Var just inne på IVT's hemsida. Enligt deras onlinekalkyl uppskattas det här huset dra 37700 kWh per år, och en värmepumpslösning skulle dra 15-16 tusen kronor el per år. Om huset drar 40 MWh per år skulle alltså pellets kosta cirka 21 tusen per år enligt larsbj. Då kostar bergvärme 100 tusen eller så efter ROT och pumpen har inte obegränsad livslängd. Plus eventuellt att radiatorerna inte räcker till för den låga temperaturen utan måste bytas.

Ok, pellets kräver sotning och uraskning men kostnadsmässigt verkar inte bergvärme vara en så kassaskåpssäker lösning som många tror. Fast visst är det bekvämt. Driftsäkerhetsmässigt är ju båda lösningarna beroende av el, pelletsbrännare kräver väl en del för att starta förbränningen? Och båda systemen kräver cirkulationspump. Med tanke på den gigantiska oljetanken får man väl in ett förråd på 4 kubik pellets och det räcker ju ett tag. Inblåsning med dammsugare från lastbil går ju att ordna genom de befintliga hålen för oljepåfyllning, även om de kanske får förstoras en aning.

Får se vad det blir om jag köper huset.

/Anders

Kör pellets i just den oljepannan. Funkar "bra" men askutrymmet är egentligen för litet. Du måste aska ur en gång i veckan. Har en vikingbrännare (den billiga, inte den från värmebaronen).

S
Jag kommer från precis samma situation.
Jag har haft en oljepanna med pelletsbrännare och veckoförråd i 2½år för några veckor sedan fick jag en IVT EQ C10 bergvärmeanläggning installerad. Om du inte har råd att investera 100-150 000 i värmesystemet så kan jag rekommendera en pelletsbrännare i oljepannan som en temporär väg att tjäna lite pengar för att investera i ett bra system. Men att tro att en pelletsbrännare i oljepanna är en permanent lösning är naivt. Visst det kommer att spara pengar, men det är jobbigt. Sota, aska, pellets dammar, bära pellets, köpa pellets... allt är jobbigt, och man kan ge sig fan på att pannan stannar när man minst har lust...
Att köpa en sprillans ny pelletspanna känns vansinnigt. Visst den är kanske lite billigare än bergvärme i installation, men det är faktiskt inte mycket, och räknar du bort borran på bergvärmen så är den billigare,. Borran kommer inte att gå sönder utan har en lång livslängd. Driftskostnaden är dessutom lägre för bergvärme än pellets. Sen tycker jag att alla glömmer bort vad utrymmet i huset faktiskt är värt också, om man har ett hus på 150kvm som är värt 2 miljoner så är varje kvm värd 13 000kr. Sen har du fortfarande hanteringen av pellets, det kommer damma, även om du har riktigt förråd så kommer det resultera i en del jobb. Själv så kunde jag inte använda garaget på hela förra året eftersom det var fullt av pelletspallar. Året innan hade jag dem ute, men hur kul är det att bära in 52 säckar pellets när det är -15*C ute?...
I min bok finns det bara två alternativ,
Vedpanna - om du har tid ork, bra och tillförlitlig tillgång till billig ved
Sjö/jord/bergvärme - sjö och jord är billigare men kräver tillgång till sjö respektive lättgrävd åker/äng/stor gräsmatta

sad_ant: Hur mycket billigare är jordvärme? Jag kollar på ett par olika hus och i vilket fall kommer utrymme i källaren inte att vara en bristvara. Men driftsekonomi är ju det, så hur mycket kostar en jordvärmeanläggning om man har några hundra kvadrat att gräva upp?

Sedan om det blir pellets så tänkte jag mig en beg CTC 1100 eller liknande 90-talspanna och så i med en modern pelletspanna så som du säger - inga stora summer på en pelletsanläggning.

En anledning som ibland förbises är ju att lite äldre hus (ett av husen är från -59) gärna vill ha varm murstock för att torka ur fukten. Går väl iof sig att ordna med kamininsats i andra pipan.

/Anders

Tänk långsiktigt... vad vill du helst ha, om du vill satsa på bärgvärme så gö det på en gång,. pelletsbrännare, lite förråd och pellets för ett år låt säga 35000 för allt.... vore vettigare att lägga dom pengarna direkt på bergvärme tycker ja,..

