87 595 läst ·
615 svar
88k läst
615 svar
Rättsfall obehörig elinstallation
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Jo du har rätt i sak, vilket är en annan sak, men tråden handlar om hempulare, inte om yrkesmän som en elinstallatör tror sig ha rätt att utöva överinseende över.Nähädu skrev:
Om Svensson på eget bevåg bryter mot 6 §, vilken elinstallatör ska ställas till svars då?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Ja, ska man hårddra det så skulle det mycket väl kunna bli så. Det vore ytterst intressant att se hur en domstol skulle bedöma ansvarsfrågan i ett sådant fall om golvvärmen skulle orsaka en skada.Niklas_x skrev:
Men nu skriver du byta central, dvs en central som varit driftsatt, vilket räknas som underhåll. Det bedöms snällare. I regel får man förutsätta att den anläggning som centralen matar är Ok.
Nähädu skrev:
Jag tror inte att man behöver vara paranoid eller konspirationsteoretiker för att misstänka att ellagstiftningen utformats med inflytande av elektrikerskrået med incitamentet att begränsa möjligheten för icke behöriga att utföra installationer.
Sen att de officiellt kan motivera det hela med säkerhet är ju såklart mycket smidigt.
Jo, spik99 som jag svarade.AndersNil skrev:
Det är helt OK, det finns många klantiga hempulare.AndersNil skrev:Det är väl ingen som har sagt något annat.
Men ta över installationsansvaret från en som har hemapulat är ganska vanskligt om man inte vet hur installationen är utförd.
En installatör tackar nog inte nej till ett arbete, men då får man räkna med att installatören vill göra om installationen så han vet att den uppfyller reglerna.
Ja. Precis.AndersNil skrev:
Min poäng exakt. Hur mycket ansvar tar elektrikern som gjorde installationen? Kommer han ens tillbaka och efterdrar skruvarna?AndersNil skrev:
Det är inget snack om att en elektriker gör ett bättre jobb än de flesta hempulare, men paragrafrytteriet i den här tråden är minst sagt löjeväckande. Det finns MÅNGA eljobb som en hempulare klarar utmärkt och det är dags för lagstiftningen att komma ikapp.
Om du inte fattar det själv får jag väl förklara för dig Gabbe 1. Utan behörighetskrav skulle det vimla av elfirmor alla elektriker skulle ha möjlighet att starta en egen liten firma, så vad skulle elektrikerkåren ha för intresse av att behörighetsystemet ska bestå???? Som elektriker har man ingen vinning av behörighetssystemet, möjligen som företagare.
Det är en liten minoritet av dom i yrket verksamma som har behörighet många av dom är inte ens elektriker utan har någon ingenjörsexamen och har den vägen skaffat sig behörighet.
Behörighetssystemet har sedan dess införande varit en statligt styrt system och att påstå att det "styrs" av elektriker är lika löjeväckande påstående som att bilförarna styr körkortsutbildningen. Snacka om konspirationsteoretiker.
Det är en liten minoritet av dom i yrket verksamma som har behörighet många av dom är inte ens elektriker utan har någon ingenjörsexamen och har den vägen skaffat sig behörighet.
Behörighetssystemet har sedan dess införande varit en statligt styrt system och att påstå att det "styrs" av elektriker är lika löjeväckande påstående som att bilförarna styr körkortsutbildningen. Snacka om konspirationsteoretiker.
Jag har fattat det hela utmärkt, dock försöker du med din förklaring inbilla mig (och alla andra) om en annan verklighet.
Det är klart som tunt korvspad att elektrikerskrået inte vill ha en helt oreglerad marknad där det, som du skriver, vimlar av elfirmor.
Det är klart som tunt korvspad att elektrikerskrået inte vill ha en helt oreglerad marknad där det, som du skriver, vimlar av elfirmor.
Vad skulle en elektriker ha för vinning av att någon annan har behörighet. Det är en liten minoritet av dom yrkesverksamma har behörighet.
Så än en gång vad skulle vinningen för en elektriker vara med ett bestående behörighetssystem??? Att han trots att han utför det dagliga arbetet inte får göra jobb på egen hand, är det det som dom värnar om??
Så än en gång vad skulle vinningen för en elektriker vara med ett bestående behörighetssystem??? Att han trots att han utför det dagliga arbetet inte får göra jobb på egen hand, är det det som dom värnar om??
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Vem har talat om att avskaffa behörighetskraven? De senaste tio sidorna i denna tråd har väl handlat om att 1) ev införa behörighet att hempula i eget hus, ev med efterkontroll av elektriker och 2) att elektriker bör acceptera att färdigställa hempulad installation.elmont skrev:Om du inte fattar det själv får jag väl förklara för dig Gabbe 1. Utan behörighetskrav skulle det vimla av elfirmor alla elektriker skulle ha möjlighet att starta en egen liten firma, så vad skulle elektrikerkåren ha för intresse av att behörighetsystemet ska bestå???? Som elektriker har man ingen vinning av behörighetssystemet, möjligen som företagare.
Har inte läst något inlägg där någon vill helt avskaffa behörighetssystemet.
Sedan är det rimligtvis så att elektrikerfacket är lika toppstyrt som alla andra fackförbund. Dvs på toppen finns de som har behörighet (fattar inte varför det inte finns fler behöriga elektriker, de teoretiska kraven är måttliga och fem års praktik kommer man ju snabbt upp i), dessa ställer och styr och har ett intresse av en hackordning. Den behörige elektrikern har elfirman och är allsmäktig. Under sig i sin egen firma har han ett antal obehöriga som är helt beroende av honom. Räkna ut avansen per anställd så förstår du at det inte handlar om konspirationsteorier. Och de obehöriga tillhör en lägre kast och kan inte sälja sitt arbete på den fria marknaden.
