V vik_tor skrev:
Ni borde givetvis haft kunskap om att politiker ljugit om energipolitiken i 8 år och att detta när som helst skulle kunna hända.

Jag blir förbannad på att ansvariga personer har fört er bakom ljuset för att vinna röster. Vilket drabbar er nu.
Ja, och att en av våra mest livsnödvändiga funktioner skall vara föremål för handel på börser är obegripligt. Vad blir härnäst? Dricksvattnet?

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Som vanligt är det så att man har tänkt och utformat något som siktar på något man tror är ett problem. Problemet med att göra så och att inte ha samma regler för alla är att det kan bli väldigt orättvist. Detta pga som uppfinnaren sa "tänkte inte på det".
Orättvisa vill man ha om en aldrig så lite. Nu flyttar vi fokus och pratar om det. och glömmer att Sverige gått från en utmärkt energimix till en oplanerbar med ryckiga kostnader. Glöm inte orättvisan med fyra el-områden och vad som händer i skarven. Så Magda vill påstå att Tyskland inte får köpa lika mycket gas som dom önskar av Ryssland. Nordstreem 2 är inte påkopplad vad jag vet. EU trycker på för att Tyskland skall vrida åt gaskranarna för Ryssland skall lida ekonomiskt. Nu måste Tyskland importera el från en bristmarknad. Stora förluster i överföringsledningar nämner jag bara som en parantes. Bristen driver upp priset. Nu skall Tyskland stänga av ytterligare 3 kärnkraftverk vilket kommer att drabba oss eftersom bristen blir ännu högre och priset skjuter i höjden. Tycker Magda att det är Rysslands fel att elen inte räcker i Tyskland eller kanske det är dumt att stänga av kärnkraftverken? Om man tänker med hjälp av sina känslor så kan man hamna i sådana tokiga beslut. Det var tsunamin i Fukushima som fick känslobägaren att rinna över. Och det var Märkel som kände fram det avgörande beslutet. Att sen klassa den fossila naturgasen som hållbar sänker förtroendet för EU till 0.

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men under de kallaste dagarna på vintern så levererar vindkraften inte så mycket. Att den levererar mycket under de varmare vinterdagarna hjälper ju inte när det är riktigt kallt.
Precis, t.ex den 29 december 2021 kl 15:05 Då stod den "fantastiska " vindkraft för hela, håll i er nu, 1,08 % av sveriges elkonsumtion. Om vi haft dubbelt så många miljöstörande och miljöförstörande industripropellrar då hade vi kanske kommit upp i 2%. Kärnkraften gick på över 100% precis som när detta skrivs är uppe i 101.5%

Detta ovan är endast ett exempel. För att illustrera ytterligare kan vi titta på denna graf över ett år från finland. Det blå är kärnkraft och det röda är vindkraft, säger väl det mesta.
Cirkulär graf som jämför vindkraft i rött och kärnkraft i blått över ett år med datum och tidsangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mickebus och 4 till
  • Laddar…
Håller med om att det är fel att kompenser hushållen som konsumerar mycket, borde baseras på kostnaden istället. Eller ännu bättre ta bort/minska skatten under en period.

Här är svaret på frågan om det bara är de som konsumerar mycket som kompenseras, svaret är nej men de kompenseras mindre.
Kompensationen kommer att kunna gå till såväl hushåll som har lägre elförbrukning än 2000 kWh som de som har högre elförbrukning. Elpriskompensationen på 6 miljarder kronor kommer nå 1,8 miljoner hushåll. Den högsta ersättningen blir 2 000 kronor per månad för december-februari, alltså totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kWh per månad. Även hushåll som har en förbrukning under 2 000 kWh kan få ersättning. Ersättningen baseras på hushållets elförbrukning och betalas ut via elnätsbolagen. Den tekniska lösningen för kompensationen kommer regeringen att meddela vid ett senare tillfälle.

Svaret på varför de inte kompenserar på kostnad utan istället förbrukning
Det främsta skälet är att regeringen snabbt vill få ett system på plats som är enkelt för berörda aktörer att administrera, och som i slutändan leder till att hushållen snabbare kan få del av ersättningen. En lösning som bygger på kostnaden skulle ta längre tid att få plats och vara svårare att administrera. En kompensation som bygger på elförbrukning kommer i många fall också träffa de som har en hög kostnad för elen.

Själv har vi sparat extra på elen i december, t ex sänkt innertemperaturen. Men det kommer snabbt att justeras tillbaka.

Länk till alla frågor & svar
https://www.regeringen.se/artiklar/2022/01/fragor-och-svar-elpriskompensation/

A
harka harka skrev:
det förekommer situationer när vindkraftverk stängs ner vid extrem kyla eller isbildning, men det är långt ifrån att det skulle vara något normaltillstånd mellan höst och vår – dessutom är vårt land stort så att exempelvis 20% av landet samtidigt skulle uppleva -25° borde vara tämligen ovanligt

jag trodde att rotorbladen var gjorda av kolfibermaterial :thinking:

och "fartvind" ger ingen extra kyleffekt på ouppvärmda objekt :thinking:
Varför stänger man ner vindkraftverk annars vid 22 minus?
Jo för att ALLT är inte gjort av kolfiber..

Det är en sak att tro och en annan att veta.
Det finns mycket i ett vindkraftverk som inte är hållbart när det utsätts för kyla.

Annars skulle man köra skogsmaskiner eller lastmaskiner för fullt vid minus 25...det gör man inte..

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
G
M Marlun017 skrev:
Håller med om att det är fel att kompenser hushållen som konsumerar mycket, borde baseras på kostnaden istället. Eller ännu bättre ta bort/minska skatten under en period.

Här är svaret på frågan om det bara är de som konsumerar mycket som kompenseras, svaret är nej men de kompenseras mindre.
Kompensationen kommer att kunna gå till såväl hushåll som har lägre elförbrukning än 2000 kWh som de som har högre elförbrukning. Elpriskompensationen på 6 miljarder kronor kommer nå 1,8 miljoner hushåll. Den högsta ersättningen blir 2 000 kronor per månad för december-februari, alltså totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kWh per månad. Även hushåll som har en förbrukning under 2 000 kWh kan få ersättning. Ersättningen baseras på hushållets elförbrukning och betalas ut via elnätsbolagen. Den tekniska lösningen för kompensationen kommer regeringen att meddela vid ett senare tillfälle.

Svaret på varför de inte kompenserar på kostnad utan istället förbrukning
Det främsta skälet är att regeringen snabbt vill få ett system på plats som är enkelt för berörda aktörer att administrera, och som i slutändan leder till att hushållen snabbare kan få del av ersättningen. En lösning som bygger på kostnaden skulle ta längre tid att få plats och vara svårare att administrera. En kompensation som bygger på elförbrukning kommer i många fall också träffa de som har en hög kostnad för elen.

Själv har vi sparat extra på elen i december, t ex sänkt innertemperaturen. Men det kommer snabbt att justeras tillbaka.

Länk till alla frågor & svar
[länk]
Lita inte på en sosse dom kanske ångrar sig och din ersättning spenderas på något annat istället ;).

A
Vindkraftverken tål inte kallt väder - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
https://sverigesradio.se/artikel/3359884

Nu är det visserligen några år sedan jag jobbade med de verk som står här.
Men de fick man iallafall ställa när det var kallare än 22 grader och det gick sönder lager mm.
Jag jobbade som mekaniker åt ett bemanningsföretag, vilket jag gör fortfarande ibland.

Men den som aldrig sett en motor få problem med fartvindens kyla borde få uppleva detta.
Har bytt flertalet expansionskärl då fartvindens fryst vätskan inne i kärlet och även orsakat motorskador...
Så nä ta och kolla vad ni egentligen kan och vad ni läst i text.
Jag har min arbetslivserfarenhet som stöd..
Vad har ni?

