Man skulle behöva involvera allmänheten. Det är ett stort jobb, men jag tror att många skulle ställa upp för att minska spridningen i sin närhet om det fanns ett upplägg för det. Alla växter kan elimineras genom att mat helt enkelt tar bort dem. (Kanske inte vattenpest och liknade). Jag tror att ett kostnadseffektivt sätt skulle vara en informations tjänst där bestånd kan rapporteras och följas upp. Man kan schemalägga tillfällen där de ska avlägsnas och man kan ta sig an det arbetet.
Någon behöver se till att finns tillstånd från markägare. Och styra arbetet. Men jag tror att man kan engagera allmänheten mycket mer än man gör.

• Gilla
JockeHX och 1 till
  • Laddar…
Ungefär som att det förr fanns skottpeng på kråkor - om man lämnade in näbbar eller klor fick man pengar. Det kunde man ta efter och göra med invasiva arter också.

B b8q skrev:
Ungefär som att det förr fanns skottpeng på kråkor - om man lämnade in näbbar eller klor fick man pengar. Det kunde man ta efter och göra med invasiva arter också.
Man får akta så att det inte blir som i Indien där folk födde upp ormar för att lämna in för "skottpengarna".

• Gilla
  • Wow
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Finns många arbetslösa som klarar att lägga växter i säckar.

• Gilla
Rooney och 5 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Finns många arbetslösa som klarar att lägga växter i säckar.
Hemska tanke, då slår du ju undan benen för "riktiga företag".

(OBS inlägget ovan kan innehålla spår av ironi)

• Gilla
OramaC och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Man får akta så att det inte blir som i Indien där folk födde upp ormar för att lämna in för "skottpengarna".
Du har rätt, jag glömde för en stund att världen är full av egoistiska idioter som inte ser längre än till sitt eget bankkonto.

• Gilla
Jonatan Hammarstedt och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du har rätt, jag glömde för en stund att världen är full av egoistiska idioter som inte ser längre än till sitt eget bankkonto.
Lätt att glömma!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
50miljoner… det är väl vad det skulle kosta Trafikverket att rensa lupiner på en sträcka som mellan Hedemora - Falun. Inget kvar till Agdas parkslide.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Nej, privata trädgårdar lär det inte läggas en krona på. Det ska det inte göras heller.

U
T TypRätt skrev:
50miljoner… det är väl vad det skulle kosta Trafikverket att rensa lupiner på en sträcka som mellan Hedemora - Falun. Inget kvar till Agdas parkslide.
Dessutom är väll inte parkslide invasiv (klassad) så Agda lär ändå gå lottlös.

U Utsliten och utdömd skrev:
Vet inte hur strikt definierad regeringens peng är men valde det efter som redaktionen här använde parkslide som bild.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo, parkslide är absolut invasiv. Även om den inte är förbjuden att odla.

Beror på om man följer EU listning eller Naturvårdsverket, som skriver följande på sin sida :
Enklast rapporterar du på invasivaarter.nu. Här kan du rapportera alla invasiva främmande växter och djur som tas upp på EU:s lista före år 2019. Några av dem finns redan i Sverige och andra riskerar att komma hit. Här kan du också rapportera fyra vanliga invasiva arter som inte är EU-listade:

• Blomsterlupin
  • Parkslide
  • Sjögull
  • Vresros
www.invasivaarter.nu

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är de de har valt att ta med. Det finns ytterligare en mängd invasiva arter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.