Maskintok skrev:
Plus moms eller har du räknat in den som skatt?
Alla skatter sammanslagna.

Maskintok skrev:
Vad är fel uppvärmning?
Ved och fjärrvärme t ex. För att bli kompenserad för höga elkostnader måste man förbruka el, inte ved eller fjärrvärme.

A
useless useless skrev:
Ved och fjärrvärme t ex. För att bli kompenserad för höga elkostnader måste man förbruka el, inte ved eller fjärrvärme.
Ah rätt uppvärmning alltså. ;)

R RoAd skrev:
Nej jag har förstått att du har problem att ta in saker ibland. Speciellt efter att du dragit en egen slutsats som inte överensstämmer med det du läser.

För oss som kan läsa är det dock solklart att just 2000SEK per månad ska betalas ut till de som förbrukat minst 2000kWh.

Från: [länk]

"Den högsta ersättningen blir 2 000 kronor per månad för december-februari, alltså totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kWh per månad."

Jag saknar en källa på att alla 1.8 miljoner villor värmer med el och har en förbrukning på minst 2MWh dessa månader.

Du kan knappast räkna på 6 miljarder delat på 1.8 miljoner och få fram en vettig siffra. Men återigen så känner jag igen mönstret. Du gillar att vantolka siffror.

Du är så aggressiv! Varför?

Jag försöker bara förstå hur detta går ihop och det gör det inte utan en trappa från 2000 kwh enlig vad jag kan se. Vi tolkar dock texten lite olika men hoppas jag har fel för min egen förbukning ligger just run 2000 kwh/månad.

U
Maskintok skrev:
Vad är fel uppvärmning?
de sa i pressen att de skulle gå till de med direktverkande el som uppvärmning. Lite oklart hur det ska tolkas eller implementeras.
Vi håller på att renovera och har idag direktverkande el, men vi har ju inte rapporterat till staten att vi kastat ut gamla elpannan.

Förövrigt hade vi 3-4 grader i huset under december, vilket gav en förbrukning på 1530kWh, och en total elkostnad på 5300kr inkl skatter/avgifter osv.
Jag vill faktiskt inte veta vad det hade kostat att hålla 20-21 grader i huset och grämer mig lite för alla som har liknande hus (timmer byggt 1847) men som faktiskt har varmt i dem.

Undrar hur det skulle se ut ifall räntan råkade poppa iväg 2-3% också, ovanpå det här

A
skulle vara roligt att veta hur de tänker..
För jag har elelement.. Men de gäller alltså inte om man skall följa detta.. :thinking:
det är en form av diskriminering... Att förkasta ved, fjärrvärme.. medans el skall framhävas..

R
Ulltand Ulltand skrev:
Du är så aggressiv! Varför?

Jag försöker bara förstå hur detta går ihop och det gör det inte utan en trappa från 2000 kwh enlig vad jag kan se. Vi tolkar dock texten lite olika men hoppas jag har fel för min egen förbukning ligger just run 2000 kwh/månad.
Aggressiv tycker jag inte att jag är, men du gör nu precis som du gör i corona-trådarna och kommer med ogrundade påståenden och rena vantolkningar.

Du har fortfarande inte gett mig en källa på ditt påstående att det är 1.8 miljoner villor som ska dela lika på 6 miljarder.

useless useless skrev:
Det låter väl rimligt? De som förbrukar mindre än 2000 kWh får mindre än 2000:-, men de som förbrukar mer får fortfarande bara 2000:-. Då känns ett snitt på strax under 4000:- (om man räknar bort ett antal som diskvalificeras på grund av 'fel uppvärmning' och/eller för låg förbrukning för att komma upp i första trappsteget) på tre månader ganska nära sanningen.
Det låter rimligt men pengarna räcker inte till det så lång jag kan bedömma. 1,8 miljoner hushåll

Lite oklart men jag tolkar förbrukningen per villa enligt denna sida som för hög

https://www.energimarknadsbyran.se/...normal-elforbrukning-och-elkostnad-for-villa/

R
Ulltand Ulltand skrev:
Det låter rimligt men pengarna räcker inte till det så lång jag kan bedömma. 1,8 miljoner hushåll

Lite oklart men jag tolkar förbrukningen per villa enligt denna sida som för hög

[länk]
"Om du har fjärrvärme eller värmer huset på annat sätt än med el är en normal elanvändning ca 5000 kWh/år. "

Hur många värmer "på annat sätt"?

Ulltand Ulltand skrev:
Jag försöker bara förstå hur detta går ihop och det gör det inte utan en trappa från 2000 kwh enlig vad jag kan se.
Jag förstår inte riktigt hur du räknar?
Om man väldigt förenklat antar att trappan börjar med 500:- vid minst 500 kWh och slutar med 2000:- vid 2000 kWh. Då kommer ca 1.3-1.4 miljoner hushåll få i snitt ca 1500:- i månaden i tre månader. Dvs totalt ca 6 miljarder.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Det är uppgifter från regeringen att man bedömer att 1,8 miljoner hushåll berörs av bidraget.

Här tex

[länk]
Berörs ja. Det betyder väl ändå inte att alla 1.8 miljoner får full utdelning på 6000SEK?

useless useless skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du räknar?
Om man väldigt förenklat antar att trappan börjar med 500:- vid minst 500 kWh och slutar med 2000:- vid 2000 kWh. Då kommer ca 1.3-1.4 miljoner hushåll få i snitt ca 1500:- i månaden i tre månader. Dvs totalt ca 6 miljarder.

Från länken i ovan inlägg.

"Vad är normala elkostnader för en villa?
Statistiska centralbyrån har tagit fram olika typkunder för el, normal energiförbrukning för en villa är ca 20.000 kWh/år. Om du har fjärrvärme eller värmer huset på annat sätt än med el är en normal elanvändning ca 5000 kWh/år. "

Tänker mig att även de med värmepump räknas in och i genomsnittlig villa hamnar i närheten eller över 2000 kwh(per månad under vintern ??

Ulltand Ulltand skrev:
Det är uppgifter från regeringen att man bedömer att 1,8 miljoner hushåll berörs av bidraget.
Eftersom den exakta utformningen av förslaget inte verkar riktigt klar än så får man nog ta den siffran med en nypa salt. Jag gissar att man har höftat till den genom att ta totala antalet hushåll med egna elabonnemang och dragit bort nån miljon för de som bor i lägenhet där värmen ingår i hyran och de som har fjärrvärme.

Nu pågår förmodligen en febril aktivitet att samla in förbrukningssiffror från nätägarna för att kunna utforma trappan så de sex miljarderna räcker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.