elmont skrev:
Att arbestgivaren skulle styra fackets medlemmar tycker jag verkar lite långsökt, det är få fack som är så stridbara som elektrikerförbundet. Och det är personer i arbetsgivarledet som i 99% besitter behörigheten.
Och jag talar inte om att avskaffa behörigheten utan opponerar mig mot påståendet att elektriker i gemen skulle ha nått att vinna på behörighetssystemet och därmed verka för att det ska bestå. Jag påstår att det är det motsatta elektriker har allt att vinna på att systemet luckras upp och att det blir enklare att få behörighet
Precis, som diskussionen gått förut så har vi två organisationer som står som motpart till myndigheterna i diskussionerna om behörighetssystemet, dels arbetsgivarorganisationen SEO (?) och dels elektrikerfacket.

Motivena för att de inte vill rucka på rådande ordning skulle då vara:

SEO: Vill ha kvar sin exclusivitet, dvs begränsade monopol för att slippa konkurrens från utländska (EU) företag, eller fd anställda som slutat och startat eget. Dvs. Monopol är bra! (E.g. oligopol, men vem håller räkning.)

Elektrikerförbundet: Vill ha kvar nuvarande ordning för att minska risken för stort medlemstapp när deras förutvarande anställda medlemmar blir behöriga egna företagare och inte behöver fackets tjänster längre. (Dvs. Motiv enligt regel nummer ett "Varje organisations främsta och överordnade mål är att först tillse sin egen överlevnad.)

Det är motiven som kommit upp tidigare när frågan diskuterats. Jag har egentligen ingen egen åra i det här vattnet, men tycker iaf inte att det låter *helt* orimligt. Jag tror nog säkert att det iaf *skulle kunna* finnas sådana här motiv och resonemang som iaf till en del motiverar dagens ställningstagande.

Finns det någon statistik på hur många olyckor det sker pga feldragen el?

frean98 skrev:
Som vi sagt tidigare. Inte precis. För det första så sker det så få elolyckor som det är att det är svårt att tala om statistik i den bemärkelsen (dvs den blir snabbt alldeles för tunt hyvlad). För det andra så kan man "dra fel" både i utrustning och i den fasta installationen. Den lag som vi diskuterar här täcker bara arbeten med den fasta installationen och inte ansluten utrustning. Det komplicerar eftersom de flesta elolyckor (främst då bränder) beror på fel i utrustning, inte installationen.

Om du titta på elsäkerhetsverkets hemsida så hittar du dock en del fallbeskrivningar och statistik (grov sådan) för de senaste åren.

Mikael_L
frean98 skrev:
Nja, det finns god statistik över elrelaterade dödsfall och ganska bra statistik över svåra skador. Däremot dålig statistik över elrelaterade olyckor med "lättsam" utgång. Troligen ett enormt mörkertal, då "inget hände!"

Vidare är statistiken mycket trubbig, då allt som är elrelaterat rapporteras in i kategorin.
Om barnen leker koja i sängen och glömmer en tänd lampa under kudden så det börjar brinna så hamnar olyckan i denna statistik likaväl som någon som tar i en strömförande spis och dör.

Så allt klumpas samman, elektriker som ramlar ner från stegar, bränder i anslutna apparater (spisar TV-apparater), bränder som förmodats bero elinstallationen, folk som klipper av skarvsladden med häcksaxen osv osv.
Just dödsolyckorna brukar man kunna återfinna text om olycksförloppet - i många fall. Då elsäk och polis ofta utreder. Och läser man detta kan man skönja att väldigt få dödsfall beror på själva den fasta anläggningen. Och väldigt få dödsfall drabbar vanligt folk (helt enkelt då dom inte pillrar med el dagligen - sett till exponeringen så är vanligt folk ev överrepresenterat ...kanske).
Man kan ju gissa att skador är ungefär lika uppdelat map på lekmän/yrkesmän och fast inst/ anslutna apparater.
Det är inte säkert att gissningen stämmer, men det är väl ungefäs så långt det går att tolka.

mycke_nu skrev:
[Det handlar om ekonomi.]
Ja. Precis.
Skall jag vara ärlig så är det för min egen del inte enbart, eller ens till största delen ekonomi, utan att jag tycker det är roligt att göra lagom stora eljobb. Jag leker snickare, målare, bilmekaniker, och rörmockare också på min "fritid", men jag tycker inte att någon av de sysselsättningarna (speciellt måleri, usch) är lika roligt som el.

El är dessutom de enda av de här branscherna som jag har någon relevant utbildning för (undantag bilmekandet) och som jag har någon yrkeserfarenhet av (dessutom en far och farbror som varit elektriker, även om de är för gamla för att vara behöriga längre).

Så med många andra av de andra yrkena ovan så är det mer en strikt ekonomisk bedömning, är jag latare än jag är snål? Men el tycker jag är så roligt att jag egentligen helst gör det själv. (Att man sedan sparar tusentals kronor även på relativt enkla grejjor, skadar ju inte direkt. Men det är mer så att frun inte skall genomskåda mig och avkräva barnpassning, tvätt, städning eller likande istället. ;))

Spelar verkligen åldern in när det gäller behörighet, jag har bestämt för mig att har man en gång fått behörigheten så är den livslång?

Förr gällde uttagen behörighet fram till pension. Ändrades 2010 tror jag till att gälla i 15 år.

