Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Troligtvis ingen onormalt alls. Du kan leda bort vattnet med ett kondensvattentråg och avloppsrör. Båda hålls varma med värmekablar.
Så länge som froste på kondensorn lägger sig i jämt lager och försvinner när pumpen avfrostar så är det nog ingen fara på taket. Beroende på var du bor så har det ju varit mycket kallare än normalt så då försvinner inte vattnet utan isen bygger på under.
Jag har ett tråg under som jag kan dra ut och tömma på vaten/is. Så slipper man massa vatten och is intill fasaden.
Potentiellt är innerdelen igensatt så att pumpen får jobba hårdare och då produceras mer kondens också. En urbåsning med tryckluft gör under.
Jag har ett tråg under som jag kan dra ut och tömma på vaten/is. Så slipper man massa vatten och is intill fasaden.
Potentiellt är innerdelen igensatt så att pumpen får jobba hårdare och då produceras mer kondens också. En urbåsning med tryckluft gör under.
tack ska kika på det!U Ursidae skrev:Så länge som froste på kondensorn lägger sig i jämt lager och försvinner när pumpen avfrostar så är det nog ingen fara på taket. Beroende på var du bor så har det ju varit mycket kallare än normalt så då försvinner inte vattnet utan isen bygger på under.
Detta är knappt början på i hur hur mycket vatten/is det kan bildas en kallare vinter och en kall utdragen vår.
Det kan gå på bara någon vecka eller två när det är lite kallare väder att bilda så mycket is att det når botten på maskinen. - med andra ord ha järnspettet i beredskap och hacka bort is om det blir för högt upp, innan det går in i maskinen och det blir isklump av alltihopa
Det fins anledning att ju längre upp i landet mot norr, ju högre upp monteras utedelen, och skulle säga att även 60 cm från marken är i minsta laget även i mälarområdet/stockholm om man inte håller efter isen hela tiden om man får en kallare vinter som det ser ut att bli i år.
Det kan gå på bara någon vecka eller två när det är lite kallare väder att bilda så mycket is att det når botten på maskinen. - med andra ord ha järnspettet i beredskap och hacka bort is om det blir för högt upp, innan det går in i maskinen och det blir isklump av alltihopa
Det fins anledning att ju längre upp i landet mot norr, ju högre upp monteras utedelen, och skulle säga att även 60 cm från marken är i minsta laget även i mälarområdet/stockholm om man inte håller efter isen hela tiden om man får en kallare vinter som det ser ut att bli i år.
Klicka här för att svara