479 läst ·
9 svar
479 läst
9 svar
Slang från VVB utomhus
Undersöker att ha en VVB till utedusch. Nibe Eminent klarar upp till 80 grader, vilket skulle ge en hel del duschar. Men hur är det med slang, finns det lämpliga sådana för 80 grader eller borde man blanda ut det direkt vid VVB?
VVB kommer stå utomhus.
VVB kommer stå utomhus.
Det finns gott om slang som klarar höga temperaturer men du vill nog inte betala vad det kostar. Sist jag kollade så låg det på 100 kr/m och uppåt. Med stora temperaturskiftningar så måste du också beakta hur slangen fästs in i ändarna. Gardenakopplingar kan t.ex. lossna.
Det är lättare att blanda ut vid VVBn. Även då bör du beakta vilken typ av slang du använder. PEM är normalt bara godkänd för kallvatten.
Det är lättare att blanda ut vid VVBn. Även då bör du beakta vilken typ av slang du använder. PEM är normalt bara godkänd för kallvatten.
Ah tack. Såg att många PEM klarar 60 grader men kanske bättre med pex RiR.
Ah juste jag har nåt svagt minne av det från manualen, tack, då är det ju lätt gjort. Tänkte att jag skulle sätta in en blandning själv där eller vid duschen. Så klart inte kul att råka få 80 grader på sig!
Hur gör man typiskt när man kalibrerar en blandare? Kör man upp VVB i 80 grader sen vrider tills man får ~40 grader eller så?
Töms Nibe i toppen? Annars så blir väl VVB kallare och kallare ju mer man förbrukar, så då kommer blandaren köra ut kallare och kallare vatten?
Töms Nibe i toppen? Annars så blir väl VVB kallare och kallare ju mer man förbrukar, så då kommer blandaren köra ut kallare och kallare vatten?
Prisolrör klarar temperaturen och är lätta att bocka och installera själv så det skulle jag föreslå istället för slang.S sdlfkjlsdf skrev:
Man brukar ställa blandningsventilen på ca 60 grader så följer man alla regler kring legionella och skållningsrisk.S sdlfkjlsdf skrev:
Beredaren töms från toppen, så man får varmt vatten ända tills den är tom.
Ok låter bra. Tackar!
Klicka här för att svara
