120 056 läst ·
958 svar
120k läst
958 svar
Regeringen håller pressträff om elpriser kl 8:15
harka skrev:
Ja när det är riktigt kallt så kan man inte köra vindsnurror som när höst och vår vindar blåser.harka skrev:
fastnar det is på rotorbladen så uppstår obalans och verket vibrerar sönder.
samt att rotorbladen vid 20-25 minus med fartvinden gör att metallen i verket blir skört och går sönder.
Men visst snurrar de men inte när vädret blir riktigt kallt..
Om alla hade varit smarta hade elbolagen gått konkurs under rådande omständigheter! Kanske lägga ned rörliga och fasta och alla betalar lika för sin förbrukning året runt!S sepani skrev:
Plus moms eller har du räknat in den som skatt?J JanNilsson skrev:Det kan vara bra att förstå hur priset är uppdelat och vem som får pengarna.
Jag har bundet elpris på 68 öre.
Nätleverantören tar 28 öre.
Staten tar skatt på 44,5 öre
Priserna per kwh.
Det jag kan påverka i priset är endast de 68 örena för själva elen de resterande 72 örena (utan fasta avgifter) går till fasta utgifter.
Staten får alltså 44,5/ 140,5 alltså 32% av mina elutgifter.
Enklast hade väl varit att ta de 6 miljarder kronorna och sänka elskatten med det överlag...
R RoAd skrev:Jasså? Hur många hushåll får full utdelning? De siffrorna har inte jag sett men du har dem säkert eftersom du uttalar dig med säkerhet. Dela med dig.
Nej, men här har det varit betydligt oklarare så det går det inte att uttala sig om med någon säkerhet.
Var den börjar är oklart, var den slutar är solklart, 2000SEK per månad vid en förbrukning om minst 2MWh.
Nej där inte solklart för mig iaf. Formuleringen max 2000 kr vid 2000 kwh betyder inte att man säkert får det enligt mig.
Det finns ungefär 1.8 miljoner villor och snittförbrukningen för dem ligger på runt 2000 kwh/måndad under vintern vad jag kunnat se. Några har fjärrvärme och faller bort där.
Pengarna räcker då till 3.300 kr per fastighet.
Förslag: Statligt räntefritt lån till de som har haft en onormalt hög kostnad men en normal förbrukning. Elbolag gör kalkyl och skickar ifylld ansökan till kunder.Marlen Eskilsson skrev:
Återbetalningstid: 3 år. (kanske = 500/mån)
Dom som har haft rörligt kommer ju kanske bli kompenserade på annan del av året jmf. med fasta kunder... blir det omvänd kompensation då?
//
Det låter väl rimligt? De som förbrukar mindre än 2000 kWh får mindre än 2000:-, men de som förbrukar mer får fortfarande bara 2000:-. Då känns ett snitt på strax under 4000:- (om man räknar bort ett antal som diskvalificeras på grund av 'fel uppvärmning' och/eller för låg förbrukning för att komma upp i första trappsteget) på tre månader ganska nära sanningen.Ulltand skrev:
Nej där inte solklart för mig iaf. Formuleringen max 2000 kr vid 2000 kwh betyder inte att man säkert får det enligt mig.
Det finns ungefär 1.8 miljoner villor och snittförbrukningen för dem ligger på runt 2000 kwh/måndad under vintern vad jag kunnat se. Några har fjärrvärme och faller bort där.
Pengarna räcker då till 3.300 kr per fastighet.
De skiter i fattiga pensionärer som bor i lägenhet som också har fått höjda elräkningar! De som vanligtvis endast har 500 kr men som nu har fått 2500 kr i månaden! Och de har inte dessa pengar och kanske ingen anhörig att låna av.
Alltså hur många i detta land ska behöva en Godman för att göra rätt och förstå, svårt att söka a-kassa, sjukpenning, rätt val av uttag av pension, bostadsbidrag, elabonnemang, bredbandsabonnemang, pensionsspara, sjukförsäkringar, skattedeklarationer, bankid, föräldrapenning...
Alltså hur många i detta land ska behöva en Godman för att göra rätt och förstå, svårt att söka a-kassa, sjukpenning, rätt val av uttag av pension, bostadsbidrag, elabonnemang, bredbandsabonnemang, pensionsspara, sjukförsäkringar, skattedeklarationer, bankid, föräldrapenning...
Tänk vad skönt om staten kunde göra allt åt alla. Vad enkelt livet skulle vara för oss medborgare.....L Lakritsianen skrev:
Staten behöver inte göra jobbet. Det hade räckt om det bara fanns ett alternativ - En statlig TV-kanal, en statlig telefon kopplad till det statliga telejacket i hallen, en statlig pension etc. Det funkade ju redan för 50 år sedan...
Redigerat:
Nej jag har förstått att du har problem att ta in saker ibland. Speciellt efter att du dragit en egen slutsats som inte överensstämmer med det du läser.Ulltand skrev:
För oss som kan läsa är det dock solklart att just 2000SEK per månad ska betalas ut till de som förbrukat minst 2000kWh.
Från: https://www.regeringen.se/artiklar/2022/01/fragor-och-svar-elpriskompensation/
"Den högsta ersättningen blir 2 000 kronor per månad för december-februari, alltså totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kWh per månad."
Jag saknar en källa på att alla 1.8 miljoner villor värmer med el och har en förbrukning på minst 2MWh dessa månader.Ulltand skrev:
Du kan knappast räkna på 6 miljarder delat på 1.8 miljoner och få fram en vettig siffra. Men återigen så känner jag igen mönstret. Du gillar att vantolka siffror.
Vad är fel uppvärmning?useless skrev:
Det låter väl rimligt? De som förbrukar mindre än 2000 kWh får mindre än 2000:-, men de som förbrukar mer får fortfarande bara 2000:-. Då känns ett snitt på strax under 4000:- (om man räknar bort ett antal som diskvalificeras på grund av 'fel uppvärmning' och/eller för låg förbrukning för att komma upp i första trappsteget) på tre månader ganska nära sanningen.