Byggahus.se
Jag ska bygga 2,9 meter långa bastulavar mellan sidoväggarna, och vill inte ha någon stolpe i mitten.

Låt säga att när det är trångt i bastun så sitter det 6 personer på den där laven. Jag funderar på 45x 120 eller 145 cm regel för att klara av det där på ett rimligt sätt med lite marginal.

Vad säger ni om det?
 
Tror det blir lite klent även med en 145 regel på den längden om de ska kunna sitta 6pers på den. Är nog mer åt 170 lr 195 dimensionerna
 
Donwoody skrev:
Tror det blir lite klent även med en 145 regel på den längden om de ska kunna sitta 6pers på den. Är nog mer åt 170 lr 195 dimensionerna
Jag utgick från nåt jag läste om att 45x95 skulle räcka till en 2 meter lång lav och försökte dimensionera efter det. Men troligen gör en extra meter ganska mycket för nedböjningen.

Dock bygger man ju bjälklag på upp till fyra meter med 45 x 220, och då handlar det om "ingen" nedböjning vilket i en bastu inte är så noga.

Hmm, får fundera en vända till.
 
Du kan väl ha flera, en 45x95 mot väggen och sedan två till, då ska det väl hålla för 6 pers?
 
martinradbo skrev:
Jag ska bygga 2,9 meter långa bastulavar mellan sidoväggarna, och vill inte ha någon stolpe i mitten.
En snedsträva/diagonalstag till väggen i mitten av laven då? Det förstärker bra och du slipper något på golvet.
 
Om man betraktar det som ett renodlat hållfasthetsproblem, dvs bara beaktar risken för brott och struntar i nedböjningen, så bör 2 st (en i framkant och en i bakkant) 45x145 klass C14 räcka. Med klass C18 räcker 45x120 och klass C30 45x95. Jag har då räknat med en maxbelastning på sex 100 kg gubbar med var sin pilsner i handen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.