5 338 läst ·
70 svar
5k läst
70 svar
Regeringen vill införa typgodkända småhus
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Vitsen är ju att husen är typgodkända i förväg, precis som friggebodar och attefallare och därför inte behöver gå igenom en dyr och tidskrävande process med avseende på huset, utan de är fria att bygga inom i förväg givna regler för fastigheten.H hhallen skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Dessa kontroller kan ju slopas om det rör sig om de föreslagna typhusen. Det blir ju samma som vid t.ex. byggande av bilar. Är den typgodkänd så behöver inte varje enskild bil kontrolleras och godkännas.U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Nej absolut, men det kommer ju fortfarande krävas nån form av bygganmälan.TheImprovisor skrev:
Jag är för idén, men det borde typ kunna appliceras på alla kataloghus och inte bara faluröda hus med sadeltak.
Jag tvivlar också på att Boverket kommer utveckla sina ritningar, tankar mm. utan krav från regeringen, det tycker jag borde ju läggas på marknaden istället för de som reglerar marknaden.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Om detta blir verklighet kommer, tror jag, hustillverkare att ha hus som håller sig inom ramen för "typhuset" i sina kataloger.U Utsliten och utdömd skrev:Nej absolut, men det kommer ju fortfarande krävas nån form av bygganmälan.
Jag är för idén, men det borde typ kunna appliceras på alla kataloghus och inte bara faluröda hus med sadeltak.
Jag tvivlar också på att Boverket kommer utveckla sina ritningar, tankar mm. utan krav från regeringen, det tycker jag borde ju läggas på marknaden istället för de som reglerar marknaden.
Som jag förstår det är det inte sagt att alla dessa bygglovsbefriade hus tvunget måste se likadana ut.
Debatt mellan två arkitekter som tycker helt olika om förslaget i SR.
Arkitekturhistorikern Rasmus Waern kan nog sägas vara etablissemangets etablissemanget i arkitekturkretsar och tar den konservativa rollen och uttrycker ogillande för förslaget. Han har mycket stort förtroende för dagens plan- och byggprocess och ser risker med mer likriktning i arkitekturen och felplacering av småhus.
Arkitekt Eric Norin är yngre av de två och tycker förslaget är "genialt". Han har engagerat sig i Arkitekturupproret och önskar förändring utifrån bristen på småhus och överskottet av lägenheter i landet.
https://www.sverigesradio.se/artikel/arkitekterna-om-sverigehuset-genialt
Arkitekturhistorikern Rasmus Waern kan nog sägas vara etablissemangets etablissemanget i arkitekturkretsar och tar den konservativa rollen och uttrycker ogillande för förslaget. Han har mycket stort förtroende för dagens plan- och byggprocess och ser risker med mer likriktning i arkitekturen och felplacering av småhus.
Arkitekt Eric Norin är yngre av de två och tycker förslaget är "genialt". Han har engagerat sig i Arkitekturupproret och önskar förändring utifrån bristen på småhus och överskottet av lägenheter i landet.
https://www.sverigesradio.se/artikel/arkitekterna-om-sverigehuset-genialt
Gräddfil för typgodkända hus riskerar leda till ännu mer ctrl-c ctrl-v. I värsta fall blir det någon slags "regulatory capture" där bara moduljättar har jurister nog att få igenom bygglov.T TheGame skrev:
I min mening är det tomter som är flaskhalsen och bygglov hamnar långt ner i raden av mek.
Menar du att det skulle bli problem med områden med liknande hus allihopa?J Jaggatagga skrev:
Det är redan verklighet sen decenier tillbaka så lär ju inte vara nån skillnad att det blir sämre.
varför skulle bara moduljättar få genom bygglov?
Det är lite komiskt hur Eric Noren talar sig varm för statlig preskriptiv smak i något slags försök till folkligt underdog-perspektiv.Claes Sörmland skrev:
Debatt mellan två arkitekter som tycker helt olika om förslaget i SR.
