut ur huset.

Mvh jawen

I vårat hus - byggt 84-85 ligger det åldersbeständig plast, sen reglar, sen massivt trägolv. Ligger samma golv nu som vid bygget, och det har funkat väldigt bra. Tog upp golvet i hallen för att lägga in golvvärme, och det var snustorrt därunder.

Tack för svar!

Det är alltså ett cement block som ligger nergrävt i backen, och sen är huset rest direkt på denna, ca 1945.
Jag är rädd att i och med att det ligger i markfukt, att det ska krypa upp.
Men platon platta låter vettigt! Men tydligen håller det sig även med åldersbeständig plast?
Usch vad svårt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.