Jag var upp och kröp på min vind idag eftersom besiktningsmannen vi använde när vi köpte huset för 1,5år sedan sade att vi hade problem med fukten där upp och att vi måste göra något åt ventilationen.

Nu har vi isolerat kattvindarna och gjort riktiga luftspalter som går från takfoten och uppåt. Men jag beslutade mig för att krypa runt lite där uppe och kolla hur det ser ut.

Gubben som ägde huset innan mig var en mycket "ekonomsikt" människa. Han hade dubbla isolerband i alla fönster och dörrar. tom så mycket så att vi fick rikta gångjärna till ytterdörren för alla isolerband gjort den sned. vidare så hade han tejpat alla fönster invändigt med frystejp så det inte skulle dra in osv.

Naturligtvis hade han även vart på vinden och rotat och då tilläggsisolerat. Massor av bra isoleringsmattor men naturligtvis hde han knökat dom ändu ut mot yttetaket och således täppt till luftspalterna eftersom dom slutade strax ovanför "grundisoleringen". Jag fick krypt runt där uppe i isoleringen i någon timma iklädd full mundering och andningsmask och fick frilagt luftspalterna överallt och nu när jag kollade upp för någon timma sedan så var det en klart friskare luft där uppe.

Tänkte bara dela med mig av detta så ni som nyligen blivit husägare ta en sväng upp på vinden även om det ser trångt ut och kolla hur det står till med ert hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.