3 030 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Råvind i hyreshus - kommer ombildas
Är ny på forumet så inte helt hundra på om tråden är rättplacerad. Ber om ursäkt om den hamnat fel.
Bor söder om Stockholm idag i en hyresrätt som ligger på översta våningen, i en fastighet utan hiss. Råvinden används enbart till ett fåtal förråd så vitt jag vet. Jag är sugen att innan ombildning strategiskt positionera mig för att kunna ta del av råvinden på bästa sätt. Fastigheten har så gott som noll möjlighet att installera hiss så mest troligt är väl etagevåning men jag har hört att vindsvåningar under 200 kvm kan beviljas dispens från hiss - stämmer detta och vart kan man läsa mer om det?
Om vi utgår från att fastigheten kommer ombildas och jag har god kontakt med hyresvärden och jag vill komma över råvinden/delar av råvinden till lägsta kostnad. Vad kan man tänka sig då för alternativ?
Jag funderar kring möjligheten att på något vis få hyresvärden att helt enkelt att skriva ett förstahandskontrakt på råvinden till mig som jag sedan vid ombildning får till ombildningspris. Utan att alls ha kollat upp regler för att göra på ovan nämnda vis känns det som det bästa alternativet för mig ekonomiskt. Är detta möjligt?
Är väldigt tacksam för er erfarna där ute då jag inte har stor erfarenhet på området. Låt oss fokusera på ovan nämnda problemställningar och lämna problemfrågeställningar så som bygglov etc. som ett senare problem...
Bor söder om Stockholm idag i en hyresrätt som ligger på översta våningen, i en fastighet utan hiss. Råvinden används enbart till ett fåtal förråd så vitt jag vet. Jag är sugen att innan ombildning strategiskt positionera mig för att kunna ta del av råvinden på bästa sätt. Fastigheten har så gott som noll möjlighet att installera hiss så mest troligt är väl etagevåning men jag har hört att vindsvåningar under 200 kvm kan beviljas dispens från hiss - stämmer detta och vart kan man läsa mer om det?
Om vi utgår från att fastigheten kommer ombildas och jag har god kontakt med hyresvärden och jag vill komma över råvinden/delar av råvinden till lägsta kostnad. Vad kan man tänka sig då för alternativ?
Jag funderar kring möjligheten att på något vis få hyresvärden att helt enkelt att skriva ett förstahandskontrakt på råvinden till mig som jag sedan vid ombildning får till ombildningspris. Utan att alls ha kollat upp regler för att göra på ovan nämnda vis känns det som det bästa alternativet för mig ekonomiskt. Är detta möjligt?
Är väldigt tacksam för er erfarna där ute då jag inte har stor erfarenhet på området. Låt oss fokusera på ovan nämnda problemställningar och lämna problemfrågeställningar så som bygglov etc. som ett senare problem...
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Man kan ju ev. fundera över om värden verkligen vill hyra ut mer yta inför en ombildning. Alla ytor med potential är ju en möjlig inkomstkälla för den blivande bostadsrättsföreningen, och kan motivera ett högre pris när föreningen skall köpa fastigheten från nuvarande ägare.
Givetvis en beaktningsvärd frågeställning, men om vi ponerar att hyresvärden "går med på vad som helst" så att säga, vad är då för mig mest ekonomiska alternativet?hempularen skrev:
Ja då är det bara att hyra vinden, vilket blir billigast för dig. Sen vet jag inte riktigt hur det fungerar med besittningsrätt, vinden är ju trots allt ett allmänt utrymme i fastigheten och jag tror att föreningen i framtiden kan ganska enkelt göra anspråkskrav på denna.
I den förening jag bodde i tidigare hade vi precis det här upplägget och de som bodde längst upp försökte pruta ner priset eftersom vinden inte gick att sälja på annat sätt (pga hissproblematiken mm). Det slutade med att föreningen bestämde sig för att inte sälja vinden eftersom den ansåg att det inte var rätt att de boende i de översta våningarna skulle kunna göra sig pengar på försäljningen. Resonemanget var att om de som bor längst upp skulle sälja sina lägenheter plus den råvind de köpt loss dagen efter köpet så ska de inte tjäna nämnvärt på det. Så pruta inte ner det för mycket, ingen gillar att en granne skor sig på övrigas bekostnad.
Vinden räknas inte som bostadsyta. Den jämställs med kommersiell lokal, vars hyresgäster vanligen ställs utanför kollektivet instiftare när man ombildar till BRF. Om TF hyr vinden på beskrivna villkor kommer han därför att bli både bostadsrättshavare (med bostad ) och hyresgäst (med "lokal").
För att vinden ska räknas som bostadsyta måste man först begära bygglov för ändrad användning. Den som efter en sådan ändring hyr vinden jämställs med resten av hyresgästerna vid ombildning.
För att vinden ska räknas som bostadsyta måste man först begära bygglov för ändrad användning. Den som efter en sådan ändring hyr vinden jämställs med resten av hyresgästerna vid ombildning.
BRF:er är en outtömlig källa på tokeriermino skrev:I den förening jag bodde i tidigare hade vi precis det här upplägget och de som bodde längst upp försökte pruta ner priset eftersom vinden inte gick att sälja på annat sätt (pga hissproblematiken mm). Det slutade med att föreningen bestämde sig för att inte sälja vinden eftersom den ansåg att det inte var rätt att de boende i de översta våningarna skulle kunna göra sig pengar på försäljningen. Resonemanget var att om de som bor längst upp skulle sälja sina lägenheter plus den råvind de köpt loss dagen efter köpet så ska de inte tjäna nämnvärt på det. Så pruta inte ner det för mycket, ingen gillar att en granne skor sig på övrigas bekostnad.
