Status
Inte öppen för fler kommentarer.
V
Jag startar om träden här. Vi är flera familjer med hus i ett område som har bestämt att vi har rätt till åtminstone en brygga per tomt på stranden som ligger upp till 500 meter från våra hus. Vi har alltid skött om stranden städat där två gånger om året. Vi har bestämt att det är allmänning. Det finns nu någon som visar sig äga vår strand där våra bryggor finns och han tycker att vi inte har rätt till varsin privat brygga. Han har inget hus och bor inte här och har aldrig brytt sig. Lantmäteriet säger att de bara ägnar sig åt gemensamma byggnader och bryggor. Tyvärr står det inte något om bryggor i våra officialservitut heller men det är ju logiskt att vi som bor där och behöve båt och badar behöver varsin brygga än någon som bara dyker upp med sin lagfart. Han har erbjudit oss att köpa men varför ska vi det när vi har rätt till varsin brygga. Hur ska vi hantera honom. Vi har en förening sedan 40 år tillbaka men stadgarna har tyvärr tappat bort. Markägaren struntar i ordföranden i vår förening som är en respekterad person och som markägaren borde lyssna på och rätta sig efter. Maken till fräckhet hur får vi markägaren att förstå att det är vi som har rätten till marken?

V
Jag har startat en egen tråd nu om rätt till brygga. Det måste vara så att vi får ha våra bryggor på hans mark. Han har ju aldrig använt sin mark. Får väl skylla sig själv om han inte har någon brygga? Vi har ju skött om marken

Låter som att ni får skrapa ihop lite pengar som låter en jurist förklara för er hur den svenska lagen fungerar.

Det är helt sjukt att du ens tycker en tiondel av det du skriver.
Och är ni så dumma att man inte skrivit något servitut under dessa 40år så tycker jag ni borde sparka den här respektabla ordföranden då han är inkompetent för sitt jobb.

• Gilla
Jonasdzm och 16 till
  • Laddar…
Hur kan du vara säker på att ni har rätten att anlägga en brygga? För att ni alltid städat stranden?
Det är skillnad på att tycka sig ha rätt mot att faktiskt ha rätt baserat på lagar...
Det finns ju faktiskt en markägare, hur mycket han nyttjar marken är ju oväsentligt i frågan...

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad ni menar med skött om. Men jag kan tänka mig att det är åtgärder som är kontraproduktiva för en skogsfastighet.
Ni har inte rätt att ha en brygga bara för att ni tycker det, eller att ni byggde först. Har ni inget servitut är det nog lämpligt att vara vänlig mot markägaren. Att tjafsa lär inte funka.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
V
Både vi och vår ordföranden har sagt till markägaren på skarpen. Ordföranden har nu lovat att ta upp bryggorna med markägaren igen. Om det inte räcker så tar vi upp det på stämman. Vi använder marken och vi bor där om han råkar äga marken så är inte det vårt problem. Ingen av oss har råd eller lust att betala honom för marken som vi alltid använt och faktiskt behöver.
Vi städar på stranden två gånger om året det ska han vara glad över. Har ingen av er hört talas om rätten till privat brygga?

• Haha
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
Har vi grävt fram ytterligare en trolltråd, tro?

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 11 till
  • Laddar…
Detta måste vara troll!

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Jag har rätt att bo i ditt hus! Det har jag bestämt för 40 år sedan!
Får jag inte det kommer min ordförande att säga åt dig på skarpen!

Ja jissess...pfff...:dizzy:

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
V
Vad menar du med troll? Vi behöver er hjälp för rätten till vår mark och bryggor.

V Vissel-Johanna skrev:
Vad menar du med troll? Vi behöver er hjälp för rätten till vår mark och bryggor.
Men det är ju inte er mark!

• Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
V
Vi sköter marken gemensamt och har gjort i alla år för oss är det allmänning. Förra markägaren tyckte det var bra. Samfällighet funkar inte då måste vi ansvara för våra grannars bryggor så vi har tackat nej till att köpa marken. Markägaren får inte ta bort våra bryggor han kan inget göra. Vore skönt att slippa tjatet från honom

V Vissel-Johanna skrev:
Både vi och vår ordföranden har sagt till markägaren på skarpen. Ordföranden har nu lovat att ta upp bryggorna med markägaren igen. Om det inte räcker så tar vi upp det på stämman. Vi använder marken och vi bor där om han råkar äga marken så är inte det vårt problem. Ingen av oss har råd eller lust att betala honom för marken som vi alltid använt och faktiskt behöver.
Vi städar på stranden två gånger om året det ska han vara glad över. Har ingen av er hört talas om rätten till privat brygga?
Om du har rätt att anlägga en brygga på annans mark, det är jag tveksam till:thinking:
Däremot har du rätt att lägga till eller bada ifrån en privat brygga som ligger utanför tomtmark.
Men det är ju en brygga som tillhör markägaren.
Om jag ägde stranden så inte skulle jag vilja ha ett 40-tal olika bryggor, i varierande utseende och skick där...

Föreslå för markägaren att ni arrenderar en bit av marken och anlägger en gemensam brygga för alla i samfälligheten.
Stryka medhårs är nog det rätta om ni vill komma nån vart.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
A
V Vissel-Johanna skrev:
Vi sköter marken gemensamt och har gjort i alla år för oss är det allmänning. Förra markägaren tyckte det var bra. Samfällighet funkar inte då måste vi ansvara för våra grannars bryggor så vi har tackat nej till att köpa marken. Markägaren får inte ta bort våra bryggor han kan inget göra. Vore skönt att slippa tjatet från honom
Jag sköter marken runt min tomt inne i en by med. Jag tar upp skräp, sopar trottoaren och plockar skit som folk kastar i närområdet.
Betyder det att jag har rätt att ta marken i besittning från kommunen som äger marken? Jag vill kanske göra privat parkering av all yta jag städar för att de har jag gjort sen jag flyttade in här.

Markägaren får ta bort era bryggor, han behöver bara slå ett samtal till kronofogden och invänta besked så kommer bryggorna att försvinna om han vill vara på det humöret om ni inte har ett enda bevis på att ni får lägga era privata bryggor på hans privatägda mark.
Eftersom ni är ockupanter på hans mark hade jag nog försökt gå honom tillmötes på det vis han bestämmer över då han äger marken.

• Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
A
Här ska jag dessutom ge dig ett tips om ni tänkte vara seriösa. Såhär har en förening i vår stora sjö löst sin brygga istället för att sprida var sin brygga. De har även grill och en fin båtbod. Men det känns tveklöst detta förslaget då ni tror ni äger marken =)

Satellitbild av en gemensam brygga med båtar i en sjö, med grillplats och båtbod på stranden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
calibramicke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.