Mikael_L
Problemet är att det kanske inte (troligen inte) döms utifrån elinstallatörsförordningen om det händer en skada eller dödsfall, då blir det troligen vållande till annans död eller allmänfarlig vårdslöshet och likande paragrafer som gäller som lagrum.

Då hamnar man inför domstol på samma sätt och åtalad med samma lagar som om man glömmer dra åt hjulbultarna efter hjulbytet och någon skadas eller dör.

jbr skrev:
Jag måste säga att jag definitivt håller med Mikael_L.
Svårt att hitta stöd för att en elektriker inte ska kunna fortsätta på en påbörjad installation.

Vem som får utföra installation är nog utklarat efter alla konstens regler men det är ju inte det som det tvistas om.

Man måste nog bestämma sig lite för vilken fot man står på... antingen får man fortsätta på en installation eller också får man inte. Det får ju inte vara upp till den enskilde elektrikern att välja när han/hon ev. sätter sig över lagen.

Att man inte vill arbeta på en specifik anläggning/installation är en helt annan femma. Självklart ska man väl tacka nej till nå't som kanske innebär att man i slutändan sitter med Svarte Petter.
Misstaget många gör, när man inte är van att fundera över ellagstiftningen, är att man slarvar med begreppet "elektriker". Elektrikern finns nämligen inte som begrepp i vare sig ellagen eller någon av förordningarna. Det finns bara elinstallatören och yrkesmannen. Elinstallatören är en person som fått ut en behörighet, yrkesmannen är en person utan behörighet som jobbar i samma företag som elinstallatören. Alla övriga som sysslar med elinstallationer är lekmän.

En yrkesman kan naturligtvis fortsätta med en elinstallation som hempularen börjat med. Men elinstallatören, som ska utföra kontroll före bruktagning, är ansvarig för att 6 § efterlevs. Detta innebär att han eller hon får problem om lekmän utfört delar av elinstallationen.

Mikael_L skrev:
Japp.
Jag försöker att hjälpa tråden upp banan igen med det enda jag hittar i rättsfall där elinstallatörsförordningen är lagrum.
[länk]

Men jag höll på och letade även för något år sedan och har ett minne av att jag hittade en annan dom. Men den liknade denna, dvs rörde endast yrkesmän. Möjligen kan det faktiskt varit denna.

Jag har också gett mig på ett försök att finna ev förarbeten till elinstallatörsförordningen, men gick helt bet där.
Det finns inga förarbeten till elinstallatörsförordningen. Så det är inte konstigt att du gått bet på den.

Mikael_L skrev:
Jaha, nu blev det plötsligt Elsäks tolkning, inte din ...

Men du har nog rätt i att vi inte kommer vidare.
Men jag ler lite över tanken att åklagaren drar en behörig elektriker inför rätten och säger att han brutit mot §6, paragrafen som stipulerar att endast behöriga elektriker får koppla.

Vem ska då koppla in vår el, här i samhället. :)

Sen är elsäkerhetsverket tolkning rätt så irrelevant, det är tingsrättens tolkning som är den viktiga (och ev överklaganden i högre rätt).
Du hittar ett uttalande från Elsäk i länken nedan. Det handlar om golvvärme, men kan appliceras på allt hempuleri.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...lvvarmekabel---Hur-ska-elinstallatoren-agera/

Sedan så handlar det inte främst om hur en domstol agerar. Det är ovanligt att sådana mål tas upp. Det handlar främst om att elsäkerhetsverket kan dra in behörigheten för elinstallatören om han eller hon bryter mot 6 eller 7 §§ i elinstallatörsförordningen.

Så nog är elsäkerhetsverket åsikt relevant alltid, åtminstone för elinstallatörerna.

Niklas_x skrev:
En stilla undran från någon som inte på något sätt är insatt. Det är väl en variant på vad Mikael_L frågar flera gånger. Om vi bortser från det (på sitt sätt enklare) fallet att det är en gammal byggnad, och bara tittar på ny el.

