Status
Inte öppen för fler kommentarer.
V Vissel-Johanna skrev:
Ja så är det går passagerarbåtar till ön men vi vill ha våra egna bryggor. Vi har letat överallt efter stadgar finns inga tyvärr och tyvärr inga avtal med förra markägaren. Den nya säger att gamla avtal med fd ägare inte gäller. Tack för alla synpunker även från er som har annan åsikt
Då är ni rökta.

Riv bryggorna och ta bort alla anläggningar på stranden. Alla anläggningar som "hävdar" stranden är olagliga enligt strandskyddsreglerna, som ska ge allmänheten tillgång till stränderna. Era brygganläggningar gör att marken ser privat ut vilket gör att andra inte vågar använda stranden. Och det är precis det ni vill om jag förstår dig rätt, få en egen privat strandbit? Strandskyddsreglerna är till för att förhindra precis detta och det kan rent av vara så att Länsstyrelsen varit på markägaren och krävt denne på vite om inte era bryggor tas bort.

V Vissel-Johanna skrev:
Tack för alla synpunker även från er som har annan åsikt
Du har väl noterat att alla som har skrivit i tråden har en annan åsikt? Jag skulle tro att det gäller alla i hela världen, undantaget er förening.

Jag antar att det är en ideell förening som inte bedriver någon verksamhet? I så fall finns inget krav på att föreningen registreras. Då har den ideella föreningen inga rättigheter eller skyldigheter som en egen juridisk person, utan det är var och en mot markägaren. Om det däremot är en ideell förening som driver någon typ av verksamhet skall stadgarna finnas hos skatteverket eller bolagsverket. Jag tolkar läget som att ni har den första typen av förening, vilken i så fall inte har större lagliga rättigheter än 9-åringarnas spionklubb nere i källaren.

• Haha
  • Gilla
calibramicke och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
V Vissel-Johanna skrev:
Den nya säger att gamla avtal med fd ägare inte gäller.
Det kan hen mycket väl ha rätt i. Jämför med att du själv har köpt stugan för 10 år sen (jag har ingen aning om hur länge du haft stugan eller om ni är första ägare, utan ta det som en tankeövning). En dag när ni sitter vid stugan kommer det fram en man och börjar såga ner några av era fina träd som ni gillar. När ni säger till så hänvisar han till ett avtal med tidigare ägare för 40 år sen, ett avtal som han inte kan bevisa ens. När han väl sågat ner alla träd går han in och börjar laga mat i er stuga och ber er att avlägsna er, för han har ett avtal med tidigare ägare att ensamt få disponera stugan under juli månad. Du ser ju själv hur dumt det låter?

Har du följt rådet att logga in på lantmäteriets hemsida (se #12)? Står det något där som tyder på att det finns något servitut?

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
V Vissel-Johanna skrev:
Det borde finnas en hyresgästförening för stugägare tycker jag
Det finns det ju på sätt o vis. Villaägarförbundet ger viss gratis juridisk rådgivning till sina medlemmar.

V
mattiasp mattiasp skrev:
Du har väl noterat att alla som har skrivit i tråden har en annan åsikt? Jag skulle tro att det gäller alla i hela världen, undantaget er förening.

Jag antar att det är en ideell förening som inte bedriver någon verksamhet? I så fall finns inget krav på att föreningen registreras. Då har den ideella föreningen inga rättigheter eller skyldigheter som en egen juridisk person, utan det är var och en mot markägaren. Om det däremot är en ideell förening som driver någon typ av verksamhet skall stadgarna finnas hos skatteverket eller bolagsverket. Jag tolkar läget som att ni har den första typen av förening, vilken i så fall inte har större lagliga rättigheter än 9-åringarnas spionklubb nere i källaren.
Menar du att det kan vara så att vår förening inte har några rättigheter. Jag börjar bli orolig

V
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan hen mycket väl ha rätt i. Jämför med att du själv har köpt stugan för 10 år sen (jag har ingen aning om hur länge du haft stugan eller om ni är första ägare, utan ta det som en tankeövning). En dag när ni sitter vid stugan kommer det fram en man och börjar såga ner några av era fina träd som ni gillar. När ni säger till så hänvisar han till ett avtal med tidigare ägare för 40 år sen, ett avtal som han inte kan bevisa ens. När han väl sågat ner alla träd går han in och börjar laga mat i er stuga och ber er att avlägsna er, för han har ett avtal med tidigare ägare att ensamt få disponera stugan under juli månad. Du ser ju själv hur dumt det låter?

Har du följt rådet att logga in på lantmäteriets hemsida (se #12)? Står det något där som tyder på att det finns något servitut?
ja jag har loggat in det står bara att vi har rätt till väg in och ut från fastigheten. Som jag skrev tidigare står det inget alls om rätt till brygga

Det beror ju på vad det är du kallar för "förening".

Det låter huvudsakligen som att ni är en grupp människor som har *skyldigheter* gentemot en markägare. Men, det är nog en bra början att reda ut vad det är för sorts förening ni har.

Förstår du att er förening, sammanslutning, gruppering eller vad det nu är inte ensidigt kan fatta beslut om vad som sker med och på annans mark?

Vad är det för förening? Idrottsförening? Bingoförening? Trivselförening? Samfällighetsförening?
Om det är det senare, vilken typ av samfällighet rör det sig om? Är föreningen skapad för att driva en avloppsanläggning så har ni inte så stor nytta av den i bryggfrågan.

