Hej

Jag hjälper min mamma att deklarera hennes husförsäljning förra året. Till de möjliga avdragen hör ett fönsterbyte 2008 där det byttes från äldre 2-glasfönster till 3-glasfönster. Som jag förstår det så kan jag göra avdrag för prisskillnaden de nya dyrare 3-glas jmf äldre 2 glas.
Men sådana äldre finns inte att köpa så vad blir prisskillnaden?
Kostnaden var 65000:-
Vad är rimligt att ta upp?

Du kan inte dra av någonting eftersom det ska vara inom 5 år före försäljningsåret.

Klippt från Skatteverkets broschyr "Försäljning av småhus" sida 5, https://www.skatteverket.se/privat/...er/info/379.4.39f16f103821c58f680007697.html:

"Har du haft utgifter för förbättrande reparationer och underhåll är dessa bara avdragsgilla om du har haft dem under försäljningsåret eller något av de fem föregående åren. Vid deklarationen 2015 kan du alltså dra av utgifter som du har haft från och med 2009 till och med 2014. I vissa fall är inte hela utgiften avdragsgill (se under rubriken Vad som menas med förbättrande reparationer och underhåll."

Att byta från 2 glas till 3 glas bör kunna räknas som s.k "grundförbättring". Då kan du dra av kostnaden som skiljer mot att byta till nya 2 glas. Oavsett hur lång tid som gått.

Ja, det är aldrig fel att prova att göra avdrag för"grundförbättring", sen är det upp till Skatteverket att göra en bedömning.

Att jag kan göre ett visst avdrag verkar klart men hur stor är skillnaden mellan 2 och 3 glas?

Det är väl bara att titta på en byggmarknad och se vad något enkelt tvåglas fönster kostar.

Tune skrev:
Ja, det är aldrig fel att prova att göra avdrag för"grundförbättring", sen är det upp till Skatteverket att göra en bedömning.
Antagligen går det igenom utan granskning. Man skriver ju inte i deklarationen att avdraget gäller ett fönsterbyte, den handläggare som ev. tittar på deklarationen kollar troligen bara om det verkar vara ett rimligt avdrag. Jag tror att det är väldigt få deklarationer med rimliga avdrag som blir granskade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.