120 054 läst ·
958 svar
120k läst
958 svar
Regeringen håller pressträff om elpriser kl 8:15
Lösningen för sossarna är att de ger ett grundavdrag på elförbrukningen per månad, låt oss anta 500kWh. Sedan så får man en proportionerlig ersättning på diffen mellan detta och 2MWh, dvs 1,5MWh.U Utsliten och utdömd skrev:de sa i pressen att de skulle gå till de med direktverkande el som uppvärmning. Lite oklart hur det ska tolkas eller implementeras.
Vi håller på att renovera och har idag direktverkande el, men vi har ju inte rapporterat till staten att vi kastat ut gamla elpannan.
Förövrigt hade vi 3-4 grader i huset under december, vilket gav en förbrukning på 1530kWh, och en total elkostnad på 5300kr inkl skatter/avgifter osv.
Jag vill faktiskt inte veta vad det hade kostat att hålla 20-21 grader i huset och grämer mig lite för alla som har liknande hus (timmer byggt 1847) men som faktiskt har varmt i dem.
Detta leder då till att man får en ersättning med ca 1,33kr/kWh på den el som överstiger 0,5MWh/mån och understiger 2MWh per månad. Nu kommer politikerna inte att leverera en relativ sats, utan det blir trösklar istället.
- Varför förstår jag inte, men det är alltid så politiker brukar göra, de kanske inte klarar av att räkna med procent?
Nu kan jag inte garantera att det blir som jag beskriver ovan, men det blir något åt det hållet!
Återigen, hur många villor värms "på annat sätt"?Ulltand skrev:
Från länken i ovan inlägg.
"Vad är normala elkostnader för en villa?
Statistiska centralbyrån har tagit fram olika typkunder för el, normal energiförbrukning för en villa är ca 20.000 kWh/år. Om du har fjärrvärme eller värmer huset på annat sätt än med el är en normal elanvändning ca 5000 kWh/år. "
Tänker mig att även de med värmepump räknas in och i genomsnittlig villa hamnar i närheten eller över 2000 kwh(per månad under vintern ??
Just föräldrapenning är det väldigt få pensionärer som behöver oroa sig förL Lakritsianen skrev:De skiter i fattiga pensionärer som bor i lägenhet som också har fått höjda elräkningar! De som vanligtvis endast har 500 kr men som nu har fått 2500 kr i månaden! Och de har inte dessa pengar och kanske ingen anhörig att låna av.
Alltså hur många i detta land ska behöva en Godman för att göra rätt och förstå, svårt att söka a-kassa, sjukpenning, rätt val av uttag av pension, bostadsbidrag, elabonnemang, bredbandsabonnemang, pensionsspara, sjukförsäkringar, skattedeklarationer, bankid, föräldrapenning...
Jag tycker frågan om varför vissa pensionärer är fattiga är intressantare, och att bota orsaken istf symptomen. Är det fel på pensionssystemet? Har de hanterat sin ekonomi dåligt? Är det fel på hyressättningen? Var ligger egentligen problemet att de inte klarar sin ekonomi.
Jag hoppas verkligen inte att pensionärer generellt behöver en god man. Det finns nog lika andel yngre som har svårt att hantera alla val i livet. Förutom att de har enklare att hantera bank id och internet, men då har de också lättare att slösa bort alla sina pengar.
Ok, jag sökte och hittade ingen bra/tillförlitlig siffra. Men du har hittat uppgifter på att hela 300 000 hus kan försvinna från de 1.8 miljoner ulltand räknar med?useless skrev:
Jag skulle tro att de som eldar för värme inte är så få heller.
R RoAd skrev:
Nej 1,8 miljoner hushåll är vad regeringen räknar med kommer att få del av bidraget.
I dessa lär det ju inte finnas hushåll med fjärrvärme. Det dra ju för lite el.
Svaret om el-skatten: Gynnat de som har mest
https://www.expressen.se/nyheter/valflask-sank-elskatten-for-alla/
https://www.expressen.se/nyheter/valflask-sank-elskatten-for-alla/
Som sagt var så är nog den siffran en ganska grov uppskattning. Sen lär alla som är berättigade få sina pengar även om det kostar staten 6,5 miljarder.Ulltand skrev: