4 007 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Regeringen ändrar sig om bidrag mot invasiva arter
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 644 inlägg
Nästa år öronmärks pengar för att man återigen ska stötta arbetet mot att stoppa invasiva arter.
Du kan läsa artikeln här: Regeringen ändrar sig om bidrag mot invasiva arter
Du kan läsa artikeln här: Regeringen ändrar sig om bidrag mot invasiva arter
Man skulle behöva involvera allmänheten. Det är ett stort jobb, men jag tror att många skulle ställa upp för att minska spridningen i sin närhet om det fanns ett upplägg för det. Alla växter kan elimineras genom att mat helt enkelt tar bort dem. (Kanske inte vattenpest och liknade). Jag tror att ett kostnadseffektivt sätt skulle vara en informations tjänst där bestånd kan rapporteras och följas upp. Man kan schemalägga tillfällen där de ska avlägsnas och man kan ta sig an det arbetet.
Någon behöver se till att finns tillstånd från markägare. Och styra arbetet. Men jag tror att man kan engagera allmänheten mycket mer än man gör.
Någon behöver se till att finns tillstånd från markägare. Och styra arbetet. Men jag tror att man kan engagera allmänheten mycket mer än man gör.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 920 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 920 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
Nej, privata trädgårdar lär det inte läggas en krona på. Det ska det inte göras heller.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 824 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 824 inlägg
Beror på om man följer EU listning eller Naturvårdsverket, som skriver följande på sin sida :
Enklast rapporterar du på invasivaarter.nu. Här kan du rapportera alla invasiva främmande växter och djur som tas upp på EU:s lista före år 2019. Några av dem finns redan i Sverige och andra riskerar att komma hit. Här kan du också rapportera fyra vanliga invasiva arter som inte är EU-listade:
Enklast rapporterar du på invasivaarter.nu. Här kan du rapportera alla invasiva främmande växter och djur som tas upp på EU:s lista före år 2019. Några av dem finns redan i Sverige och andra riskerar att komma hit. Här kan du också rapportera fyra vanliga invasiva arter som inte är EU-listade:
- Blomsterlupin
- Parkslide
- Sjögull
- Vresros
Det är de de har valt att ta med. Det finns ytterligare en mängd invasiva arter.