Edit: Jag har tagit på mig dumstruten eftersom jag i några följande inlägg recenserar och sågar en maskin som jag hade helt fel förväntningar på. Jag förväntade mig en vanlig handcirkelsåg som också var en sänksåg och en skensåg. Sågen är egentligen en vanlig handklinga, och borde ha recenserats som en sådan. /Mattiasp

Jag har varit lite hemlighetsfull när det gäller mitt senaste maskininköp, men här kommer alltså recensionen av Mafell KSP 55 F:

Jag har inte hunnit prova maskinen ännu, men jag har packat upp den och fingrat en del. Min maskin levererades av www.powertoolworld.co.uk De hade de bästa priserna, klara besked om fraktkostnad och kunde erbjuda betalning via PayPal. Jag la beställningen i fredags kväll och kunde hämta ut maskinen på postens företagscenter idag. Posten hävdade att de hade försökt leverera hemma, men det var som vanligt lögn. Min fru var hemma hela dagen och det kom ingen postleverans. Konstigt att de ljuger i stället för att säga som det är. De kunde helt enkelt säga att det är bekvämare att skita i att köra ut grejerna och köra de direkt till utlämningsstället.

Sågen kom i en riktig systainer, även om Mafell kallar den Mafellmax eller något i den stilen samt med en 1600 mm lång skena. Jaha, var skall vi börja? Skenan?

Inledningsvis kan jag säga att jag kommer att använda Festool som referens. Det är inte orimligt, med tanke på prisbild och ursprung bland annat.

Mafells skena är strängpressad på samma sätt som Festools skena. Där upphör likheterna. Mafells skena är betydligt lättare. Det beror på att den är tunnare och sladdrigare i alla rikningar. De spår som sågen skall löpa på är bara någon millimeter breda och kommer inte att hålla speciellt länge. Minsta smäll och skenan är obrukbar, åtmintsone tills man har reparerat den. Det finns inga glidskenor i plast, vilket gör att sågen går trögt på skenan. Däremot verkar det som om mafell har tänkt efter när det gäller sammanfogning av två skenor. Jag har inget kopplingsstycke, men det ser lovande ut i teorin. Maffells och Festools skenor är inte kompatibla åt något håll.

Sågen är till konstruktionen en vanlig handcirkelsåg med sänksågsfunktion. Det låter fiffigt, va? Det hade det kunna vara om konstruktörerna på Mafell inte hade suttit i någon bierstube och krökat i stället för att vara i fabriken och konstruerat och testat sina konstruktioner.

Jag vet inte riktigt var jag skall börja. Jag tror att sågen kommer att fungera bra som vanlig handcirkel. Jag tror också att den kommer att hålla min tid ut. Däremot kan man förvänta sig en viss finess för 340 GBP. Den finessen finns inte överhuvudtaget. Att använda Festool som referens känns lite löjligt. Mafell köper systainern från ett bolag som ingår i samma koncern som Festool och Mafellsågen kan användas på skena. Där upphör likheterna.

Fortsättning följer...

Redigerat:
Sänksågsfunktionen
Sänksågsfunktionen påminner inte om något jag sett tidigare.Sågens höjd eller sågdjup eller vad man skall kalla det sker genom att motor och klinga och lite annat löper på två stänger, precis som på en handöverfräs. Låsspaken låser på båda stängerna. När låsspaken står i låst läge så är upphängningen stabil. Tyvärr finns det inga mässingsbussningar eller liknande, utan stängerna löper i hål som borrats direkt i aluminiumgjutgodset. Med bristande precision skall tilläggas. Att sänka ned klingan i ett arbetsstycke blir en vinglig historia. Lägg därtill att man måste fälla upp klingskyddet för hand innan man placerar sågen på skenan. Sänksågsfunktionen är av nödkaraktär för den som för tillfället saknar alternativ och kommer aldrig att användas för mig som har en riktig sänksåg, dvs en Festool. Sågen har en fjädrande klyvkniv som verkar fungera bra.

Vinkling av klingan
Sågen har inte någon nollpunktsvinkling eller vagga eller vad man vill kalla det, utan en klassisk handcirkelsågsmekanism. Hur fungerar det med skensågning kan man fråga sig?
-Jo genierna på Mafells konstruktionsavdelning kom på att man kan göra flera spår i skenan för att användas om man skall ha ett vanligt 90-graderssnitt eller ett vinklat snitt. De måste ha hittat på detta genidrag i bakfylleruset efter en helkväll på krogen. Lösningen är som gjord för att man skall såga sönder skenan.

Reglage
Inga kostigheter eller finesser här. Spaken för att fälla upp klingskyddet är för kort. På- och avstängningsknappen är trög och vickar. Övriga reglage är av stansad plåt. Grejen som håller fast maskinen mot bottenplattan vid vinklade snitt är i plast. Vinklingsreglaget alltså.

Övrigt
Parallellanslaget är bra och stabilt men saknar skala, vilket gör att man måste ta fram måttbandet i alla fall.

Motorbromsen är mekanisk och är kopplad mekaniskt till strömbrytaren. Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Jag gissar att det sparar kol men det kan naturligtvis bli dyrt att reparera interna delar som motorbromsen.

Redigerat:
Sammanfattning
-Tycker ni att det behövs en sammanfattning? Det är väl ganska klart vad jag tycker. Jag har ännu inte satt igång sågen, och jag skall ta en ordentlig titt på powertoolworlds hemsida för att kolla upp om man kan skicka tillbaka produkten. Om sågen hade kostat 1500 spänn så hade jag varit mer än nöjd, men nu var jag ute efter den bästa handcirkeln i den här storleksklassen som pengar kan köpa. Mafell KSP 55 F platsar inte på den listan. Inte ens långt den på den.

