Glöm bort allt jag skrivit tidigare om maskinen!
Den är grym!
Spånutsuget är i klass med Festool.

Och tänk på att ALDRIG skriva en recension innan ni testat en maskin!

Hälsningar från en glad
/Mattiasp

Det här kräver sin förklaring. Vad gör att de punkter du sågade initialt inte är ett problem längre? På vilket sätt är den så mycket grymmare än andra handcirklar?

Detta är en grym handcirkelsåg. Inte en grym sänksåg och inte en grym såg på skena.

Den fungerar OK på skena så länge man inte skall hålla på med vinklingar med millimeterprecision och den fungerar OK som sänksåg så länge man inte skall bygga möbler. Då är en riktig sänksåg bättre.

Sågen gick loss på ca 4000 SEK. Då ingick Systainer och allt som behövs för att såga med skena.

Om man bara skall ha en enda handcirkelsåg vid husbygge så är Mafellen en bra kompromiss. Sidoanslaget är bland det bästa jag sett. Man kan använda sågen med dammsugare utan att skita ned i hela köket eller vad det nu är man håller till.

Mitt stora problem är att sågen marknadsförs som om den vore en grym sänksåg. Det är den inte, men den är OK. Jag har ju en riktig sänksåg, så jag kommer nog bara använda funktionen om jag inte ids gå och hämta den riktiga för något enkelt snitt.

Klingan är ovanligt smal och har aggressiv eggvinkel, vilket gör att maskinen känns som om den nästan hade obegränsad effekt, trots att den bara har 1100 w. Nu har jag visserligen bara kapat reglar med maskinen. Den går nog lite tyngre om man klyver tvåtum.

Motorbromsen fungerar bra, men den är inte lika snabb som en C6BU.

Jag får återkomma när jag har kört maskinen mer. Det blir golvspån i helgen, men då kommer jag nog att byta till fulklinga från biltema. Det kommer kanske att innebära problen, eftersom sågen är byggd för smala klingor. Vi får se hur jag gör.

Jag tvekar inte att rekommedera Mafell KSP55F i stället för Hitachi C6BU. Vad kostar en C6BU om man vill ha skena och skenadapter till? Och systainer? Dessutom får man möjlighet till bra spånutsug och en nödsänksåg. Jag skulle inte gå så långt som att kalla Mafellen för sågarnas kinderägg -tre önskningar i en produkt, Men för priset är den faktiskt ett bra alternativ. Att jag var sur förra gången jag skrev om sågen beroddde på att jag förväntade mig just ett kinderägg.

Redigerat:
Hitachi har ju också väldigt smala klingor, kanske du kan få tag i en sån av passande storlek. De finns ofta på kampanj i trepack eller så. De är i alla fall billigare än Mafell, det
vågar jag lova. Swedol skulle kunna ha.

Den här är bara 1,8 mm. Det är ovanligt.

Och vill du ha en Mafell ÄKTA sänksåg så köper du en MT55cc som är Mafells riktiga sänksåg. Ta allt du gillar med din KSP och lägg till sänkdelen. Den är underbar... Har kapat massvis med mdf i vardagsrummet med den kopplad till dammsugare :)

Roligt att du till slut blev nöjd med sågen mattias!

• Gilla
Mr Handyman
  • Laddar…
@ tiggre:Visst, men en sänksåg är värdelös att kapa reglar med. Man halar ju inte gärna fram en sänksåg nar man skall kapa formvike! En riktig sänksåg (Festool TS55 EBQ) har jag redan.

@Daniel: Tack!

Redigerat:
mattiasp skrev:
Den här är bara 1,8 mm. Det är ovanligt.
Jag har 1,8mm originalklinga i min Bosch GKS55:a

Då får jag gå och skaffa en Bosch som fulklinga till golvspån.

