TheImprovisor
Allt som kan förenkla bygglovsprocesser och byråkrati kring byggande är bra.

• Gilla
AG A och 5 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Allt som kan förenkla bygglovsprocesser och byråkrati kring byggande är bra.
Men man förenklar ingenting! Man behåller allt det gamla ratet och lägger till ett parallellspår.

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte riktigt varför man låtsas som att det finns något slags uppdämt behov av att bygga en massa typvillor.

Marknaden verkar typ mättad på prefabnybyggen att köpa där det finns tomter att bebygga.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Man kan inte ta bort bygglovskravet bara för att det är ett typhus. Bygglov handlar om så mycket mer än själva huset, exempelvis överensstämmelse med detaljplan. Möjligen kan man införa någon form av förenklad handläggning av bygglovsärenden som avser sådana hus. Till exempel skulle man inte behöva göra en kontroll av att tillgänglighetskraven är uppfyllda i varje enskilt projekt.

Men då kan man fråga sig varför inte alla typhus som produceras i flera exemplar inte skulle kunna åtnjuta samma fördel.

Detta är typisk symbolpolitik som inte kommer att göra någonting bättre, utan bara sämre.

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Man kan inte ta bort bygglovskravet bara för att det är ett typhus. Bygglov handlar om så mycket mer än själva huset, exempelvis överensstämmelse med detaljplan. Möjligen kan man införa någon form av förenklad handläggning av bygglovsärenden som avser sådana hus. Till exempel skulle man inte behöva göra en kontroll av att tillgänglighetskraven är uppfyllda i varje enskilt projekt.

Men då kan man fråga sig varför inte alla typhus som produceras i flera exemplar inte skulle kunna åtnjuta samma fördel.

Detta är typisk symbolpolitik som inte kommer att göra någonting bättre, utan bara sämre.
Vad blir sämre?

H hhallen skrev:
då kan man fråga sig varför inte alla typhus som produceras i flera exemplar inte skulle kunna åtnjuta samma fördel.
Vad får dig att tro att det inte kommer bli så?

Typgodkännanden är objektivt bra. Likaså att ta så mycket makt som möjligt från kommunala småpåvar.

• Gilla
jawen och 5 till
  • Laddar…
Jag vill påstå att kommunerna är duktiga på att hitta regler/tolkningar så att det ändå krävs bygglov.

TheImprovisor
P perror skrev:
Men man förenklar ingenting! Man behåller allt det gamla ratet och lägger till ett parallellspår.
Att kunna bygga ett bostadshus på samma premisser som en friggebod eller en attefallare är som jag ser det en förenkling.

Vill du bygga utöver typhuset är det det "gamla ratet" som gäller.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
H hhallen skrev:
Man kan inte ta bort bygglovskravet bara för att det är ett typhus.
Varför inte det?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Varför inte det?
Men läs då innantill vad jag skrev: bygglov handlar om mycket mer ä själva huset som sådant.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Bra förslag men jag skulle vilja se stridsyxan hugga upp kommunernas planmonopol istället , tvingande lagstiftning av tomtmarksanvisningar borde införas så att det finns nånstans att bygga till att börja med.

H hhallen skrev:
Men läs då innantill vad jag skrev: bygglov handlar om mycket mer ä själva huset som sådant.
Att det gör det är en sak, om det är skäligt är en annan.

Om man nu har en detaljplanerad fastighet och ett typhus som håller sig inom planens ramar höjdmässigt, i förhållande till prickmark osv., varför ska man då alls behöva ett lov för att bygga?

• Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om man nu har en detaljplanerad fastighet och ett typhus som håller sig inom planens ramar höjdmässigt, i förhållande till prickmark osv., varför ska man då alls behöva ett lov för att bygga?
Är det inte just kontrollen av att huset håller sig inom planens ramar som resulterar i ett bygglov?

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
U
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte just kontrollen av att huset håller sig inom planens ramar som resulterar i ett bygglov?
Nja de kollar ju även konstruktion (iaf att det finns konstruktör som räknar), brandkrav, avloppsanläggningar osv osv.

• Gilla
nabbor och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.