87 595 läst ·
615 svar
88k läst
615 svar
Rättsfall obehörig elinstallation
Det är ju inte olagligt att stoppa in fingrarna i en fast installation och få en stöt. Om man räknar de elolyckor som beror på att någon hemmapulat och lämnat en farlig fast installation så att någon vid ett senare tillfälle skadats så är de nog ganska få.Rrrrr skrev:Om herr Svensson, eller någon i hans familj, fått sig en rejäl stöt (men överlevt) pga hans farliga hemmakopplingar. Tror ni han anmäler detta någonstans? Eller ens besöker sjukhus? (ok, om ett barn får strömgenomgång får man väl hoppas att de besöker sjukhus, även om det skett pga ens olagliga hemmapul)
Statistiken säger för övrigt att det är betydligt fler olyckor med skarvsladdar och anslutningssladdar än med den direkta fasta installationen. Sedan är det ju inte alltid lätt att dra gränsen. En olycka med en skarvsladd kan t ex förvärras avsevärt om någon kopplat jord felaktigt eller underlåtit att installera jfb där det är krav.
Då är det väl enklast att inte försöka utöva överinseende över vad andra för dig nästan helt obekanta människor gör.Nähädu skrev:
Låt hempularen stå för sitt eget lagbrott, och själv kan du fortsätta utöva din rätt att installera el.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Nej, jag påstår inte annorlunda. Jag sade "*jämfört* med fallskador". Och jag ger resonemanget till varför jag tror det i inlägget.Nähädu skrev:
Precis. Därför ska en elinstallatör inte gå med på att slutföra en elinstallation utförd av en hempulare.Mikael_L skrev:
Hempularen har naturligtvis ett eget straffansvar gentemot både ellagen (sällsynt) och brottsbalken. För att inte tala om allt trassel som uppstår gentemot försäkringsbolaget.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Javisst. Men de säger samma sak om ofarliga fall i trappen också, så det säger inte så mycket. (De måste av olika skäl säga det.)Nähädu skrev:Både myndigheter, bransch och medicinsk expertis är helt överens om att man alltid ska uppsöka sjukvården efter strömgenomgång, även om man inte upplever några särskilda men. Detta just för att förebygga risken för senare komplikationer.
Sedan är det ett sorgligt faktum att många läkare är mycket okunniga när det gäller skador på grund av strömgenomgång.
Vad gäller alla dessa "senare komplikationer" som skulle kunna uppstå så har jag sökt genom den medicinska litteraturen efter sådana och jag hittar helt enkelt inga. Om du inte förlorat medvetandet eller inte fortfarande känner dig skadad på andra sätt när du når vården så är risken för senare allvarliga skador som magiskt skulle kunna dyka upp så nära noll att vi kan bortse från dem.
Om du eller någon annan har någon medicinskt vederhäftig information som säger något annat så är jag *mycket* intresserad av den.
Såhär skriver du:lars_stefan_axelsson skrev:
Elsäkerhetsverket med flera påstår ju tvärtom, att det inte alls sker någon överrapportering utan att mörkertalet sannolikt är mycket stort. Vad grundar du ditt påstående på för faktaunderlag?lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Just det. "jämfört med". Alltså *jämfört med* den stora underrapportering vi har vad gäller fallskador i trappen så har vi *relativt sett* en överrapportering av elolyckor. Även om dessa nog fortfarande är underrapporterade i *absoluta* termer .Nähädu skrev:
Läs hela inlägget och det det svarar på så att du får kontexten. Dvs om du *försöker* förstå...
Nu är det ju inte ens särskilt intressant eftersom inlägget handlar om om *det spelar någon roll* att vi har denna underrapportering (bara därav kan man ju sluta sig till att jag håller med om att vi har just en underrapportering) inte *om* vi har den.
Nu klarnar det lite. Du påstår alltså att det finns en relativ överrapportering av elolyckor gentemot fallskador.lars_stefan_axelsson skrev:Just det. "jämfört med". Alltså *jämfört med* den stora underrapportering vi har vad gäller fallskador i trappen så har vi *relativt sett* en överrapportering av elolyckor. Även om dessa nog fortfarande är underrapporterade i *absoluta* termer .
Läs hela inlägget och det det svarar på så att du får kontexten. Dvs om du *försöker* förstå...
Nu är det ju inte ens särskilt intressant eftersom inlägget handlar om om *det spelar någon roll* att vi har denna underrapportering (bara därav kan man ju sluta sig till att jag håller med om att vi har just en underrapportering) inte *om* vi har den.
Nåväl, vad har du för källa till det påståendet då?
Nähädu skrev:
Jaha, och då är vi tillbaka till ruta ett.
Det är ju då endast en åsikt...dvs. att elinstallatören inte ska gå med på att slutföra en elinstallation.
Den åsikten är givetvis relevant och i många fall ska antagligen en elinstallatör tacka nej.
Men frågan kvarstår, får denne slutföra en installation?
Självklart måste han/hon kunna göra det, konsekvensen blir ju annars orimlig.
Jag kan ju ha anlitat en elfirma som påbörjar ett jobb som sedan inte avslutar av olika anledningar.
Ska det då inte kunna slutföras om en annan installatör bedömer att han/hon kan fortsätta och därefter stå för slutresultatet?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Jag har ingen "källa". Jag för ett resonemang i inlägget. MEN det är ändå inte det intressanta, utan om det i det här fallet spelar någon roll.Nähädu skrev:
Men låt säga att vi då har ett helt nybyggt hus där elinstallationen är påbörjad, men inte slutförd, av en elfirma där allt är i sin ordning. Men de har mitt i gått i konkurs, bolaget nerlagt, alla inblandade har dött.Nähädu skrev:
Får då en ny elfirma ta vid och göra klart?
Och måste i så fall fastighetsägaren kunna bevisa (och den nya elfirman kräva att få bevis för) att allt var i sin ordning, förutom att det var ofärdigt?
Den nya elinstallatören vill nog gå igenom den bef installationen som är gjord, för att säkerställa att den uppfyller regelverket.Niklas_x skrev:Men låt säga att vi då har ett helt nybyggt hus där elinstallationen är påbörjad, men inte slutförd, av en elfirma där allt är i sin ordning. Men de har mitt i gått i konkurs, bolaget nerlagt, alla inblandade har dött.
Får då en ny elfirma ta vid och göra klart?
Och måste i så fall fastighetsägaren kunna bevisa (och den nya elfirman kräva att få bevis för) att allt var i sin ordning, förutom att det var ofärdigt?
Det kommer natruligtvis kosta fastighetsägaren pengar.
Okej.. du sitter alltså och gissar.lars_stefan_axelsson skrev:
Inget fel i det. Men det är i så fall svårt att föra ett resonemang om det spelar någon roll eller inte i det här fallet.