Jag har diskuterat med Daniel-N om vi skulle upprätta en recensionsbank för alla recensioner som är skrivna här på forumet. Vi tycker båda att det är en bra idé, så det kommer nog snart.

Jag kommer att behålla maskinen som vanlig handklinga och jag kommer att testa den i helgen. Vi får se hur den presterar. Det blir rapport här på forumet. Du behöver inte vara orolig för att strö salt i några sår. En mycket stor del av mitt missnöje har sitt ursprung i alltför högt ställda förväntningar. Jag förväntade mig en maskin som skulle slå Festool på fingrarna. Det gör inte Mafell. Den verkar däremot vara duktigt robust.

Fast för de pengarna kan jag tycka att det inte är orimliga krav...

Mikael_L
Precis vad jag också tänkte.

För en 4000:- ,eller vad den nu gick på, har man nog rätt att skärpa upp kravlistan lite.

Men om du gör en nykter jämförelse mot t.ex. Hitachi C6BU2, så visar det väl sig att Mafell är lite bättre!? Men hur mycket...
Vem vet, du kanske känner mycket mer positivt efter att ha sågat några snitt.

Har en Hilti WSC 255. Kom över den på auktion, annars hade det nog blivit festool.
Fungerar helt OK, men är lite klumpig precis som Fredrik skrev om nästa storlek, WSC 265. Klumpigheten är nog jämförbar med Festool, dvs. inget man har med sig på tak för att kapa läkt.
Sänksågning fungerar ganska bra, klingan sänks med en vridande rörelse som Festool, men Hiltin saknar fjädrarna vilket gör det lite svajigare, särskilt att avsluta snitt.

En riktigt bra grej med dessa sågar är det verktygsfria sågklingebytet. En excentermekanism som spänner fast klingan. När man lossar excentern kan man fingerskruva loss muttern som håller klingan.

Tycker att det är lite dåligt att parallellanhåll inte är standard på dessa dyrare sågar, men det gäller ju festool också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.