Det låter något det, Bosch gör inte direkt sunkiga klingor ;)

Jaha, vad tycker ni andra som har testat min maskin? Ni behöver inte vara rädda att göra mig ledsen. Jag är nöjd med maskinen ändå. Vi körde den ju på skena som sänksåg, för det var ingen som iddes gå och hämta en riktig sänksåg. Dessutom hade alla i teslaget erfarenhet av egna sänksågar men ingen hade provat Mafellen.

Jag fick bara klämt på den, hade fullt upp att köra Duo-Dowel när sågen kördes. Nåja, jag tycker det verkar vara en ruskigt fin cirkelsåg. Den var lätt och hade låg profil. Den gjutna bottenplattan verkade mycket gedigen. Sänkmekanismen som sköttes med spak var ju helt lysande måste jag säga. Även den linjära sänkningen på pelare verkade vettig.

Skenan kändes som en möjlig nackdel. Sågen löper på en väldigt smal upphöjning som nog lätt kan ta stryk om man inte är försiktig med skenan. Det fanns heller ingen riktigt justering på sågen för spelet mot skenan. Förmodligen behöver man det inte då jag upplevde det som att man inte eftersträvat så hög precision i maskinen.

Jag tyckte det var roligt att Mafellen i vår applikation (snittnoggrannhet på ca 1-2mm) helt ersatte en sänksåg.

Slutsats? En mycket fin cirkelsåg som jag gärna hade haft på hyllan.

Efter att hört kört lite mdf och kapat ett par reglar med mafellen så är min uppfattning att det är en trevlig sänksåg och en mycket trevlig cirkelsåg. Den är lätt, smidig och stark. Den är inte en lika bra sänksåg som festoolen (saknar vagga för klinglutning, hastighetsreglering (tror jag?) splitterskydd för högersidan av snittet, sämre dammutsug) men jag vill ändå påstå att den är mer än en "nödsänksåg" - det funkade fint att sänksåga med den.

Fördelarna är givetvis att man till ett bra pris (kontra att köpa separat) får både sänksåg och cirkelsåg, i hög kvalitet. Med sämre dammutsug än ts55an (men inte så mycket sämre) men naturligtvis mycket bättre än c6bus dammutsug. Dock funkar den lika bra som cirkelsåg som c6bu tycker jag utan att ha jämfört dem sida vid sida.

Nackdelarna är att det är en sämre sänksåg än ts55 rent generellt. Och så saknades ett handtag fram (men det fanns som reservdel - huruvida det behövs beror på hur du håller händerna, jag saknade det), och sladden var kort - men det är ju lätt fixat. En annan nackdel är att den inte använder samma skenor som TS55an, det hade varit smidigt, även om mafellens skena verkade vara bra nog i sig. Jag saknade också möjlighet att ställa sågdjupet i förväg, men det kan ha varit att jag missade den featuren.

Sammantaget så hade jag hellre köpt en c6bu (pga det lägre priset) om jag bara skulle ha en byggcirkel utan möjlighet till skena.

Hade jag velat ha en byggcirkel med skena så skulle jag nog valt en av festools gamla pendelhuvssågar istället, då de går på samma skenor som min ts55a.

Hade jag bara velat ha en sänksåg, utan behov av att utföra byggjobb så hade jag valt en TS55a.

Om jag hade behov av både en sänksåg och en byggcirkel (och jag dessutom vill kunna köra byggcirkeln på skena då och då) så hade valt troligtvis blivit en mafell, det hade gett otroligt mycket maskin för pengarna jämfört med en ts55a och en c6bu.

Jag menar att mafellen är ett riktigt bra val för den som vill bygga hus/garage etc och behöver en bra cirkelsåg, och där man dessutom har planer för lite finsnickeri när huset är klart.

Kul att resten av forumet fick höra vad ni ansåg. Det var Mr Handyman som körde sågen mest.Vi får se om han yttrar sig. Att sänka ned sågen till ett förutbestämt djup är lite klyddigt, men det går.

Beträffande kabeln så förväxlar Daniel Mafellsågen med brutalborrmaskinen Makita DA 4037, som hade för kort kabel. Mafell KSP 55 F har 4 meter kabel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.