Jag arbetar själv som anställe i ett större Göteborgskt verkstadsföretag. Vi har många konsulter, men alla handlas upp via ett fåtal större konsultföretag. Vill någon oberoende in får han/hon gå via ett gokänt företag som givetvis tar procent på arvodet.
Samtliga sådana här konstruktioner är gjorda för att ett fåtal herrar på toppen (nej, föstar inte vänster) skall skumma procent på det som det lägre kasterna drar in. Och ingen djävel på botten skall tro att han skall gå förbi systemet.
/Anders - träffas vi med plakat på tisdag
Med din höga intelligens och alla dina högskolepoäng så borde du väl kunna ta reda på svaren på dina frågeställningar själv.Kallebo skrev:Svaret på frågan i "Fråga experten" med denna rubrik var nog det sämsta jag någonsin läst. Vi är många som undrar vilken risk vi tar straffrättsligt när vi drar vår egen el. Jag har läst 90 hp högskolefysik med en del ellära och är i besittning av en stor portion sunt förnuft, så den enda risk jag tar är att bli åtalad. Så hur pass stor risk tar jag? Handlar det om böter? Hur stora? Handlar det om fängelse (och då bara för den olaga installationen, inga olycksfall)?
Dagens elektriker har i många fall bara en simpel gymnasieutbildning och är dessutom sällan de elever med högst betyg eller intelligens.
Vad säger andra? Är det bara jag som blir förbannad på svar som detta?
Skulle man inte kunna lösa det med ett intelligens/kopplingstest som hempularen får göra för att kunna dra elen själv..
Själv är jag ju bara en ointelligent elektriker med 5.0 i medelbetyg från Elektrikerutbildningen som jag för övrigt läste på 1 år istället för 1½ år som alla andra gjorde och högskoleutbildning, men jag vet svaret på dina frågeställningar.
Att arbestgivaren skulle styra fackets medlemmar tycker jag verkar lite långsökt, det är få fack som är så stridbara som elektrikerförbundet. Och det är personer i arbetsgivarledet som i 99% besitter behörigheten.
Och jag talar inte om att avskaffa behörigheten utan opponerar mig mot påståendet att elektriker i gemen skulle ha nått att vinna på behörighetssystemet och därmed verka för att det ska bestå. Jag påstår att det är det motsatta elektriker har allt att vinna på att systemet luckras upp och att det blir enklare att få behörighet
Och jag talar inte om att avskaffa behörigheten utan opponerar mig mot påståendet att elektriker i gemen skulle ha nått att vinna på behörighetssystemet och därmed verka för att det ska bestå. Jag påstår att det är det motsatta elektriker har allt att vinna på att systemet luckras upp och att det blir enklare att få behörighet
Fast så skulle nog ingen elektriker säga.Anders_Nilsson skrev:...Elektrikern kommer ut och konstaterar att det inte är bra att använda SKX i rör, använda jordledaren som nolla, öppna skarvar i våtrum och lite andra käcka fel och svarar den nye ägaren att "Jag tänker f-n inte slutföra en hempulad installation, du skulle hyrt in fackman för överlåtelsebesiktning"...
Skulle snarare låta "Oj, här var det helt fel. Vi måste göra om det där och dra om dom där ledningarna osv osv.. "
Lite märkligt snack ni för här egentligen. Skulle man inte få fortsätta/förändra/utöka "andras" eldragningar så skulle hela Sveriges elektrikerkår gå endast på nybyggnationer.
Rrrrr skrev:
Jag sa sade samma sak vid inlägg #30 sen gav jag upp...
Är det inte dags att stänga den här tråden och ägna tiden åt något annat?
Äntligen någon som har svaret på frågeställningarna! Vilket är då straffvärdet för en obehörig villainstallation? Vore otroligt bra om du också kunde skriva vilka domar du stödjer dig på.Lazyman skrev:Med din höga intelligens och alla dina högskolepoäng så borde du väl kunna ta reda på svaren på dina frågeställningar själv.
Själv är jag ju bara en ointelligent elektriker med 5.0 i medelbetyg från Elektrikerutbildningen som jag för övrigt läste på 1 år istället för 1½ år som alla andra gjorde och högskoleutbildning, men jag vet svaret på dina frågeställningar.
Och ungefär samma jag har tänkt, vi får ju en mycket märklig situation om alla elinstallatörer vägrar gå vidare på något de inte varit inblandade i från början.Steamboy skrev:
Och släpper man på det kravet, rör det ju sig alltid om en gradfråga, en bedömningsfråga och då tycker jag att nähädu:s rigorösa tolkning av §6 känns fel.
Sen förstår jag att det i praktiken ofta går att se att ett "hempul" är just det. Men man kan ju skylla på polacker, eller man kan ha sin polare som jobbar som elektriker men själv saknar behörighet, och som gör jobbet svart som sätter in allt så att det är "proffsigt gjort".
Och vad gör man om man har haft en pucko till tidigare elinstallatör som definitivt borde bli av med sin behörighet, och som har satt ut fas 3-are utan utbildning? Vägrar alla elektriker att hjälpa till att fixa upp det när fg installatör är utsparkad?