När det är TS som har ensidig nytta av servitutet så borde han få hela kostnaden.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
harry73
Det är i alla fall det TS borde räkna med. Hade däremot grannen ställt en fråga här om samma ämne, hade jag svarat att grannen (nuvarande TS alltså) kan ansöka om en förrättning och att det finns en risk att han får betala en del av kostnaden, och att det då kanske är lika bra att inte bråka så mycket om vägen och låta det vara som det är idag.

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Vad är det för väg du ska ansluta till? Samfälld grusväg, asfalterad 70-väg?
Blir en samfälld grusväg

harry73 harry73 skrev:
Det är i alla fall det TS borde räkna med. Hade däremot grannen ställt en fråga här om samma ämne, hade jag svarat att grannen (nuvarande TS alltså) kan ansöka om en förrättning och att det finns en risk att han får betala en del av kostnaden, och att det då kanske är lika bra att inte bråka så mycket om vägen och låta det vara som det är idag.
De kommer vilja få bort vägen då den går över område de vill nyttja till byggnad/tomt.

Om de får lov att bygga kommer jag naturligtvis gå med på att vägen ändras. Vad som blir avgörande är dock vem som får stå för de kostnader den nya vägen medför.

Vet inte hur man ska ställa sig till ev kompensation för en sämre lösning för min fastighet. Huset och fastigheten är uppbyggd för infart som den kommer idag. hur hanterar man sådana saker?

harry73
Är ni ensam användare av vägen? Eller delas (en del av) er infart med grannen

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
harry73
Ser det ut så här?
Ni köpte en gammal avstyckad gård och grannen behöll resten av marken. Er väg går delvis över grannens mark men inget servitut ordnades vid avstyckningen.
Nu har grannen styckat av ännu en markplätt som tomt och försöker sälja den.
Er väg går över tomten och stör byggplaner?

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ser det ut så här?
Ni köpte en gammal avstyckad gård och grannen behöll resten av marken. Er väg går delvis över grannens mark men inget servitut ordnades vid avstyckningen.
Nu har grannen styckat av ännu en markplätt som tomt och försöker sälja den.
Er väg går över tomten och stör byggplaner?
Nästan precis så. Han jag köpte av har nu sålt även den andra (obyggda) fastigheten där köparen vill bygg.

harry73
Jag tycker att säljaren gör en fuling, om han inte berättade att ni behövde anlägga ny väg (när ni köpte fastigheten) I princip försöker han få två gånger betald för samma markbit.

Jag tycker att ni inte ska känna er skyldiga för detta. Och får ni yttra er över förhandsbesked för bygglov eller bygglov, ska ni skriva ett yttrande att er väg ligger där och att ni därför är emot lovet. Samtidigt tycker jag att ni ska kontakta Lantmäteriet och försöker få till ett officialservitut.

Det är inte ni som skapade problemet och det är inte ni som behöver betala för det. Har grannen inte såld än, är det bra att även berätta för köparen att ni kommer att kämpa för att behålla vägen.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Hur hanterar man ersättningsfrågan? Det är ju enkelt att säga att de får ta kostnader för vägbygge, men hur ska man hantera andra faktorer som tex att jag får 30 m väg på fastigheten som "äter upp" nyttjbar mark, samt att vägen blir fel utifrån fastigheten i övrigt?

harry73
Jag tycker att ni ska försöka få officialservitut för vägen där den ligger idag (även om det kostar en slant) och att ni ska motsätta er eventuella byggplaner där vägen hamnar i kläm.

Betalar grannen anläggningskostnaden för vägen och är ni nöjd med den nya sträckningen, skulle jag inte bråka om en fiktiv markkostnad. det är mycket värd att ha vägen på egen mark.

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att ni ska försöka få officialservitut för vägen där den ligger idag (även om det kostar en slant) och att ni ska motsätta er eventuella byggplaner där vägen hamnar i kläm.

Betalar grannen anläggningskostnaden för vägen och är ni nöjd med den nya sträckningen, skulle jag inte bråka om en fiktiv markkostnad. det är mycket värd att ha vägen på egen mark.

Tack Harry!

Fast huvudregeln är väl ändå att en fastighet själv får stå för utfart till väg om så är möjligt. Det verkar ju som det rent faktiskt är möjligt för TS att ordna en egen utfart. Att det kostar att anlägga den och att den äter upp nyttjbar mark får ju vägas mot grannens behov att kunna bebygga tomten, i synnerhet om vägen hindrar en lämplig placering av hus.
Om man då finner att det är lämpligt att TS anlägger egen utfart har jag svårt att se att grannen skulle behöva betala för att TS ska anlägga en egen väg på sin fastighet.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
harry73
Men säljaren sålde huset till TS med den utfartsväg som fanns och lätt TS använda vägen utan att berätta att vägen inte hörde till huset. Så då är det rimligt att TS fick tillstånd av markägaren tillika säljaren att ha sin utfartsväg där.

Nu säljer markägaren även marken under TS väg och vill den nya ägaren (eller spekulanten?) få bort vägen. Den nya ägaren borde ha insätt att TS hade en överenskommelse med markägaren att ha sin väg där. Därmed tror jag att överenskommelsen även gäller för den nya ägaren, men rätta mig gärna om jag har fel (helst med lite bevisning)
Moraliskt gör markägaren en fuling och försöker få betald för vägen 2 gånger, så då ska inte få TS dåligt samvete om han sätter sig på tvären

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Om det finns en vägsamfällighet som du är med i, ingår inte nuvarande väg i den då? Det verkar ju lite skumt att man styckat av en gammal gård utan att säkra tillgången till väg, även om det går att dra en annan väg. Jag vet att du skrev att inget servitut inrättades 2008, men den vägen (och en räcka före detta och/eller en gång planerade vägar) kan mycket väl ingå i gamla servitut med samfälligheten som härskare.

Håller med Harry om att säljaren verkar gjort en fuling, eller så tänkte han inte ens tanken att någon skulle vilja ta bort vägen.

Men som sagt, kolla vad som ingår i samfälligheten också.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.