Magnus_Andersson skrev:
Jag är fortfarande jättenyfiken på hur du skiljer en korrekt hempulad anläggning från en korrekt lagligt utförd installation.
Jag tror att alla här är överens om att det är viktigt att elinstallationer är säkra och korrekt utförda, oavsett vem som utfört dem. Antag att man köpt ett hus med en icke korrekt utförd hempulad anläggning, skall man då vara dömd till en evig livsfara i sitt eget hem, eller kan du tänka dig att mäta upp anläggningen, korrigera det som behövs och koppla in, eller vill du riva alla väggar och göra om från början?
Min poäng är bara att du är lite väl kategorisk i ditt resonemang.
Problemet är ju: Hur ska en elinstallatör kunna säkerställa att en elinstallation som någon annan, som han kanske inte ens vet vem det är, är säker?

Om du köpt ett hus så är du ansvarig, oavsett vem som dragit elen. Det är faktiskt helt ovidkommande vem som utfört elinstallationen. Du är skyldig att åtgärda bristerna. Om du då anlitar en elinstallatör för att åtgärda de bristerna så är det ju upp till hans eller hennes kompetens att bedöma hur mycket som måste göras om.

Rrrrr skrev:
Förr gällde uttagen behörighet fram till pension. Ändrades 2010 tror jag till att gälla i 15 år.
Sedan blir elektrikerna hempulare som alla andra.. :rolleyes:

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jo du har rätt i sak, vilket är en annan sak, men tråden handlar om hempulare, inte om yrkesmän som en elinstallatör tror sig ha rätt att utöva överinseende över.

Om Svensson på eget bevåg bryter mot 6 §, vilken elinstallatör ska ställas till svars då?
Det är en relevant frågeställning faktiskt. Det är ju i princip samma sak som att köra bil utan körkort. Eftersom inte olaga installationsarbete finns uppräknat som ett brott i brottsbalken så måste polisen ju göra nån indirekt tolkning ur ellagen. 9 kap 1 § 2 st är ju belagd med straffansvar vilket innebär att brott mot förordningar eller föreskrifter faller under allmänt åtal.

Hm..

Nähädu skrev:
Om du då anlitar en elinstallatör för att åtgärda de bristerna så är det ju upp till hans eller hennes kompetens att bedöma hur mycket som måste göras om.
Håller med till 100%!

Rrrrr skrev:
Dom nya ändringarna är så, men har du fått ut behörigheten innan 1 jan 2011 gäller äldre bestämmelserna.
Jag har min behörighet tills jag är 67 års ålder, efter det ska jag ligga i hängmattan med en god öl :-)

Nähädu skrev:
Problemet är ju: Hur ska en elinstallatör kunna säkerställa att en elinstallation som någon annan, som han kanske inte ens vet vem det är, är säker?

Om du köpt ett hus så är du ansvarig, oavsett vem som dragit elen. Det är faktiskt helt ovidkommande vem som utfört elinstallationen. Du är skyldig att åtgärda bristerna. Om du då anlitar en elinstallatör för att åtgärda de bristerna så är det ju upp till hans eller hennes kompetens att bedöma hur mycket som måste göras om.
I princip säger du här att det inte går att avgöra om NÅGON elinstallation är säker om man inte gjort den själv.

Det är i alla fall ett mycket omfattande arbete om man ska vara helt säker, inte lånt från en nyinstallation.

lars_stefan_axelsson skrev:
Precis, som diskussionen gått förut så har vi två organisationer som står som motpart till myndigheterna i diskussionerna om behörighetssystemet, dels arbetsgivarorganisationen SEO (?) och dels elektrikerfacket.

Motivena för att de inte vill rucka på rådande ordning skulle då vara:

SEO: Vill ha kvar sin exclusivitet, dvs begränsade monopol för att slippa konkurrens från utländska (EU) företag, eller fd anställda som slutat och startat eget. Dvs. Monopol är bra! (E.g. oligopol, men vem håller räkning.)

Elektrikerförbundet: Vill ha kvar nuvarande ordning för att minska risken för stort medlemstapp när deras förutvarande anställda medlemmar blir behöriga egna företagare och inte behöver fackets tjänster längre. (Dvs. Motiv enligt regel nummer ett "Varje organisations främsta och överordnade mål är att först tillse sin egen överlevnad.)

Det är motiven som kommit upp tidigare när frågan diskuterats. Jag har egentligen ingen egen åra i det här vattnet, men tycker iaf inte att det låter *helt* orimligt. Jag tror nog säkert att det iaf *skulle kunna* finnas sådana här motiv och resonemang som iaf till en del motiverar dagens ställningstagande.
oj vad fel det var här...

Vad då för exklusivitet?
Arbetsgivarnas organisation heter EIO, det är en organisation som har någonstans runt 2000 företag anslutna till sig. Att kalla en intresseorganisation som EIO för ett monopol eller oligopol är ju helt tokigt. Det finns heller inget tvång för en elfirma att vara ansluten till EIO.

Eio har många icke svenska medlemsföretag, så ett de skulle försöka utelsluta icke svenska företag är fel från vår marknad.
De har även massor med enmans och fåmansföretag som är medlemmar så att de skulle försöka hindra att fd anställda att starta eget är fel. Under förutsättning att du uppfyller kraven så är det inget som hindrar en fd anställd att starta ett företag och sedan gå med i EIO. Snarare tvärt om, det ligger i deras intresse att så många startar eget, iom att då ökar deras medlemsintäkter.

Fack sidan har jag ingen koll på...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.