S
Jordvärme är efter vad jag förstår ca 20-30 000 billigare än bergvärme, men det beror ju på hur mycket jobb man själv vill göra och hur pass mycket mark man är beredd att förstöra. Det kan ju också innebära en förbättring, har man en trädgård man vill göra om så kan man ju göra underverk med en stor grävmaskin i 2-3dagar...
Men du bör nog ha 2-3 000 kvm lättgrävd mark för att det skall vara någon idé med jordvärme, du bör lägga slingorna ca 1 meter under markytan och 1m emellan. Jag har inte jättebra koll på längden men om jag vore dig skulle jag nog satsa på 2x300m (det är dock troligen overkill) vilket borde innebära ca 600kvm om slangen läggs perfekt, i verkligheten skulle det nog ta större plats än så, du bör alltså ha minst ca 1 000kvm lättgrävd yta.
Min installation av IVT EQ C10 (10kw) + 190m borrhål kostade 150 000kr efter ROT
Tidigare förbrukning med pellets, 8 pall = 19 500 + ca 6 000kwh el = 7 200kr
Total kostnad ca 26 500kr/år

Beräknad blivande förbrukning exl. hushållsel: 9 000kwh
Total kostnad ca: 11 000kr/år

Besparing 15 500kr/år = avbetalning på ca 10år
Men då skall man betänka att borrhålet står för en stor del av kostnaden och slangarna beräknas hålla i 50 år, borrhålet i minst 100år. Värmepumpen i ca 15år.

En annan fördel utöver ekonomin är ju utrymmet som blev frigjort och hanteringen som är borta.
Dessutom är driftskostnaden så pass låg att man nu inte behöver lägga pengar på att isolera mera...

Tycker inte det är mycket jobb med att köra pellets i en oljepanna,har kört i fem år nu och det funkar alldeles utmärkt:)

Ok, tackar för infon. 8 pall pellets och 6000 kWh är ju uppemot 40000 kWh. Husen jag kollar på drar säkert uppåt 40 tusen så kostnaderna är ju jämförbara. Långsiktigt är det säkert bäst att gå på bergvärme. Jordvärme tycker jag inte verkar intressant eftersom besparingen i investering inte är så stor. 100 tusen eller 150 tusen, det är ändå en stor investering.

Dock har jag inte obegränsat med pengar och måste övertyga banken. Det är även andra saker som måste investeras i. Blir kanske att jag köper en beg CTC 1200 för 3-5 tusen och en bra pelletsbrännare. Brännaren går väl att sälja för några tusen om man tröttnar.

/Anders

sad_ant skrev:
Jordvärme är efter vad jag förstår ca 20-30 000 billigare än bergvärme, men det beror ju på hur mycket jobb man själv vill göra och hur pass mycket mark man är beredd att förstöra. Det kan ju också innebära en förbättring, har man en trädgård man vill göra om så kan man ju göra underverk med en stor grävmaskin i 2-3dagar...
Men du bör nog ha 2-3 000 kvm lättgrävd mark för att det skall vara någon idé med jordvärme, du bör lägga slingorna ca 1 meter under markytan och 1m emellan. Jag har inte jättebra koll på längden men om jag vore dig skulle jag nog satsa på 2x300m (det är dock troligen overkill) vilket borde innebära ca 600kvm om slangen läggs perfekt, i verkligheten skulle det nog ta större plats än så, du bör alltså ha minst ca 1 000kvm lättgrävd yta.
Min installation av IVT EQ C10 (10kw) + 190m borrhål kostade 150 000kr efter ROT
Tidigare förbrukning med pellets, 8 pall = 19 500 + ca 6 000kwh el = 7 200kr
Total kostnad ca 26 500kr/år

Beräknad blivande förbrukning exl. hushållsel: 9 000kwh
Total kostnad ca: 11 000kr/år

Besparing 15 500kr/år = avbetalning på ca 10år
Men då skall man betänka att borrhålet står för en stor del av kostnaden och slangarna beräknas hålla i 50 år, borrhålet i minst 100år. Värmepumpen i ca 15år.

En annan fördel utöver ekonomin är ju utrymmet som blev frigjort och hanteringen som är borta.
Dessutom är driftskostnaden så pass låg att man nu inte behöver lägga pengar på att isolera mera...

Förstår inte hur du räknar när du säger att du sparar 15500:- du har ju sänkt uppvärmningskostnaden från 19500:- till 11000:- vilket är en besparing på 8500:- huslållselen kommer väl finnas i fortsättningen också?

Du har heller inte räknat med räntekostnad igenomsnitt 3000:- per år under amorteringstiden vilket ger en återstående vinst på 5500:-/år vilket ger en återbetalningstid på 27år.

