Hej!

En lång historia kort. Eller ja, kanske blir rätt lång, men det kommer en fråga i slutet av all text!
Jag bor i ett område där solceller på tak är bygglovspliktiga. I början av juli 2021 skickade jag in ansökan och solcellsfirman stod redo att börja montera direkt när vi fick tummen upp.

När jag inte fått någon återkoppling från stadsbyggnadskontoret på tre veckor skickade jag en fråga om hur det gick med ärendet. Jag fick då ett svar som i praktiken var, tjatar du så tar det längre tid.
Jag tog till mig av budskapet och satt tyst. Veckorna gick. Efter 11 veckor hörde jag ändå av mig igen och bad de kika på det här. De lovade att skynda sig, någon vecka senare fick jag avslag. De sa dock att jag kunde överklaga till nämnden och att jag skulle få bifall där.

Sagt och gjort, jag överklagade. Veckorna gick och efter ett par månader behandlade de ärendet och gav bygglov. Jag frågade om jag kunde börja montera solcellerna då. Nej. De måste ta fram ett startbesked. Veckorna gick. Jag mailade och påpekade att nu hade det gått ett halvår sedan jag sökte bygglovet. De lovade att jag skulle ha startbeskedet framme samma vecka.

Jag kontaktade solcellsfirman. De var väldigt uppbokade men tyckte lite synd om mig så de klämde in en tid veckan efter. Startbeskedet kom, men där stod det att arbetet inte fick påbörjas inom 4 veckor från att beslutet publicerats i post och inrikes tidningar. Jag ringde upp solcellsfirman och bad om ursäkt, vi får skjuta på det.

För att kunna planera lite frågade jag stadsbyggnadskontoret när de tänkt publicera beslutet. Fick besked att det görs inom högst 10 dagar från startbeskedet. Vi räknade lite på fingrarna och bokade in montage någon vecka strax efter startbeskedsdatumet + 10 dagar + 4 veckor.

Tänkte sedan inte mer på det. Men igår berättade en granne att han samma dag fått hem brev om att jag tänkt sätta upp solceller. Jag gick då in och kollade post inrikes tidningar och såg att beslutet publicerats först för någon dag sedan. 30 dagar efter startbeskedet.

Sååå. Nu kommer jag fram till min fråga. Finns det något som anger hur lång tid det får ta för kommunen att meddelade post inrikes tidningar och grannar om bygglovsbeslut? De där 10 dagarna de talade om, kommer de någonstans ifrån?

vad är mitt alternativ nu? Kan jag dra igång om nån vecka som planerat eller måste jag återigen be solcellsfirman skjuta på montaget?

• Gilla
dkall
  • Laddar…
Du kan dra igång men risk för att någon överklagar ditt beslut inom de 4 veckorna.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Jättekonstigt, har du fått ett startbesked är det bara att köra. Ett startbesked kan inte överklagas, det är bara byggherren (dvs du) som kan överklaga denna.

MrJay MrJay skrev:
Jättekonstigt, har du fått ett startbesked är det bara att köra. Ett startbesked kan inte överklagas, det är bara byggherren (dvs du) som kan överklaga denna.
Hej! Det var goda nyheter! Är du 100% säker på detta, även om det i startbeskedet står ett förbehåll att man behöver vänta fyra veckor på eventuella överklaganden från och med publicering.

MrJay
Väldigt säker. Googla på ”överklaga startbesked”

MrJay MrJay skrev:
Väldigt säker. Googla på ”överklaga startbesked”
Härligt! Då kör vi på som planerat istället. Tackar

BirgitS
Det är ju bygglovet som kan överklagas och om överklagan vinner i högre rätt så kan det bli så att bygglovet, och därmed startbeskedet, rivs..

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju bygglovet som kan överklagas och om överklagan vinner i högre rätt så kan det bli så att bygglovet, och därmed startbeskedet, rivs..
BirgitS BirgitS skrev:
Det stämmer ju inte med vad MrJay sa.
Eller?

BirgitS
Alldeles riktigt men det stämmer med vad Laszio Toth skrev och informationen som du fick med startbeskedet, alltså att du inte får påbörja arbetet inom 4 veckor från att beslutet publicerats i post och inrikes tidningar.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Instämmer med Laszlo och BirgitS. Påbörjar du arbetet gör du det på egen risk. Jag rekommenderar inte att påbörja något innan tiden för överklagan löpt ut, men det är du som väljer hur du vill göra. Har du någon misstanke/aning om att någon granne kan tänkas överklaga?

Hm, det här känns väldigt konstigt... Det är ju inte själva startbeskedet som ska poitas utan bygglovet. De kommuner jag jobbat som handläggare av bygglov har vi gjort det direkt lovet har beviljats, även om startbesked ges separat. Fattar inte varför de väntar med att göra det tills startbeskedet har getts... Va tvungen att kolla va lagen säger och den säger iof att lovet ska poitas men inget om hur snabbt de ska göras. Skulle va skoj o höra motiveringen till att de väntar

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.