Jag kan förstå argumentet att medlemmarna på översta våningen inte ville betala så bra att det var värt arbetet/riskerna/ökat underhållsbehov m.m. Men att som motivering ange att medlemmarna överst inte skulle tjäna på det - jag finner inte ord
Låter inte alls sant.atticbuilder skrev:
Eftersom det inte finns något rättsfall ännu som är draget ändå till HD så kan någon granne överklaga detta bygge under mycket lång tid om han/hon vill.
Vet en som åkte på att betala över 1.500.000:- pga av detta.
På tal om tokerier är troligen den mest utbredda av alla, att lägenheten som sådan tillhör medlemmen personligen. Vindar (och andra ytor) är nämligen inget man "köper loss". Ägandet av fastigheten och byggnaden står hela tiden kvar på föreningen som sådan. Det en enskild medlem köper (och kan vidare överlåta) är inget mer än själva rättigheten att bruka en viss bostad på bestämda villkor.
Som alla vet brukar lägenheter högst upp i husen ha bästa utsikten. Därför betalas sådana bostadsrätter bättre på marknaden än andra i samma hus med sämre utsikt. På samma sätt blir de minsta lägenheterna dyrare än de största att bygga, per kvadratmeter räknat beroende på att de alla måste utrustas med kök och bad. Sådana här variationer har man rätt att ta hänsyn till vid föreningens stiftande, så att lägenheterna belastas med olika hög insats och månadsavgift, räknat per kvadratmeter.
Som alla vet brukar lägenheter högst upp i husen ha bästa utsikten. Därför betalas sådana bostadsrätter bättre på marknaden än andra i samma hus med sämre utsikt. På samma sätt blir de minsta lägenheterna dyrare än de största att bygga, per kvadratmeter räknat beroende på att de alla måste utrustas med kök och bad. Sådana här variationer har man rätt att ta hänsyn till vid föreningens stiftande, så att lägenheterna belastas med olika hög insats och månadsavgift, räknat per kvadratmeter.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Låter iofs. lite märkligt. För om du redan har övertagit vinden och har den som bostadsrätt. Då kan visserligen föreningen i ett sent skede åka på att bygga hiss, och det kan bli dyrt.John J skrev:
Men det är ju då ett problem mellan stadsbyggnadskontoret och föreningen, ev. kostnader skall ju då fördelas ut på hela föreningen, inte bara den som fått bygga vindslägenhet.
Ditt resonemang låter logiskt men det beror väl på vad som står i avtalet antar jag.hempularen skrev:Låter iofs. lite märkligt. För om du redan har övertagit vinden och har den som bostadsrätt. Då kan visserligen föreningen i ett sent skede åka på att bygga hiss, och det kan bli dyrt.
Men det är ju då ett problem mellan stadsbyggnadskontoret och föreningen, ev. kostnader skall ju då fördelas ut på hela föreningen, inte bara den som fått bygga vindslägenhet.
Står det något om att alla eventuella "extra kostnader står XXX för" så kan det bli svårt.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
En sådan klausul låter väldigt tveksam i förhållande till bostadsrättslagen.
billy_baver skrev:Vinden räknas inte som bostadsyta. Den jämställs med kommersiell lokal, vars hyresgäster vanligen ställs utanför kollektivet instiftare när man ombildar till BRF. Om TF hyr vinden på beskrivna villkor kommer han därför att bli både bostadsrättshavare (med bostad ) och hyresgäst (med "lokal").
Först och främst tack så mycket för intressanta inlägg!
Om jag har förstått det hela rätt hittills är citatet ovan bästa lösningen hittills.
Kan jag, så att säga, imorgon bli hyresgäst (av lokal) i vinden utan större bekymmer? (Givetvis under samma premiss som tidigare; att hyresvärden "går med på allt").
Nästa steg skulle i sådana fall bli att söka "bygglov för ändrad användning" av vinden. Hur enkel kan denna bygglovsansökan vara? I och med att jag knappast vet hur jag vill ha vinden i framtiden tänker jag mig att man lämnar in så enkel bygglovsansökan som möjligt för att enbart få ytan omvandlad från lokal till bostadsyta.
Om ovannämnda går i lås så sitter jag nu alltså på två stycken hyreskontrakt redo för ombildning, när hyresvärden vill sälja huset till BRF:n. Det ena kontraktet för min lägenhet och det andra för vinden. Är detta bra? Vill man ha sammanslagning av kontrakten innan hyresvärden säljer och ombildning blir aktuell?
Som ni märker är det många frågor och antaganden: är oerhört tacksam för all vägledning som går att få!
Att skaffa bygglov för vindsinredning KAN bli invecklat. Men det är lika bra att bekanta sig med problemen först som sist, efter hela ditt projekt faktiskt står och faller med detta.
Ibland kan det vara en fördel att ansöka om bygglov i två steg; börja med att begära förhandsbesked (principiellt ställningstagande) och sedan följa upp med detaljerat bygglov.
Vem som helst kan ansöka om bygglov och förhandsbesked. Du måste inte själv äga fastigheten eller ens vara hyresgäst. Därför behöver du inte sköta detta genom nuvarande ägare.
Ibland kan det vara en fördel att ansöka om bygglov i två steg; börja med att begära förhandsbesked (principiellt ställningstagande) och sedan följa upp med detaljerat bygglov.
Vem som helst kan ansöka om bygglov och förhandsbesked. Du måste inte själv äga fastigheten eller ens vara hyresgäst. Därför behöver du inte sköta detta genom nuvarande ägare.
Klicka här för att svara