Status
Inte öppen för fler kommentarer.
V
Menar ni att kronofogden kan komma? Men inte får fogden ta bort det som är privat? Markägaren borde väl vara intresserad av att komma överens med oss också. Jag ska informera vår ordföranden om vad ni har sagt här i tråden

A
V Vissel-Johanna skrev:
Menar ni att kronofogden kan komma? Men inte får fogden ta bort det som är privat? Markägaren borde väl vara intresserad av att komma överens med oss också. Jag ska informera vår ordföranden om vad ni har sagt här i tråden
Ja om han har allt på sitt torra så kan han få handräckning.
Vad är de som får er att tro att om ni tagit annans mark i besittning att de inte får tas bort under förutsättning att ni inte har något som helst bevis på att ni får ha det ?
Att ni städat och skött marken är inte det rätta svaret.

Om ni inte har servitut så kan ni läsa i denna
https://lawline.se/answers/bygga-brygga-pa-annans-mark

Här är grunden till hela problemet :

V Vissel-Johanna skrev:
Vi är flera familjer med hus i ett område som har bestämt att vi har rätt till åtminstone en brygga per tomt på stranden som ligger upp till 500 meter från våra hus.
Ni kan inte bestämma att ni har några som helst rättigheter på någon annans mark. Det spelar ingen roll hur många ni är som tycker det.

Låt det sjunka in och gå sedan vidare därifrån på det korrekta sättet, dvs lantmäteriförrättning och servitut och/eller arrende.

Det bästa vore att ni bildar en samfällighet som äger och förvaltar en gemensam brygga och tillhörande faciliteter.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Med denna inställning så förstår jag (tyvärr i ditt fall) att markägaren inte är intresserad av att komma överens. Ni (TS och ordförande + ev flera) försöker ju köra över markägaren.

• Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
V
Ja vi försöker att få markägaren att ta reson och förstå vem som har mest behov av marken. Det verkar så orättvist att han skulle ha några rättigheter bara för att han råkar äga marken.

• Emoji med ett uttryck av förvåning och en exploderande hjärna ovanför, vilket symboliserar chock eller förbluffelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Emoji med ett ansikte som har en exploderande huvudtopp som symboliserar chock eller frustration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
liran och 1 till
  • Laddar…
V
Vi vill ha privata bryggor så därför passar inte samfällighet för oss. Vi vill ha det som vi hade med förra markägaren att vi sköter oss själva

R
Tråkigt jullov? Allmänt känt att det är på den här tiden av året som trollen tittar fram.
För visst kan du vissla Johanna? :crysmile:;)

Don't feed the troll

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om du verkligen är seriös, skriv ut vilken fastighet det gäller.

Din (och dina grannars) inställning är vanvettig.

V Vissel-Johanna skrev:
Det verkar så orättvist att han skulle ha några rättigheter bara för att han råkar äga marken.
Denna mening sammanfattar rätt väl din inställning. Den är inte helt förenlig med verkligheten eller med de flesta individers rättsuppfattning.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
A
Du/ni verkar inte förstå.
Han vill att ni ska ha servitut och få allt på rätt väg.
Men ni tycker de är orättvist bara ör att han äger marken?
Han skall väl få göra det han vill med det han köpt för sina egna pengar. Om han i

Om du berättar var din tomt ligger så kommer jag och bygger min solaltan för jag har rätt att bygga den var jag vill, och jag vill vara på en ö mellan vecka 28-31.

Nåja, snart är lovet över.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Åsa Lund
Helt otroligt detta! Människan ger sig inte?
Demokrati är inte att många tycker att de behöver någon annans saker, mer än ägaren behöver dem, och därför har rätt att använda dem obegränsat. Kommunism möjligen?
Ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan polletten trillar ner

tommib
Hmm.... TS uppger Eskilstuna som bostadsort. En snabb titt på eniros kartor ger att det inte finns några som helst öar i närheten där det finns någon form av bebyggelse i den storleksordning som TS uppger.

Så.... troll.

V
Vad menar ni med troll? Markägaren är ett troll som tar från behövande. Det gäller sommarstugan som inte ligger inne i Eskilstuna utan på en ö . jag bor i lägenhet och där får inte hyreshusägaren göra som han vill minsann

Nej, men du måsta ha ett avtal och betala hyran för att ha besittningsrätten.

tommib
V Vissel-Johanna skrev:
Vad menar ni med troll? Markägaren är ett troll som tar från behövande. Det gäller sommarstugan som inte ligger inne i Eskilstuna utan på en ö . jag bor i lägenhet och där får inte hyreshusägaren göra som han vill minsann
Ett troll är någon som på internet (eller annars) framför åsikter som är absurda och/eller provocerande i syfte att skapa debatt, så missämja eller liknande.

Igen, berätta vilken fastighet det rör sig om, eller ge koordinater så att det går att kolla upp. Tills dess kommer jag betrakta dig som ett troll då det du hävdar ligger så enormt långt ifrån någon som helst legal praxis eller allmän rättsuppfattning. Du har fått många bra exempel i tråden på hur absurda saker blir när man beter sig som du och dina grannar.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
R
Du är ett troll som blivit avslöjad, ge upp...

Men du kanske tar dig mer friheter? Går in på Ica och tar lite mat för det är orättvist att ägaren har så mycket men inte du.
Eller hos bilhandlaren, de har ju så många men du behöver en för att åka till bryggan.

verkar ju rimligt:crysmile::rofl:

Trolla vidare på Flashback istället:lying:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.