Hej, vi har fått nedanstående kalkyl för total entreprenad för en nybyggnad i Stockholmsområdet. Arkitektritat sutteränghus (ekgolv, 3 badrum, kök prisklass Ballingslöv, vitvaror Miele, 2 kaminer samt murad öppen spis utvändigt, bergvärme). Önskar reflektioner på angivna priser. Förstår om det är svårt utan mer information men är det något som någon direkt reagerar på som alldeles för högt? Tacksam för hjälp då det är första gången vi bygger hus.

• Kostnadskalkyl för totalentreprenad av arkitektritat sutteränghus, inkluderas markarbeten, betongarbeten, ventilation, elarbeten, men ingen kyla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, 20 miljoner för ett hus är ju väldigt mycket pengar, så det sticker ju ut…
Om det är ditt första husbygge och du gör det här som privatperson tror jag risken att du blir snuvad på mycket pengar är stor.
Byggfirman har ju ett mycket stort övertag, för de ser ju att det är ett tjusigt hus och ”här finns någon som kan betala”.
Jag skulle försöka hitta någon som kan projektleda upphandlingen och ta in flera anbud, som kan granska dem och ställa jobbiga frågor till entreprenörerena och skriva ordentliga avtal. Tyvärr osäker på vem som gör sånt, men kanske fråga arkitekten? Byggingenjör?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Helt omöjligt att säga utan att veta vad det är. Men 80 000 kr/m2 är mycket högt.
En miljon för el i 260 m2 hus är också mycket.
Men det hela är kanske extravagant.

Jag skulle nog också anlita en projektledare om jag inte vore van sådan.

Platsledning för 1,4 miljoner för en villa låter även det i överkant.

Du måste ta in fler offerter för att få en rättvis prisbild

Stort tack för era inspel! Vi kommer att rådgöra med vår arkitekt i veckan som också varit med i ”upphandlingen”. Kommer definitivt ta in pris från minst en till som vi också fått på rekommendation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.