F
V Vissel-Johanna skrev:
Ja vi försöker att få markägaren att ta reson och förstå vem som har mest behov av marken. Det verkar så orättvist att han skulle ha några rättigheter bara för att han råkar äga marken.
”Bara för att han råkar äga marken” Du refererar till den gamla ägaren, tror du då att nya ägaren bara ”råkar äga marken” eller har han betalat eller eventuellt ärv den tror du? Om ni nu haft rätten till bryggor där i 40år så undrar man ju hur korkade er styrelse är som inte har sett till att ha det på papper. Ni är med största sannolikhet så jävla rökta, ta färjan. Bada kan ni fortsätta med.

Hade jag varit markägare och mötts av er jävla skitattityd så hade varenda brygga varit borta på nolltid och det hade landat en fet faktura hos respektive ”bryggägare” från kronofogden på bortforsling. Och jag hade vägrat att både sälja eller arrendera ut nåt så ta en funderare på hur ni vill ha det.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
V Vissel-Johanna skrev:
ja jag har loggat in det står bara att vi har rätt till väg in och ut från fastigheten. Som jag skrev tidigare står det inget alls om rätt till brygga
Titta i avstyckningshandlingar från när tomten styckades av. De finns ofta (alltid?) registrerade i original hos lantmäteriet, de brukar vara nedladdningsbara. Där framgår ibland olika rättigheter som inte syns när du bara tittar på fastighetsregistreringen. Allt har inte följt med till den digitala registreringen.

Rättigheter i avstyckningshandlingar kan vara gällande som servitut idag. Säger ”kan”, för ibland är de skrivna på ett sätt som gör dem ogiltiga redan när de skrevs.

Vill man sedan dyka ännu djupare så kan man titta på avstyckningshandling för den fastighet din tomt styckades ifrån, och ev. gräva ända till där strandfastigheten hörde ihop med din fastighet. Allt som har hänt senare än ca 1500 finns registrerat.

Det är den typen av sökningar de ibland gör på lantmäteriet för att spåra svåra servitut, en sådan utredning kan kosta bortåt 100 000, men det går att göra mycket av det själv. Äldre arkivhandlingar kan ta bortåt 6 månader att begära fram.

V
Tack för tipset. Grannen har letat men hittar ingenting alls. Usch jag börjar tro att ni alla har rätt och att vår ordförande har fel. Jag har litat på honom fullt och fast. Han menar ju på att markägaren inte har några rättigheter eftersom han inte har något hus. Vad kan hända om vi fortsätter att strunta i markägarens tjat om att ta bort bryggorna?

V Vissel-Johanna skrev:
Menar du att det kan vara så att vår förening inte har några rättigheter. Jag börjar bli orolig
Om ni vill ha bryggor på markägarens mark finns det ett par vägar att gå.

En väg är att bevisa för markägaren att ni har rätt till detta. Om ni har det givetvis. Du har inte presenterat något här som gör att det verkar så. Ett avtal med en markägare följer inte automatiskt med till nästa markägare. Om ni fick ha bryggorna där för den förra markägaren så har ni kanske inte gjort något fel när ni byggt dem. Men avtalet gällde bara så länge den förra ägaren ägde marken.

En annan väg är att göra en överenskommelse med markägaren. Köpa marken, Skriva servitut på marken, eller skriva ett avtal som ger er rätt att använda marken på samma villkor som idag. Det är bara fråga om att få markägaren att gå med på det. Han måste inte.

En tredje väg är att gå via lantmäteriet och hävda ert behov av brygga.

V
useless useless skrev:
Vad är det för förening? Idrottsförening? Bingoförening? Trivselförening? Samfällighetsförening?
Om det är det senare, vilken typ av samfällighet rör det sig om? Är föreningen skapad för att driva en avloppsanläggning så har ni inte så stor nytta av den i bryggfrågan.
det är en grannförening som kommit överens om hur stranden ska användas och regler så att alla trivs. Man kan bli utesluten om man inte sköter sig. Vet inte om markägaren är medlem men tror han inte får vara med. Vi har lite
egna privata avloppsanläggningar vid stranden men föreningen handlar mest om våra privata bryggor

V Vissel-Johanna skrev:
Tack för tipset. Grannen har letat men hittar ingenting alls. Usch jag börjar tro att ni alla har rätt och att vår ordförande har fel. Jag har litat på honom fullt och fast. Han menar ju på att markägaren inte har några rättigheter eftersom han inte har något hus. Vad kan hända om vi fortsätter att strunta i markägarens tjat om att ta bort bryggorna?
Att markägaren inte skulle ha någon rättighet, för att han inte har något hus, är ju helt befängt. Med den inställningen och brist på kunskap så kommer ni inte att ha någon framgång vid diskussion med markägaren.

En viktig faktor här ör strandskyddsreglerna, om bryggorna fanns där innan strandskyddslagen trädde i kraft, ca. 1972. Så får man ha dem utan att de bryter mot strandskyddslagen. Allt som byggts senare än det datumet, utan formell dispens kan få rivningsföreläggande.

V Vissel-Johanna skrev:
Man kan bli utesluten om man inte sköter sig. Vet inte om markägaren är medlem men tror han inte får vara med.
:rofl::rofl::rofl::crysmile::crysmile:

• Älska
  • Gilla
Greger Hawkwins och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.