Undersöker att ha en VVB till utedusch. Nibe Eminent klarar upp till 80 grader, vilket skulle ge en hel del duschar. Men hur är det med slang, finns det lämpliga sådana för 80 grader eller borde man blanda ut det direkt vid VVB?

VVB kommer stå utomhus.
 
tommib
Det finns gott om slang som klarar höga temperaturer men du vill nog inte betala vad det kostar. Sist jag kollade så låg det på 100 kr/m och uppåt. Med stora temperaturskiftningar så måste du också beakta hur slangen fästs in i ändarna. Gardenakopplingar kan t.ex. lossna.

Det är lättare att blanda ut vid VVBn. Även då bör du beakta vilken typ av slang du använder. PEM är normalt bara godkänd för kallvatten.
 
Ah tack. Såg att många PEM klarar 60 grader men kanske bättre med pex RiR.
 
S sdlfkjlsdf skrev:
eller borde man blanda ut det direkt vid VVB?
Nibe Eminent har inbyggd blandningsventil, så det finns ingen anledning att skicka ut 80-gradigt vatten (vilket dessutom inte är tillåtet).
 
tommib
Ja, det är bättre. Jag vet dock inte hur UV-stabila de är så det är nog bra att försöka ha dem täckta.
 
Ah juste jag har nåt svagt minne av det från manualen, tack, då är det ju lätt gjort. Tänkte att jag skulle sätta in en blandning själv där eller vid duschen. Så klart inte kul att råka få 80 grader på sig!
 
Hur gör man typiskt när man kalibrerar en blandare? Kör man upp VVB i 80 grader sen vrider tills man får ~40 grader eller så?

Töms Nibe i toppen? Annars så blir väl VVB kallare och kallare ju mer man förbrukar, så då kommer blandaren köra ut kallare och kallare vatten?
 
S sdlfkjlsdf skrev:
Undersöker att ha en VVB till utedusch. Nibe Eminent klarar upp till 80 grader, vilket skulle ge en hel del duschar. Men hur är det med slang, finns det lämpliga sådana för 80 grader eller borde man blanda ut det direkt vid VVB?
Prisolrör klarar temperaturen och är lätta att bocka och installera själv så det skulle jag föreslå istället för slang.
 
S sdlfkjlsdf skrev:
Hur gör man typiskt när man kalibrerar en blandare? Kör man upp VVB i 80 grader sen vrider tills man får ~40 grader eller så?

Töms Nibe i toppen? Annars så blir väl VVB kallare och kallare ju mer man förbrukar, så då kommer blandaren köra ut kallare och kallare vatten?
Man brukar ställa blandningsventilen på ca 60 grader så följer man alla regler kring legionella och skållningsrisk.

Beredaren töms från toppen, så man får varmt vatten ända tills den är tom.
 
Ok låter bra. Tackar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.