[länk]
"Vad folk vill ha" säger han två tre gånger.
Min farhåga är att det blir olika slags tunga processer för att få till ett typgodkännande av ett hus samtidigt som byggreglerna för hus fortsätter att bli krångligare och krångligare, varvid det blir svårare att få till bygglov för lösvirke eller mindre modulbolags byggen utan typgodkännande.T TheGame skrev:
Redigerat:
"Överensstämmelse med detaljplan". Det är ju till stor del detta ska handla om. Många prefabhus får byggas på många ställen, men inte där de inte anses passa in i miljön. Så är det ju med nästan alla hus. Att de får byggas på vissa ställen, andra inte.H hhallen skrev:Man kan inte ta bort bygglovskravet bara för att det är ett typhus. Bygglov handlar om så mycket mer än själva huset, exempelvis överensstämmelse med detaljplan. Möjligen kan man införa någon form av förenklad handläggning av bygglovsärenden som avser sådana hus. Till exempel skulle man inte behöva göra en kontroll av att tillgänglighetskraven är uppfyllda i varje enskilt projekt.
Men då kan man fråga sig varför inte alla typhus som produceras i flera exemplar inte skulle kunna åtnjuta samma fördel.
Detta är typisk symbolpolitik som inte kommer att göra någonting bättre, utan bara sämre.
Sverigehusen ska däremot få byggas överallt, i alla miljöer. Enda kravet är väl egentligen att tomten/platsen godkänns för bebyggelse. Men du ska alltså inte kunna nekas pga husets utseende. Det enda som ska behövas är egentligen en bygganmälan.
Men visst, om området är obebyggt sedan tidugare så kommer det fortfarande krävas utredning om avlopp och tillfartsvägar.
Om man inte har bygglov med marklov i, lär ju de flesta av dessa husbyggen kräva separat marklov?A AG A skrev:"Överensstämmelse med detaljplan". Det är ju till stor del detta ska handla om. Många prefabhus får byggas på många ställen, men inte där de inte anses passa in i miljön. Så är det ju med nästan alla hus. Att de får byggas på vissa ställen, andra inte.
Sverigehusen ska däremot få byggas överallt, i alla miljöer. Enda kravet är väl egentligen att tomten/platsen godkänns för bebyggelse. Men du ska alltså inte kunna nekas pga husets utseende. Det enda som ska behövas är egentligen en bygganmälan.
Men visst, om området är obebyggt sedan tidugare så kommer det fortfarande krävas utredning om avlopp och tillfartsvägar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Jag tror nog de flesta skulle tycka att det vore väldigt dumt om en granne blockerade hela gatan varje gång som bilen ska in eller ut ur garaget bara för att garaget är byggt i tomtgränsen i stället för 6 m in från gränsen. För att ta ett exempel på vad total avsaknad av bygglovskontroll kan leda till.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag vet många garage i villakvarter som är byggda dikt an mot gatan. Har haft ett själv. Men givet hur de många tomter har prickmark mot gatan så skulle ju ett sådant garage ofta vara ett svartbygge.
Sådana är olovliga och utom kontroll redan idag, men fullt möjliga att belägga med rivningsförbud.
Ska vi nu ha så stora äganderättsinskränkningar som detaljplaner utgör så behövs inte bygglov också. Bygglov skulle kunna vara exklusivt för icke detaljplanerad mark – i övrigt borde man kunna få bygga efter eget skön så länge man följer detaljplanen.
Sådana är olovliga och utom kontroll redan idag, men fullt möjliga att belägga med rivningsförbud.
Ska vi nu ha så stora äganderättsinskränkningar som detaljplaner utgör så behövs inte bygglov också. Bygglov skulle kunna vara exklusivt för icke detaljplanerad mark – i övrigt borde man kunna få bygga efter eget skön så länge man följer detaljplanen.