Bygger om ett badrum och monterar upp plywood och gips på väggar och undrar kring branchregeln om högst 2mm glipa runt rörgenomföringar.
Hur gör man om man inte lyckas göra så tajta hål för tex rör i rör som kommer ut genom väggen. Gipsen är ju så skör och oftast mäter man lite fel så det är 6mm åt ena hållet och tajt andra sidan på röret som går igenom gipsen.
Kan man spackla för stora glipor eller foga igen dem?
Sedan är jag lite orolig för att rören som rörmokaren monterar inte är helt i vinkel dvs ska enligt branchreglena komma sticka ut 90grader vilket inget av mina rör tycker jag gör.
Ska det spela så stor roll för manchetten som dit, eller missar jag något.
Hur gör man om man inte lyckas göra så tajta hål för tex rör i rör som kommer ut genom väggen. Gipsen är ju så skör och oftast mäter man lite fel så det är 6mm åt ena hållet och tajt andra sidan på röret som går igenom gipsen.
Kan man spackla för stora glipor eller foga igen dem?
Sedan är jag lite orolig för att rören som rörmokaren monterar inte är helt i vinkel dvs ska enligt branchreglena komma sticka ut 90grader vilket inget av mina rör tycker jag gör.
Ska det spela så stor roll för manchetten som dit, eller missar jag något.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Är ingen fara med hur rören eller håltagningen ser ut som på bilden , ja om de blir snett åt ett håll så kan plattsättaren spackla idär innan tätskikt
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Vad som helst egentligen förutom silikon, målarfog,byggfog, tec7 t ex.
min erfarenhet av plattsättare är att dom inte använder spackel särskilt ofta men men skulle dom ha det i händerna skulle dom kunna använda det också.
Slangen är helt okej monterad förutsatt att dom sitter fast.
min erfarenhet av plattsättare är att dom inte använder spackel särskilt ofta men men skulle dom ha det i händerna skulle dom kunna använda det också.
Slangen är helt okej monterad förutsatt att dom sitter fast.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Ofta om de är stora hål tagningar så lägger vi i när vi ex spacklar golvet med handcement spackel
Skruva in en gipsskruv i gipsskivan nära golvvinkeln i duschhörna och hör hur det spricker och gipsen knäcks. Så nu är det en stor bulle i våtzon1 nära golvvinkeln.
Hur löser man detta? Skruva ned hela gipsen och byta eller är det regelrätt och peta loss det lösa och spackla igen med tex gypsum?
Det ska tätskikt och stora klinkerplattor på efteråt.
Rör sig om ca 7x5cm gips som spräckta.
Hur löser man detta? Skruva ned hela gipsen och byta eller är det regelrätt och peta loss det lösa och spackla igen med tex gypsum?
Det ska tätskikt och stora klinkerplattor på efteråt.
Rör sig om ca 7x5cm gips som spräckta.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ta en kloss och banka till med hammaren så det inte är en bula där bara.B buhu skrev:Skruva in en gipsskruv i gipsskivan nära golvvinkeln i duschhörna och hör hur det spricker och gipsen knäcks. Så nu är det en stor bulle i våtzon1 nära golvvinkeln.
Hur löser man detta? Skruva ned hela gipsen och byta eller är det regelrätt och peta loss det lösa och spackla igen med tex gypsum?
Det ska tätskikt och stora klinkerplattor på efteråt.
Rör sig om ca 7x5cm gips som spräckta.
Petade loss det. Fattar inte varför det knäcktes för jag har ju både kottlat mellan stående reglar längs ned samt att det sitter en 15mm plywood.Paul-Staffanstorp skrev:
Är det ny gips på eller kan jack spackla med gypsum?
Eller lämna så får plattsättaren fixa(lär bli nöjd)
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Då är det bättre du spacklar upp innan plattis kommer.B buhu skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden





