Kolla bilden nedan, snickaren jag anlitat har gjort på två olika sätt för entrétak och husets tak. På den en ligger nockpannan på bläcket och på den andra under. Är båda rätt? Ngn som vet vad byggama säger?

Nockpanna ovanpå takets plåtbleck vid rött trähus med synlig träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Taktillägg där nockpannan på ett rött tegeltak ligger ovanpå plåtblecket medan ett annat tak i bakgrunden visar motsatt arrangemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog lagt nockpannorna på entrétaket åt andra hållet.
Dels för att det då går enklare att sticka in ytterpannan under plåten,
dels för att det blir tätare mot regnet så.

PS
Lördagskul:
Firefox vill att jag skall ändra nockpannorna till wokpannorna
och entrétaket till traktamentet :p
 
KnockOnWood skrev:
Jag hade nog lagt nockpannorna på entrétaket åt andra hållet.
Dels för att det då går enklare att sticka in ytterpannan under plåten,
dels för att det blir tätare mot regnet
Så det där är alltså fel, i förhållande till risken för vattenskada? Bläcket ska ligga på pannan?
 
Jag tror inte det har så stor betydelse. Direkt fel är det väl inte, har sett flera som gör så. Dock är det ju bättre att ha pannan under bläcket av flera anledningar. Dels blir det mer tåligt mot vinden, om det blåser starkt. Dels är det betydligt snyggare (dock en smaksak).

Däremot är det ju estetiskt fel att göra en sak på ett ställe, och en annan sak på ett annat ställe, på samma hus. :P
 
Jag säger inte att det är fel, men jag tror att det är lite bättre.

Och alla hus som jag ser (tror jag) har pannorna under vindskiveplåtarna.
Visst blir det mycket snyggare så!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.