Hej, har ett gammalt torkskåp Asea-skandia från 70 talet.
Funderar på om det är värt att byta för att spara in på elen ?
Någon som vet?
 
  • Etikett på Bahco torkskåp typ BRB 20 med specifikationer: 220 V, 50 Hz, 2090 W, Made in Sweden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asea-Skandia torkskåp från 70-talet med inställningsvred för temperatur och tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett torkskåp är vad det är och ingen skillnad på gammla och nya. Bara använda det tills det säger upp sig och köpa ett nytt. Kommer inte att spara något genom att byta.
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ett torkskåp är vad det är och ingen skillnad på gammla och nya. Bara använda det tills det säger upp sig och köpa ett nytt. Kommer inte att spara något genom att byta.
Tack för svar 🙏
 
Nytt med värmepump är betydligt energisnålare än ett från 70-talet. Sen hur många torkningar som behövs för att spara in att byta i förtid vet jag inte
 
M Mellanbarn skrev:
Nytt med värmepump är betydligt energisnålare än ett från 70-talet. Sen hur många torkningar som behövs för att spara in att byta i förtid vet jag inte
Man kommer aldrig att få hem pengarna på ett skåp med värmepump, bra mycket dyrare är dom. Sen blir det kanske som med tvättmaskiner, kondensorn sätts igen och ska rensas och kondensvatten tömmas. För att inte tala om kostnaden om det blir ett fel med kompressorn.
Så enkelt ska det vara och inte en massa elektronik och lullull, som det numera ska var i allt.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.