2 706 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Registrering om såld bostadsrätt
Vi sålde nyligen en bostadsrätt, dvs strax före nyår. När ska vi senast lämna in papper på inköpskostnad, reavinst renoveringskostnader osv?
Jag har kollat på skatteverket men blir inte riktigt klok. Vi vill stoppa in det i vår nya villa.
Jag har kollat på skatteverket men blir inte riktigt klok. Vi vill stoppa in det i vår nya villa.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
All deklaration sker året efter. Intjänandeår: 2012, deklareras:2013. osv.
Du har sålt din bostadsrätt det datum som du undertecknade kontrakt/överlåtelsehandlingen. (Alltså är inflyttning/utflyttning egalt.)
Du har sålt din bostadsrätt det datum som du undertecknade kontrakt/överlåtelsehandlingen. (Alltså är inflyttning/utflyttning egalt.)
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag tror att deras tidsgräns är om de skall få det klart tills du bör fyllnadsbetala in skatten. För om du behöver betala in mer än 20 000 (tror jag) så skall det göras någon gång ca. 20 Feb. Annars kommer skatteverket att debitera ränta, räntan är inte jättehög, men onödig.Postman skrev:
Dvs även om du inte behöver deklarera förrän i Maj, så förväntas man inse redan i Feb. att man har betalat in för lite skatt föregående år, om det gäller större summor.
Så prata med mäklaren, be om hjälp med att räkna ut vad du behöver betala in. Och även om du inte får in det i tid, så kan du reducera dröjsmålsräntan genom att betala så fort som möjligt.
Men OM du tänker skjuta reavinsten framför dig, alltså stoppa in den i det nya boendet, så behöver du inte göra något förrän till deklarationen i Maj (dubbelkolla min uppgift!).
Klicka här för att svara