719 läst ·
1 svar
719 läst
1 svar
Råd önskas: Bygga bastu i befintligt duschrum
Jag har ett litet bekymmer som jag gått och funderat på ett tag. Vårt hus har ett väldigt stort duschrum i källaren som är underutnyttjat. Det är ca. 20 kvm stort i rektangulär form med ingången rätt mitt på ena långsidan. Tre av väggarna är ytterväggar och ena kortsidan har ett fönster. Rummet är ett källarytrymme. Det är klinkers på golvet, elgolvvärme och duschhörnan är kaklad. Vi har ställt in extra kyl och frys samt lite gamla stommar från ett ersatt kök som nu fungerar som förvaring. Har även en träningsmaskin där. Det mesta är rätt sporadiskt upprättat och har vuxit organiskt. Det finns också en sättning som gör att det finns mer än en låg punkt i golvet.
Behovet jag/vi har är en bastu, lite köksinredning med diskho (brygger öl), träningshörna där min stakmaskin och kanske en träningsbänk med lite vikter får plats. Nu börjar utrymmet helt plötsligt bli lite litet.
Det stora bekymret jag har är om jag ska blåsa ut det och bygga helt som jag vill ha det. Får man in några fler golvbrunnar och löser problemet med sättningen. Nackdel är att det blir dyrt. Eller så bygger man det man har, rummet gjordes om för ca. 25 år sedan och är i det stora hela rätt fräscht bortsett från lite fläckar på fog och silikon i duschutrymmet, samt sättningen. Det kommer dock leda till kompromisser i hur man sätter disko och ytliga rördragningar.
Hur hade folk här gjort? Hur går man till väga för att hitta inspiration? Ska man gå genom en VVS/kakelfirma eller ska man arbeta fram en grov ritning själv och anlita de hantverkare man behöver när de behövs?
Hade gärna ritat upp det i något CAD-program men tycker lärotröskeln är lite hög. Finns det något bra program som är lite mer klicka och dra?
Alla förslag tas tacksamt emot.
Behovet jag/vi har är en bastu, lite köksinredning med diskho (brygger öl), träningshörna där min stakmaskin och kanske en träningsbänk med lite vikter får plats. Nu börjar utrymmet helt plötsligt bli lite litet.
Det stora bekymret jag har är om jag ska blåsa ut det och bygga helt som jag vill ha det. Får man in några fler golvbrunnar och löser problemet med sättningen. Nackdel är att det blir dyrt. Eller så bygger man det man har, rummet gjordes om för ca. 25 år sedan och är i det stora hela rätt fräscht bortsett från lite fläckar på fog och silikon i duschutrymmet, samt sättningen. Det kommer dock leda till kompromisser i hur man sätter disko och ytliga rördragningar.
Hur hade folk här gjort? Hur går man till väga för att hitta inspiration? Ska man gå genom en VVS/kakelfirma eller ska man arbeta fram en grov ritning själv och anlita de hantverkare man behöver när de behövs?
Hade gärna ritat upp det i något CAD-program men tycker lärotröskeln är lite hög. Finns det något bra program som är lite mer klicka och dra?
Alla förslag tas tacksamt emot.
Klicka här för att svara