S
LarsBJ: Min elförbrukningligger på 12-13 000kwh, jag beräknade att ca 6 000 är elpatron i pelletspannan (dels för värme när pelletspannan stannat och dels för varmvatten på sommaren när det är mer effektivt än att elda pellets).
Visst har du rätt med räntan, men min kalkyl kändes inte så vital för denna tråden utan TS får ju göra en egen kalkyl. Jag tycker dock att man kan skriva av borrhålet på betydligt längre tid än 10-15 år, den kommer garanterat överleva två pumpar, alltså 30 år. Sen är som sagt ytan för att lagra pellets värd en hel del... Räknar du 10 000kr/kvm så kan jag säga att med veckoförråd osv. tog 2kvm i pannrummet, sen tog själva pelletshanteringen ca 10kvm, men förstörde betydligt större ytor än så...

Anders_Nilsson skrev:
I pannrummet stod en gigantisk 3-4 kbm oljetank. Kräver demontering på plats.
Går det inte att använda oljetanken som pelletsförråd? Det lär ju kräva lite håltagningar m.m., men jämfört med demontering och installerande av annat pelletsförråd så kanske det är en ekonomisk lösning.

sad_ant skrev:
Jag kommer från precis samma situation.
Jag har haft en oljepanna med pelletsbrännare och veckoförråd i 2½år för några veckor sedan fick jag en IVT EQ C10 bergvärmeanläggning installerad. Om du inte har råd att investera 100-150 000 i värmesystemet så kan jag rekommendera en pelletsbrännare i oljepannan som en temporär väg att tjäna lite pengar för att investera i ett bra system. Men att tro att en pelletsbrännare i oljepanna är en permanent lösning är naivt. Visst det kommer att spara pengar, men det är jobbigt. Sota, aska, pellets dammar, bära pellets, köpa pellets... allt är jobbigt, och man kan ge sig fan på att pannan stannar när man minst har lust...
Att köpa en sprillans ny pelletspanna känns vansinnigt. Visst den är kanske lite billigare än bergvärme i installation, men det är faktiskt inte mycket, och räknar du bort borran på bergvärmen så är den billigare,. Borran kommer inte att gå sönder utan har en lång livslängd. Driftskostnaden är dessutom lägre för bergvärme än pellets. Sen tycker jag att alla glömmer bort vad utrymmet i huset faktiskt är värt också, om man har ett hus på 150kvm som är värt 2 miljoner så är varje kvm värd 13 000kr. Sen har du fortfarande hanteringen av pellets, det kommer damma, även om du har riktigt förråd så kommer det resultera i en del jobb. Själv så kunde jag inte använda garaget på hela förra året eftersom det var fullt av pelletspallar. Året innan hade jag dem ute, men hur kul är det att bära in 52 säckar pellets när det är -15*C ute?...
I min bok finns det bara två alternativ,
Vedpanna - om du har tid ork, bra och tillförlitlig tillgång till billig ved
Sjö/jord/bergvärme - sjö och jord är billigare men kräver tillgång till sjö respektive lättgrävd åker/äng/stor gräsmatta
Får en känsla av att du inte gillar att elda med pellets;)

lbgu skrev:
Går det inte att använda oljetanken som pelletsförråd? Det lär ju kräva lite håltagningar m.m., men jämfört med demontering och installerande av annat pelletsförråd så kanske det är en ekonomisk lösning.
Nja det är väldigt bökigt att få till, enklare att bygga eller köpa ett litet förråd för några tusingar.

Till tråden; köp en begagnad brännare, det får du för 10-15.000 om du håller utkik ett tag. Sen provar du på att elda med pellets några säsonger innan du gör något drastiskt. Ny panna behöver du i vilket fall som helst absolut inte investera i ännu.

S
Mattzon: Det stämmer, hantering och inköp med pellets är ingen höjdare, och det säger jag efter att ha gjort det i 3år... Med det sagt är jag inte alls emot pellets, tvärt om tycker jag det är en jättebra idé i vissa fall.
T.ex. om man har en oljebrännare och inte har råd att investera i bergvärme så är en enkel pelletsbrännar-installation för 30 000kr avbetalad på mindre än 1.5år. Pengarna du tjänar kan du spara undan i 5-6år, och investera i bergvärme...
Samt möjligtvis vid höga effektuttag, eller ingen mark/vatten och väldigt långt till berg...

Skulle också rekommendera en temporärlösning med pelletsbrännare i befintlig panna, inte optimalt, men bättre än den olja du har idag. Ha dina funeringar angående pump/biovärme med dig och bo i huset under ett år. Vet av erfarenhet att man har en benägenhet att omprioritera/fundera i nya banor när man väl "är på plats" Under den temporära perioden hinner du även få en uppfattning om hur självdraget funkar etc.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.