Hej,

Bygger sakta upp ett hobbysnickeri här hemma i stallet och har bla kommit över en spånsug Luna NF220. Den är ju mycket bättre en Einhells billigaste grovdammsugare, som man köpte när man flytta till hus en gång i tiden. Vem kunde ana...

Men varje gång det slipas, fräsas med överhandsfräs eller sågas med bordssåg så är det dammsugaren som används för att den har rätt dimension på slang till att ansluta till prylarna.

Så min fråga - kan man reducera ner slangen från spånsugen (150-160 mm, kommer inte ihåg exakt i skrivande stund) till en fjuttig 32 mm slang utan att man överbelastar spånsugens motor. Eller kan/bör man sätta y-koppling så att spånsugen "får luft" från ett sekundärt hål?

Är elektriker till vardags, så jag kan ju skydda motorn om den inte har inbyggt motorskydd. Men jag skulle vilja veta om det är slöseri med tid att prova eller om det faktiskt kan fungera så jag kan säga hejdå till min dammsugare.

Mvh Max

ralvejd
Min spånsug (100mm) sög i princip inget när jag gick ned till 50mm. Så jag fick ordna en pysläcka för att den skulle suga något.

Generellt är det nog så att små handhållna maskiner lämpligast körs mot grovdammsugare. Slipmaskin, handöverfräs, stick- och cirkelsåg alstrar små sågspån eller till och med trädamm i hög fart och då passar det med en dammsugare som jobbar enligt principen ”låg volym — högt tryck”, det vill säga skyfflar undan mindre volym luft/spån men gör det fort och matchar därför dina handhållna maskiner.

Spånsugar å andra sidan jobbar enligt principen ”hög volym — lågt tryck” som ju är raka motsatsen till dammsugare.
Detta gör dem lämpliga till att hantera större — och tyngre — spånor från till exempel rikt- och planhyvlar, vertikalfräsar men också band- och bordssågar. Sedan finns det en del slamkrypare som diverse kant- och bandputsar och liknande som också alstrar ett finare slipdamm men ändå jobbar bra mot en spånsug. Förmodligen för att de sprider dammet på ett sådant sätt att ett litet punktutsug som en dammsugare innebär inte är tillräckligt för att hantera den relativt stora volymen oren luft som maskinen åstadkommer.
Dessutom brukar det vara rejält flås i en bra spånsugsanläggning.

Det kan vara värt att veta att ”suget” när man använder dammsugare inte sträcker sig särskilt långt utanför munstycket eller slangen. Om man använder ett rörformat munstycke (eller slang) sker det effektiva suget om man säger så inom en halvklot-formad volym utanför röränden och halvklotet sträcker sig motsvarande halva munstyckets diameter utåt.
Därför är det viktigt att man kommer så nära frässtålet, eller vad det nu kan vara, som möjligt med kopplingen till dammsugaren. Många handhållna maskiner med dammsugarkoppling har dessutom konstruktioner som också begränsar spridningen av spån/damm så att dammsugaren kan jobba effektivare.

Jag hoppas att du inte tycker att jag skrivit dig på näsan nu, i så fall ber jag om ursäkt!
Lycka till med spånhanteringen och lungvården. 😉

PS Om din bordssåg har koppling för dammsugarslang misstänker jag att det är en portabel variant.
Om du kan byta koppling till en som passar din spånsug kommer du nog att märka en positiv skillnad. Många sågar kastar ut mycket spån inuti kabinettet och då gör en spånsug ett bättre jobb med att evakuera spånet. DS

Jag kör spånsug till rikt/planhyvel och bordsåg, för övriga maskiner används grovdammsugaren. Provade med förminskning till spånsug och det blev inte bra.

Max Olsson1 Max Olsson1 skrev:
Hej,

Bygger sakta upp ett hobbysnickeri här hemma i stallet och har bla kommit över en spånsug Luna NF220. Den är ju mycket bättre en Einhells billigaste grovdammsugare, som man köpte när man flytta till hus en gång i tiden. Vem kunde ana...

Men varje gång det slipas, fräsas med överhandsfräs eller sågas med bordssåg så är det dammsugaren som används för att den har rätt dimension på slang till att ansluta till prylarna.

Så min fråga - kan man reducera ner slangen från spånsugen (150-160 mm, kommer inte ihåg exakt i skrivande stund) till en fjuttig 32 mm slang utan att man överbelastar spånsugens motor. Eller kan/bör man sätta y-koppling så att spånsugen "får luft" från ett sekundärt hål?

Är elektriker till vardags, så jag kan ju skydda motorn om den inte har inbyggt motorskydd. Men jag skulle vilja veta om det är slöseri med tid att prova eller om det faktiskt kan fungera så jag kan säga hejdå till min dammsugare.

Mvh Max
Jag tror inte fläktmotorn belastas högre för att du stryper luftflödet (så vida den inte kyls av samma flöde men det brukar inte vara fallet med spånsugar).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.