Jag har ett litet problem som ni gärna får hjälpa mig att klura ut den bästa lösningen på. Vi har ett torp på torpargrund.

Här är en skiss av grunden.

Grunden översikt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes är det jordkällare och "svale"/för-rum till jordkällaren under ca halva huset.
Problemet är att grunden vid östra hörnet har tryckts in i svalen, och detta vill jag rätta till.

Hur ska jag bäst gå tillväga?

Detalj av grunden uppifrån.jpg
Skapa konto

Här är några teckningar som visar hur det ser ut. Har lite foton också som jag ska leta reda på!

Grunden från NO.jpg
Skapa konto
Grunden från SO.jpg
Skapa konto

Huset är faktiskt väldigt rakt, och hörnstenarna i det aktuella hörnet har sjunkit endast ca 2 cm. Det är nog onödigt att räta upp, hoppas det inte fortsätter glida bara (särskilt om jag börjar mecka med grundstenarna!?)

Okej det var rackarns vad bleka teckningarna blev, det kanske inte syns, här är några riktiga bilder också.

Nordöstra hörnet 1.JPG
Skapa konto

Östvägg källaringång.JPG
Skapa konto

Inifrån källaringången.JPG
Skapa konto

Hur ska jag börja? Tror ni det går att gräva ut utanför grunden, utan att hörnet rubbas? För att komma åt att rätta till... Med stöttor för grundbjälkar naturligtvis, tar gärna emot tips på bästa sätt att sätta stöttorna.

Jag kan inte svara på frågan men teckningarna var väldigt fina. Har du ritat dom själv? Och varför gjorde du de i så fall? ;)

• Gilla
LeMirak
  • Laddar…
Haha, tack!!
Jo jag har gjort dem själv. Rita lite hjälper mig att tänka... Och så ville jag ha en bild av hur det ser ut rakt mot hörnet, fotona ger ju lite snedperspektiv :)

Funderar nu mest på hur vi ska komma åt att stötta under NO väggen... Eller behövs det kanske inte om man sätter stöttor i dörrhålet och inne i "svalen"? Hum hum hmm....

är torpet ett timmerhus?

isåfall skulle du kunna sätta en stötta typ där man går ner till jordkällaren så nära hörnet det går. lämpligtvis en stock som du kapar i rätt längd. se till att den står på något så den inte sjunker ner i marken. en grov plankstump eller liknande.

sedan kan du nog börja gräva bort stenarna mellan hörnet och jordkällaren.

svårt att se hur stora stenarna är vid hörnet men är de hanterbara?

isåfall hade jag tagit bort sten så jag fick en stötta även under väggen mellan hörn och jordkällare, så nära hörnet som möjligt. sedan kan du fixa till hörnet, kanske gjuta en platta i botten och sedan ställa tillbaka hörnstenen och sedan gjuta fast.

timmerhus är väldigt sega... så huset kommer hålla ihop utan problem även om du bökar på och rubbar det...

Tack för svar! Japp, det är liggtimmer i väggarna.

Ja jag har läst att det ska vara segt, men lite läbbigt att låta en så stor del av grunden hänga och sväva i stort sett fritt, tycker jag. Men det kanske är OK!

Är tanken då något så här alltså: ?
Orange = "svävande" del, (ok delvis stöttad)
Röda kryss = bärande stenar
Blå kryss = nya tillfälliga stöttor. Det streckade krysset kommer ju inte att vara där hela tiden.

Grunden översikt_mod1.jpg
Skapa konto

Stenarna är ganska rejäla... (och herregud så fint huggna de är, HUR gjorde de detta på 1870-talet?) Vi kommer att ha tillgång till en grävare som kan peta bort stenar och gräva ur, sen får vi väl ta spett och vinsch och traktorn till hjälp för att lägga dem tillrätta.

Det är ståhöjd inne i "svalen"/för-rummet, säkert 2 m. Tror ni på att gräva ur så djupt på utsidan, eller riskerar man något?
Man kanske skulle passa på att lägga någon sorts dränering där också... Läste (*) dock att dränering för nära grunden kan skapa sättningar på grund av uttorkningen???
Det vita röret som sticker upp på sista fotot är dränering inne i svalen, detta har gjorts tidigare.

(*) Källa Vårda och renovera trähus av Thurell

ja det var så jag tänkte,

ska ni lägga tillbaka stenarna lösa eller ska ni mura ihop dem?

jaa det finns otroligt mycket hantverk, man blir imponerad, och efter att ha sett Angkor Wat så är man mäkta imponerad av stenarbete!

huset har stått i 150 år snart utan dränering, så jag gissar att det inte behövs,

tror ni kan gräva utan problem, när man en gång la dit stenarna fanns ju inte jorden på utsidan... MEN var försiktig kring de bärande "hjärtstenarna" så ni inte gräver djupare än botten på dessa..

har haft mitt hus på stöttor i sommar och när man väl börjar är det enklare än man tror =)

Okej, tack för de lugnande orden "det är enklare än man tror"!! :D

Vi hade tänkt kallmura bara, utan bruk.

Första tanken var att flytta iväg de översta stenarna, de passar ihop med syllen (syns inte på bilderna riktigt att den är lite anpassad o tillyxad), sedan gräva ut och kanske inte flytta på alla stenar utan bara fylla på utåt. Bra eller dåligt?
Då kommer grunden att bli något pyramidformad, om ni fattar hur jag menar... Och sen lägga tillbaka de översta stenarna igen.

I marken utanför grunden verkar det också ligga flera större stenar, eventuellt rentav berggrund. Vi får hoppas att de inte blir ivägen...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.