Om jag då tolkar nähädu rätt, så "får elinstallatören inte godkänna att elinstallationen tas i bruk" ifall inte allt elarbete är utfört "i företagets regi"?

Det räcker inte ens att det någon annan elinstallatör under ett annat företag haft överinsyn under det tidigare arbetet?

Detta skulle ju i så fall (i teorin) innebära att man är helt låst till den elektrikerfirma man har valt från början, och inte har möjlighet att byta?
Elinstallatören ska kontrollera den elinstallation som han eller yrkesmannen utfört, inget annat. Tidigare elinstallationer ska naturligtvis den förre elinstallatören ha kontrollerat. Något annat vore ju orimligt.

Steamboy skrev:
Nu har Bosse återigen svarat på en spännande fråga:
[länk]!

Jag tänkter inte kommentera detta svar då jag inte vill bli avstängd ifrån forumet.
Vet inte vad jag ska säga men vi fick samma svar av en överinspektör på elsäkerhetsverket,alltså att det är fastighetsägaren som har ansvaret.
Ska se om jag hittar brevet imorgon och scanna det så att ni får se själva.
Jag tycker att en överinspektör borde ju veta vad som gäller......

Redigerat:
Steamboy skrev:
Nu har Bosse återigen svarat på en spännande fråga:
[länk]!

Jag tänkter inte kommentera detta svar då jag inte vill bli avstängd ifrån forumet.
Jag blir nyfiken. Varför skulle en kommentar från dig leda till att du blir avstängd?

Nähädu skrev:
Misstaget många gör, när man inte är van att fundera över ellagstiftningen, är att man slarvar med begreppet "elektriker". Elektrikern finns nämligen inte som begrepp i vare sig ellagen eller någon av förordningarna. Det finns bara elinstallatören och yrkesmannen. Elinstallatören är en person som fått ut en behörighet, yrkesmannen är en person utan behörighet som jobbar i samma företag som elinstallatören. Alla övriga som sysslar med elinstallationer är lekmän.

En yrkesman kan naturligtvis fortsätta med en elinstallation som hempularen börjat med. Men elinstallatören, som ska utföra kontroll före bruktagning, är ansvarig för att 6 § efterlevs. Detta innebär att han eller hon får problem om lekmän utfört delar av elinstallationen.
Jo, jag känner mycket väl till de begreppen men det spelar ingen roll att jag valde att referera till "elektriker" i det här fallet.

Poängen är att man kan fortsätta i en installation som någon annan pulat med.
Du väljer nu att blanda in begreppet "lekmän" vilket är att grumla debatten ytterligare.

Vad händer om en yrkesman väljer att på semestern installera ytterligare ett eluttag på baksidan av sitt hus för att lättare kunna använda sin nya, elektriska gräsklippare...?
Kan en elfirma jobba med den anläggningen...? Den är ju hempulad...
Det är säkert gjort efter alla konstens regler men den är fortfarande hempulad, eller?

Det var det jag menade med att man måste bestämma sig. Antingen får man eller också får man inte arbeta vidare i en installation. Det kan inte vara upp till godtycke från den aktuella firman/installatören.

Återigen, man ska givetvis inte göra det om man inte anser det lämpligt eller önskvärt men frågan som har dryftats är ju: får man det...?

Mikael_L
Nähädu skrev:
Du hittar ett uttalande från Elsäk i länken nedan. Det handlar om golvvärme, men kan appliceras på allt hempuleri.

[länk]
Ja det här var ju roligt.
Du har hela tiden ansett att du inte kan fortsätta med en installation pga av §6, När du nu visar en text från elsäk så är det plötsligt §7 som avses.
Du byter hela tiden mål, till det som passar dig för tillfället.
Det är ett oschysst sätt att föra en debatt.

Nåväl.
§7 tar upp kunskap hos utföraren samt kontroll före idrifttagning.
"7 § Elinstallatören skall se till att den som utför
elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och
färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den
del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som
arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den
tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara
farlig för person eller egendom."