Nu är ni välkoma att kommentera!
/Mattias

P
Oj... Vad trist. Och förvånande.
Jag har aldrig sett eller hållit i en Mafell-maskin i verkligheten, men hade fått för mig att den skulle vara ett kliv uppåt på stegen i jämförelse med Festool.

Mikael_L
Å så tråkigt.

Va surt köp, det måste kännas ... :(

Nu har jag kollat upp läget. 30 dagars öppet köp Jag får betala frakten i båda riktningarna. Det låter rimligt. Vet någon vilket som är det billigaste sättet att skicka paket till UK?

-Fortfarande på jakt efter den optimala handcirkelsågen. F-n också!

Har själv precis köpt en Mafell MT55CC och kan inte annat än säga att jag tycker den regerar totalt. Älskar den... Tittade tidigare på KSP55F, men insåg att jag hellre ville ha en Festool.

Skulle vara intressant att höra dina åsikter om den? Synd att du inte bor i närheten av norra storstockholm.

coss skrev:
men varför köpte du inte MT55CC som är en sänksåg?
KSP55F är välan osså en sänksåg? Dock inte i klass med Festool.

Nu har jag lugnat ned mig lite.

Jag hade mycket höga förväntningar på sågen. Jag hade t.o.m. en tanke i bakhuvudet som sa att jag skulle kunna sälja min TS55:a nu när jag hade hittat den optimala kombinationen av handklinga och sänksåg.

Men Mafell KSP 55F är ingen sänksåg. Där är med lite god vilja en nödsänksåg.
Man kan med KSP:n göra sänksnitt som skulle vara farliga med en vanlig handklinga. Det har vi diskuterat i en annan tråd om Boschklingor utan klyvkniv.

Mafell KSP 55F är heller ingen bra såg för sågning med skena. I alla fall inte om man är van vid Festool.

Hur är den då som vanlig handklinga? Det var ju det jag skulle ha den till!

Spaken på klingskyddet är fortfarande för kort.

Parallellanhållet saknar fortfarande mätskala, men är å andra sidan bland det bästa jag sett när det gäller stabilitet. Dessutom går den att använda på båda sidor av sågen.

Sågen har broms. Den har en bra och noggrann djupinställning. Inte som en TS55:a, men bra.

Skenan går att kapa ned i bitar som kommer att bli fantastiska som grund till en "raksågningsmanick" Ni som har hängt här ett tag vet vad jag menar. Den finns beskriven i tips och tricks-tråden högst upp.

Jag skall fundera lite till. Om jag har räknat rätt så kommer posten att ta 800 spänn för att skicka tillbaka sågen och skenan på grund av att det blir två kollin, varav ett är skrymmande. Som byggklinga är den nog rätt OK. Jag skall ta helgen till att fundera på hur bra maskinen är som handklinga.

Är den prisvärd som byggklinga? -troligen inte.

Jag tycker inte att du ska bekymra dig överatt den saknar skala på parallellanhållet - jg har använt 2 sågar där det fanns. En B&D där skalan var helt off, och en makita där den var rätt så rätt. I båda fallen gick det ungefär lika fort och blev mer exakt att bara vända på sågen och mäta med tumstock.

På tal om rejäla parallellanhåll förresten - har du sett det på Ts55an? Det är verkligen i en klass för sig.

Mafellens anhåll är likadant som TS55:ans. Jag var ute och kollade på skenan. Festools är bättre, men Mafells har en trevlig längd på 1600 mm i stället för 1400 mm. TS 55:an funkar dåligt som byggklinga. Jag tror nog att jag behåller Mafellen. Då får du chansen att ta en titt på den. Den har en mycket intressant klinga med en bredd av bara 1,8 mm, 24 tänder och ganska aggressiv eggvinkel. Det vore kul att testa den.

Jag får nog ta på mig dumstruten för "sågningen" av Mafellen. Mina förväntningar var nog lite skruvade. Jag får återkomma med en ny recension när jag har testat sågen.

KSP 55F kallas ibland för hybrid i recensioner och liknande, men har fått goda vitsord när den prövats. Den är, som du säger, från leverans utrustad med en rätt aggressiv eggvinkel, vilket även noterats i recensionerna. Inte minst på grund av den medföljande grova klingan har den i de två testerna jag läst (Good Woodworking Nr 201-maj 2008, och the Woodworker Nov 2007) fått betyg 4/5 och 4,5/5, 0,5 enheter under TS55/75 i båda fallen. Ska väl tillägga att testet från Nov 2007 gällde KSP 85F. Jämförelserna gäller alltså två storlekar ut två serier av sågar. TS55 och TS75 från Festool och KSP 55F och KSP 85F.

Det blir roligt att höra hur du uppfattar den när du väl använder den. För min del har jag sneglat på KSP85 som en möjlig större cirkelsåg.

Ska väl också tillägga att skenan använts utan anmärkning i testerna, och även det blir intressant att höra om, även om det verkar vara hopplöst nu!

mattiasp: Inte för att strö salt i såren, men sågen ser ju inte direkt ut att vara något under av elegans och designtänk ens på bilden. Nu sitter jag ju med facit på hand iom din recension.
Tack för din recension.

OffTopic: Vore det inte bra med ett index på alla recensioner i denna forumdel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.