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
[länk]

Men de fick man iallafall ställa när det var kallare än 22 grader och det gick sönder lager mm.
Jag jobbade som mekaniker åt ett bemanningsföretag, vilket jag gör fortfarande ibland.

Men den som aldrig sett en motor få problem med fartvindens kyla borde få uppleva detta.
Har bytt flertalet expansionskärl då fartvindens fryst vätskan inne i kärlet och även orsakat motorskador...
Vad har ni?
Finns MER som miljötalibanerna mörkar om vindkraftens problem. Som att de genererar stora mängder reaktiv effekt, som nätägarna tvingas bekosta kompensationen för, medan propellerägarna håvar in massivt med bidrag som tas från bl.a. kärnkraften Kompensering av reaktiv effekt vid vindkraftverk (chalmers.se) Politikerna verkar inte ens medvetna om problemet. Problemet innehåller även självmagnentisering av generatorer och risk för överspänning om inte nätägaren kompenserar snabbt (<30 ms), då propellerägaren vill ha skadestånd för ett problem hen själv orsakat.

Redigerat:
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
[länk]

Vad har ni?
Det är klart att det går göra motorer som klarar extrem kyla ... Ryssarna har klarat det länge...
Men varken motorer eller vindkraftverk i Sverige är designade att köra hårt då det är sträng kyla (mer än -20C )
Min mor jobbade åt en bilverkstad en bra bit upp i Norrland... det blev -40C en vinter ....
Det var löjligt vad bilarna gick sönder då tydligen.
Och farsan knäckte en frontlastare pga kyla med halv-last bara nån dag senare då det var -30C.
Så tror dig helt och hållet.
Då det blir kallt blir det billigare att ställa av/stänga ned än att köra på och reparera eller ens för den delen att från början designa för att det ska hålla.
Nu är jag inte insatt i det , men det kan vara så att det inte ens är möjligt att designa vindkraftverk att hålla vid -30C. Det man behöver göra är att lägga på bra med säkerhetsmarginaler på alla delar för vibrationerna som det ska hålla för och hållfastheten går ned rätt kraftigt under sträng kyla.
Kommer inte ihåg hur mycket nu, men det var mycket om jag kommer ihåg min utbildning från KTH rätt.
Dvs designa för kyla = lägga på massor med vikt uppe på generatorn och därikring. Det i sin tur påverkar hur man behöver designa tornet och infästningen. Klarar alla delar den ökade påfrestningen som den pålagda vikten medför???
Och till vilken kostnad för hur mycket extra MWh ?
Visst det är klart att det kanske kan ställas krav från myndighetshåll för att få bättre stabilitet i elleveranserna... men då kanske inte nån vill bygga vindkraften längre. osv osv

Lättaste lösningen är att designa ned till -15C -> -20C - > -25C nånstans då det täcker nästan all möjlig vindkraft produktion.
Det där extra -5-> -15C ... kommer aldrig att vara värt det rent praktiskt.

Maskintok skrev:
I så fall saknas tillräckligt frysskydd i kylvätskan och den skulle ha fryst om bilen stått still också.
Om luft som är -20 grader blåser på en burk med vätska så kyls vätskan ner till -20 grader. Blåser det ännu hårdare blir den fortfarande -20 grader.

• Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
Rekordvarmt januari, elstödet riskerar att frysa inne!