Och det är ju självklart att en ingjuten golvvärmeslinga är svårt att kontrollera helt och hållet, den kan väl i princip endast meggas då, vilket kan ses som den mest grundläggande kontrollen. Men i övrigt är det omöjligt att bedöma ifall slingorna lagts tillräckligt glest, att man inte förlagt slingor under toastolen och annat som kan ha elsäkerhetsmässiga anledningar.

Det kan väl ses som ganska korrekt att inte installera detta om man inte kan få bevis på att alla elsäkerhetsmässiga krav är uppfyllda.

Men det är väldigt väldigt långt steg till att utifrån detta påstå att all fortsättning på obehörigs arbete är förbjudet enligt lagstiftningen.
Kan du kontrollera det i betryggande omfattning kan du också ta vid efter en hempulare.
Alltså helt enligt §7. :thumbup:

(OBS, att jag fettstilade "kan", dvs inte "måste" ...)

Kattvovven skrev:
Lite som körkort. Du får inte köra bil hur duktig du än är. Spelar ingen roll. Inga men. Inga om. (nödfall till sjukhus exkluderat)
Jag har aldrig argumenterat för att man skall bryta mot lagen som den är idag.

Endast att:

1. Den behöver ändras
2. Risken för påföljder om man bryter mot lagen är minimal

Nähädu skrev:
Elinstallatören ska kontrollera den elinstallation som han eller yrkesmannen utfört, inget annat. Tidigare elinstallationer ska naturligtvis den förre elinstallatören ha kontrollerat. Något annat vore ju orimligt.
Fast nu är det ju rätt så vanligt att elektrikern utför kontroll av hela anläggningen. Tex EIO ELTEST, EIO Elkontroll osv.

Om vi byter en elcentral så kollar vi alltid hela anläggningen (som tillhör den centralen). Dvs även den befintliga installationen som någon annan gjort. Jordkontinuitet osv

Du menar att vi inte bör göra detta?

Och varför skulle en behörig vara intresserad av att "godkänna" nått som en hempulare utfört och därmed ta på sig ansvaret? Skulle det vara för att tjäna några kronor men att riskera mycket mer? Jag anser att dom som ställer upp och "godkänner" hempulade anläggningar är korkade. Vill folk inte betala mig för hela jobbet utan bara för att jag ska ta ansvaret kan det lika gärna få vara, även om jag lättvindigt kanske skulle tjäna en hundring eller två.

Patrik_Hed skrev:
Men om vi bortser från dödsfall, finns det någon statistik på hur många som blir skadad av el?
I praktiken nej. Det är inte anmälningsplikt för elolyckor för privatpersoner. Det finns däremot statistik för olyckor på arbetsplatser.

f91jsw skrev:
I praktiken nej. Det är inte anmälningsplikt för elolyckor för privatpersoner. Det finns däremot statistik för olyckor på arbetsplatser.
Det som vore mest intressant vore väl att se statistik på alla elbränder.. det är nog ett antal av dessa som beror på hemma-pulare..

spik99 skrev:
Och varför skulle en behörig vara intresserad av att "godkänna" nått som en hempulare utfört och därmed ta på sig ansvaret? Skulle det vara för att tjäna några kronor men att riskera mycket mer? Jag anser att dom som ställer upp och "godkänner" hempulade anläggningar är korkade. Vill folk inte betala mig för hela jobbet utan bara för att jag ska ta ansvaret kan det lika gärna få vara, även om jag lättvindigt kanske skulle tjäna en hundring eller två.
Skulle inte kalla alla för korkade men vissa är ju det!
Detta gjorde en elfirma i Norrköping (vet inte om jag får skriva firmans namn),godkände en elinstallation utan att ens varit i huset,hjälpte till entreprenören att skaffa falskt intyg där det sas att elen i huset är säker och utförd enligt reglerna men när den särskilda besiktningen var gjorde ville besiktningsmannen inte låta oss bo i huset och inte de farliga elfelen åtgärdades av riktiga elektriker omgående.

Firman i Norrköping är under utredning av elsäkerhetsverket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.