Vi sålde nyligen en bostadsrätt, dvs strax före nyår. När ska vi senast lämna in papper på inköpskostnad, reavinst renoveringskostnader osv?

Jag har kollat på skatteverket men blir inte riktigt klok. Vi vill stoppa in det i vår nya villa.

Jag tror att det är vid deklaration av det årets inkomstdeklaration.

Ok, mäklarn har sagt att dom hjälper en med det om man har siffrorna klara till den 20/1, men det blir nog lite tight för oss. Hittar dessvärre inget datum hos skatteverket. Får ringa dom imorgon.

Edit, raderat all text

Var affären klar före nyåret, så kommer du att redovisa den i samband med deklarationen som brukar lämnas i början på Maj månad

All deklaration sker året efter. Intjänandeår: 2012, deklareras:2013. osv.

Du har sålt din bostadsrätt det datum som du undertecknade kontrakt/överlåtelsehandlingen. (Alltså är inflyttning/utflyttning egalt.)

Postman skrev:
Ok, mäklarn har sagt att dom hjälper en med det om man har siffrorna klara till den 20/1, men det blir nog lite tight för oss. Hittar dessvärre inget datum hos skatteverket. Får ringa dom imorgon.
Jag tror att deras tidsgräns är om de skall få det klart tills du bör fyllnadsbetala in skatten. För om du behöver betala in mer än 20 000 (tror jag) så skall det göras någon gång ca. 20 Feb. Annars kommer skatteverket att debitera ränta, räntan är inte jättehög, men onödig.

Dvs även om du inte behöver deklarera förrän i Maj, så förväntas man inse redan i Feb. att man har betalat in för lite skatt föregående år, om det gäller större summor.

Så prata med mäklaren, be om hjälp med att räkna ut vad du behöver betala in. Och även om du inte får in det i tid, så kan du reducera dröjsmålsräntan genom att betala så fort som möjligt.

Men OM du tänker skjuta reavinsten framför dig, alltså stoppa in den i det nya boendet, så behöver du inte göra något förrän till deklarationen i Maj (dubbelkolla min uppgift!).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.