A
M MrDizzy skrev:
Det är klart att det går göra motorer som klarar extrem kyla ... Ryssarna har klarat det länge...
Men varken motorer eller vindkraftverk i Sverige är designade att köra hårt då det är sträng kyla (mer än -20C )
Min mor jobbade åt en bilverkstad en bra bit upp i Norrland... det blev -40C en vinter ....
Det var löjligt vad bilarna gick sönder då tydligen.
Och farsan knäckte en frontlastare pga kyla med halv-last bara nån dag senare då det var -30C.
Så tror dig helt och hållet.
Då det blir kallt blir det billigare att ställa av/stänga ned än att köra på och reparera eller ens för den delen att från början designa för att det ska hålla.
Nu är jag inte insatt i det , men det kan vara så att det inte ens är möjligt att designa vindkraftverk att hålla vid -30C. Det man behöver göra är att lägga på bra med säkerhetsmarginaler på alla delar för vibrationerna som det ska hålla för och hållfastheten går ned rätt kraftigt under sträng kyla.
Kommer inte ihåg hur mycket nu, men det var mycket om jag kommer ihåg min utbildning från KTH rätt.
Dvs designa för kyla = lägga på massor med vikt uppe på generatorn och därikring. Det i sin tur påverkar hur man behöver designa tornet och infästningen. Klarar alla delar den ökade påfrestningen som den pålagda vikten medför???
Och till vilken kostnad för hur mycket extra MWh ?
Visst det är klart att det kanske kan ställas krav från myndighetshåll för att få bättre stabilitet i elleveranserna... men då kanske inte nån vill bygga vindkraften längre. osv osv

Lättaste lösningen är att designa ned till -15C -> -20C - > -25C nånstans då det täcker nästan all möjlig vindkraft produktion.
Det där extra -5-> -15C ... kommer aldrig att vara värt det rent praktiskt.
av samma anledning till att man inte låter dessa rotera i stormvindar så låter man de inte rotera i kylan.. de håller inte.
Att ryssarna klarar av något är ingen investeringsmall för svenska vindsnurror....

Maskintok skrev:
av samma anledning till att man inte låter dessa rotera i stormvindar så låter man de inte rotera i kylan.. de håller inte.
Att ryssarna klarar av något är ingen investeringsmall för svenska vindsnurror....
Det jag menade är att det ofta går tekniskt att bygga (dock ej alltid, pga motstridande tekniska förutsättningar) men att det sen oftast inte är ekonomist över huvud taget att inte göra så.
Finns det ingen ekonomi i att göra det, då har du helt rätt i att då kommer ingen att vilja investera i det.
(utom möjligen den som brinner mest för det )

• Gilla
1
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Finns MER som miljötalibanerna mörkar om vindkraftens problem. Som att de genererar stora mängder reaktiv effekt, som nätägarna tvingas bekosta kompensationen för, medan propellerägarna håvar in massivt med bidrag som tas från bl.a. kärnkraften Kompensering av reaktiv effekt vid vindkraftverk (chalmers.se) Politikerna verkar inte ens medvetna om problemet. Problemet innehåller även självmagnentisering av generatorer och risk för överspänning om inte nätägaren kompenserar snabbt (<30 ms), då propellerägaren vill ha skadestånd för ett problem hen själv orsakat.
Men fucking shite!
Detta hade jag totalt missat.
Tack för länken!

A
M MrDizzy skrev:
Det jag menade är att det ofta går tekniskt att bygga (dock ej alltid, pga motstridande tekniska förutsättningar) men att det sen oftast inte är ekonomist över huvud taget att inte göra så.
Finns det ingen ekonomi i att göra det, då har du helt rätt i att då kommer ingen att vilja investera i det.
(utom möjligen den som brinner mest för det )
Jo då jag förstod dig.
Det var mer den där sidan att man tror sig förstå men ändå inte riktigt begriper..
vi hade annars haft minus pris på energi så som det blåste i fjällen mm igår och i natt.
Men de klarar inte av det så de vindsnurror som står lägre fick sköta detta jobbet.

Inget konstigt och inget förvånande.
men att acceptera att inte vindkraftverk kan konstat rotera är en sak i verkligheten man får acceptera och kalkylera in i kalkylen.

med kärnkraft så slipper vi dessa frågor i stort sätt helt..

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.